Lukioisko – Kangasalan lukion oma media

Lahjaksi kai sinut sain – musa-abien musiikkivideo nyt julkaistu!

Kuva: Lassi Koivisto

Lukioisko on Kangasalan lukion oma lehti.
Lehteä kirjoittaa Kangasalan lukiolaisista koostuva kolmen hengen mediaryhmä: Ronja Aaltojärvi, Aada Lehtoniemi ja Nadia Vakaslahti.

Viime lukuvuonna Kangasalan lukion musiikkilinja 21 työskenteli levynsä ”Haalistuneet haaveet” parissa ja nyt yhteen levyn biiseistä on julkaistu musiikkivideo.

Kappaleeksi oli valikoitunut luokan yhteisellä päätöksellä kappale “Lahjaksi kai sinut sain”.  

– Kun alettiin miettimään, että mikä biisi ois hyvä musiikkivideoon, oltiin aika lailla yhtä mieltä, että mun biisiin keksittäisiin hyvää tarinaa ja saataisiin tehtyä hieno video, kappaleen säveltäjä Aada Lehtoniemi kertoo. 

Musa-abien levy ”Haalistuneet haaveet”. Kuva: Lassi Koivisto

Musiikkivideon käsikirjoittajat kertovat, että musiikkivideo on tarinamuotoinen.

– Se on vähän epäterveellinen ihmissuhde ja siinä on sen ihmissuhteen monia erivaiheita kuvattuna alun ihastuksesta epätoivoiseen loppuun ja tuntuu, ettei voi elää ilman sitä toista, Sofia Ketola selittää.

– Siinä on vähän sellanen synkkä viba, mutta on kuitenkin iloisiakin juttuja, kun paikat vaihtelee. Siinä on niin kuin kaksi erilaista maailmaa niiden kuvauspaikkojen kautta, Ketola jatkaa.

Ketolan kanssa käsikirjoitusta olivat tekemässä Veera Tarri ja Aada Lehtoniemi.

– Siellä on paljon kaikkia pikkujuttuja, joita on mietitty tosi paljon, Veera Tarri paljastaa.

Ketolan, Lehtoniemen ja Tarrin mielestä kirjoitusprosessi oli todella kiva. Tarri kuvailee, että ideoita tuli paljon ja niitä kehittämällä alkoi koko video kehittymään.

– Samaan aikaan tuli tosi paljon hyviä ideoita ja se synty tosi helposti, mutta vaikeinta oli, kun piti niin tarkasti suunnitella sekunti sekuntilta, Ketola pohtii.

Ketola ja Tarri sanovat, että käsikirjoittamisessa parasta oli, kun alkoi näkemään, millainen kokonaisuus videosta oli tulossa. Ketola toteaa myös, että valmiiksi valitut kuvauspaikat auttoivat videon hahmottamisessa.


Musalinjalaiset olivat nimenneet videossa esiintyvät henkilöt Lissuksi ja Pertiksi. Lissua näytteli Sofia Ketola ja Perttiä Arttu Haavisto.

– Lissulla on vaaleanpunaiset lasit päässä ja (hän) yrittää pitää Pertistä kynsin ja hampain kiinni. Lissu oli välillä tosi vihainen ja sitten taas ihan ihastunut. Loppu jää sit vähän auki, kun Lissu kertoo tunteistaan, Ketola kuvailee rooliaan.

Pertin kerrotaan jäävän videossa hieman mysteerisemmäksi, koska videossa on kyse loppujen lopuksi Lissun tunteista ja ajatuksista. Videolla Pertti on kuvattu melko ilmeettömänä ja monotonisena.

Ketolan mukaan näytteleminen oli todella mukavaa, vaikka huonoja hetkiäkin löytyi.

– Parasta oli, että pystyi pitää hauskaa Artun kanssa ja muidenkin. Välillä ikävääkin, kun piti olla kesämekossa syksyllä pellolla ja tehtaassa.

Haavisto kertoo näyttelemisen olleen alkuun vähän kiusallista, mutta toteaa kuitenkin, että jonkun se homma piti tehdä.

