Kangasalan keskustassa puretaan nyt vanhoja kiinteistöjä laajenevan  K-Supermarketin tieltä.

Yksi purettavista kiinteistöistä on elementtitalo Ellintien ja Ainontien kulmauksessa.

Projektipäällikkö Mirva Pulli Ramboll CM Oy:stä kertoo, että talon purku voi aiheuttaa  kevyen liikenteen liikennejärjestelyä, koska kiinteistö sijaitsee aivan kevyen liikenteen väylän vieressä. Muuta liikennehaittaa purkutyöt eivät aiheuta.

Ainontien, Ellintien, Finnentien ja Liisantien muodostamasta korttelista puretaan yhteensä viisi kiinteistöä.

Rakennusten purkutyöt alkavat sisäpurulla, jonka jälkeen tehdään ulkopurku koneellisesti.  Purkujätteet viedään Tarastenjärven jäteasemalle tai Enerkonin omalle kierrätysasemalle.

Ellintien ja Liisantien kulmauksen kiinteistö on jo maan tasalla.

Purkutyöt alkoivat syyskuussa. Valmista pitäisi olla marraskuun loppuun mennessä. Purku-urakoitsijana toimii Enerkon Ympäristöpalvelut Oy. Ramboll CM Oy toimii hankkeessa rakennuttajakonsulttina.

Kesko sai purkuluvan K-Supermarketin länsipuolen korttelin vanhoille kiinteistöille kesällä. Kaupan laajentamisen mahdollistava kaava tuli lainvoimaiseksi alkuvuonna.

Kaupunki myi Keskolle hehtaarin suuruisen määräalan kaupan länsipuolelta sijaitsevasta korttelista 1,75 miljoonalla eurolla vuonna 2021.

Kesko aikoo laajentaa nykyistä K-Supermarkettia, sillä Keskon Länsi-Suomen aluejohtaja Jari Alasen mukaan kauppa käy hyvin, mutta myymälän seinät tulevat vastaan.

Laajennuksessa K-Supermarket Kangasalan nykyinen neliömäärä tuplaantuu ja myös parkkipaikkoja tulee lisää. Kauppa säilyy K-Supermarkettina, mutta valikoimasta tulee lähes vastaava kuin  K-Citymarketeissa.

Laajennus on ollut pitkä prosessi. Ensimmäinen yhteistoimintasopimus kaupungin ja Keskon kanssa solmittiin jo vuonna 2018. Sitä on jatkettu kahteen kertaan. Myös laajennuksen mahdollistavan Ellintien asemakaavasta hallinto-oikeuteen tehty valitus oli pistää kapuloita rattaisiin. Sittemmin  valitus vedettiin pois.

Keskon tavoitteena on aloittaa kaupan laajennus ensi vuonna. Uuden kaupan pitäisi olla valmis viimeistään vuonna 2025.

Juttu: Annukka Tammilehto Kuvat & video: Juho Tuhola