Mainos

Ysitie pikaisesti kuntoon!

MAINOS / JUSSI HAAVISTO

Valtatie 9 Oriveden ja Tampereen välillä on maamme vaarallisin maantie. Liikenneonnettomuuksia tapahtuu vuosittain kymmeniä, viiden viimeisen vuoden aikana yhteensä yli 150!

Paitsi inhimillistä kärsimystä, tien ahtaus aiheuttaa myös aineellista haittaa jarruttamalla elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä ja alueen kehittymistä. Kangasalan Tarastenjärvelle nousee maamme laajin kiertotalousalue. Tulevaisuudessa siellä työskentelee satoja ihmisiä. Vuodesta 2020 vuoteen 2025 liikennemäärien kasvun ennustetaan olevan noin 25%.

Uhkakuvana on, että Suomen ruuhkaisin kaksikaistatie tukahduttaa alueen luontaista kasvua ja ennustetun kasvun mahdollisuuksia.

Maamme väylähankkeita valmistellaan ja suunnitellaan Ely-keskuksissa erilaisten kriteereiden perusteella. Tällaisia ovat muun muassa liikennemäärät, liikenteen sujuvuus ja väylien turvallisuus. Näiden kriteereiden lisäksi on olemassa hankkeen kansantaloudellista järkevyyttä kuvaava Hyöty-Kustannussuhde.

Tampere-Orivesi-väylän kohentamisen Hyöty-Kustannussuhde on 2,13. Siis jokaisen hankkeeseen sijoitetun euron vastineeksi valtio kerää yli kaksi euroa! Esimerkiksi hyvässä vauhdissa olevan Turun tunnin juna -hankkeen Hyöty-Kustannussuhde on vain 0,4.

Huolimatta voimakkaista ja laajalla pirkanmaalaiselle rintamalla tehdyistä edunvalvontaponnisteluista, VT9:n investointipäätökset edelleen odottavat toteutumistaan. Samaan aikaan saamme lukea väylällä tapahtuneista liikenneonnettomuuksista, ruuhkista sekä kuunnella väylän käyttäjien murheita läheltä piti -tilanteista.

Nyt on ryhdyttävä pikaisiin toimenpiteisiin sen varmistamiseksi, että Orivesi-Tampere-väylän investointirahat valmistellaan laajalla poliittisella yksimielisyydellä vuoden 2024 budjettiin. Tämä edellyttää asian esillä pitämistä niin maakunnan kuin valtakunnankin päättäjien keskuudessa.

Jussi Haavisto, Kangasalan kaupunginhallituksen puheenjohtaja

Jussi Viljanen, Oriveden kaupunginhallituksen puheenjohtaja

KategoriaMainos

2 kommenttiaKommentoi

  • Yrjö Yrittäjä6.2.2023 klo 04:44

    Jussi vaan nuorentuu. 9 tie kuntoon! Mitä me tehdään tunnin junilla ? Orivedelle pitää päästä turvallisesti ja nopeasti . Ruuhkamaksuja ei Kangasalla tarvita ,autolla liikutaan nyt ja tulevaisuudessa.

  • Jussi Haavisto6.2.2023 klo 11:42

    Nomoro ja kiitos kehuista - on tässä vähän harmaata alkanut kertyä ohimoille... Mutta tunnin junasta sen verran, että kysehän ei ole ensisijaisesti meidän tekemisellä, vaan koko pohjoisen Suomen elinkeinoelämän kasvun mahdollistamisesta, ihmisten sujuvasta liikkumisesta pohjoisesta etelään ja takaisin. Jopa hankkeeseen kriittisesti suhtautuvien Tampere-Helsinki -välin kaupunkien junaliikenne mahtuu jälleen kehittymään, kun kaukojunaliikenne ja osa tavaraliikenteestä siirtyy uudelle reitille. Lisäksi tämän hankkeen rahoitus on tarkoitus kerätä yksityiseltä rahoitussektorilta ja näin aikaisempien mallien epävarma valtionrahoitus on sivuroolissa. Mukavaa talven jatkoa sulle ;D

Kommentoi

Lähettämällä kommentin, olet lukenut ja hyväksynyt kommentointiin liittyvät säännöt sekä tietosuojaselosteen.