Ketola on todella kiitollinen, että pääsi olemaan mukana näinkin isossa projektissa. Hän sanoo, että oli siistiä päästä paikkoihin, joihin ei muuten olisi päässyt.

– Käytiin Hiedanrannassa vanhassa kuivaamossa, jossa oli sellainen jännä ja mystinen tunnelma. Ja päästiin ihan ilmaiseksi.

Opiskelijat kertovat kuvauspäivien olleen kivoja, kun ihmisetkin olivat. Heistä tällä porukalla oli mahtavaa tehdä musiikkivideota.

Kuva: Lassi Koivisto

Videon kuvasi ja editoi Lassi Koivisto.  

Mitä teit ensimmäisenä, kun aloitit työstämään projektia? 

– Kun alotin työstämään projektia, niin ensimmäisenä yritin päästä mahdollisimman hyvin kärryille biisin lyriikoista ja mitä ne tarkoittaa. Toinen asia päästä jonkinlaiseen yhteisymmärrykseen abien kanssa käsikirjoituksesta ja sitten sen jälkeen mä rupesin työstämään semmosta suurpiirteistä kuvakäsikirjoitusta eli käytännössä tarkoittaa sitä, että suunnitellaan se musavideo klippi klipiltä, että miltä ne tulee näyttämään. Esimerkiksi ketä siinä on ja onks se puolikuva, kokokuva, lähikuva ja tämmösiä hyvin perusasioita. 

Mihin keskityt kuvaamisessa?

– Sitten kuvatessa mä pyrin seuraamaan sitä kuvakäsikirjoitusta, joka on tehty aikasemmin. Kuvatessa tulee hyviä ideoita, ja niitä pitää kokeilla, niin sitten heitetään lennosta jotain hauskaa. Nyt kun kuvattiin paljon pihalla ja sisällä vähän hämärämmissä tiloissa, niin siellä on tärkeetä kattoo, että mistä suunnasta tulee valo ja miten siitä saa kaiken ilon irti. 

Millaista on kuvata koulun projektia?

– Koulunprojektia on työlästä kuvata, koska ihmiset keille mä teen töitä, niitä on tosi paljon ja kaikilla on oma näkemyksensä. Toisinaan ne vähän eroavat ja sit kun pitää kuitenkin pyrkiä tekemään semmoinen lopputulos, joka mahdollisimman monen toiveet täyttää. Totta kai, kun on noin iso porukka, niin kaikki ei voi tulla kuulluksi, koska sitten se ois ihan tosi hankalaa. Mutta sen lisäks, että se on työlästä, se on myös tosi opettavaista ja aivan mahtava mahdollisuus kehittyä ja kehittää omia taitoja, koska jos joku menee vähän pieleen niin se ei oo niin vaarallista. Toki se on hauskaa, kun on hyvä porukka.

Osa videosta kuvattiin studiossa.

Opiskelijat kertovat, että musiikkivideon näkeminen valmiina oli todella palkitsevaa.

– Kun olin alusta loppuun mukana, käsikirjoittamisesta näyttelyyn ja editointiin, siinä näkee, miten meidän musavideo on rakentunut pienistä paloista tollaiseksi isoksi kokonaisuudeksi, ja ymmärtää miten musavideot rakentuu tosi paljosta työstä, Ketola summaa.

– Olemme äärettömän kiitollisia kaikille, jotka mahdollisti tämän projektin valmistumisen. Käykää katsomassa meidän musavideo! abit lähettävät terveisensä.

Sisältöä ei voida näyttääEvästeasetuksesi estivät tämän sisällön latautumisen. Nähdäksesi sisällön, sinun on annettava suostumus sosiaalisen median upotusten (YouTube, X/Twitter, Instagram, Facebook) käyttöön. Voit muuttaa suostumustasi painamalla tästä.
MainosTilaa Kangasalan Sanomat alkaen 3,50 €.Tilaa tästä
KategoriaLukioisko – Kangasalan lukion oma media

Kommentoi

Lähettämällä kommentin, olet lukenut ja hyväksynyt kommentointiin liittyvät säännöt sekä tietosuojaselosteen.