Suomalaisiin verrattuna esimerkiksi jo ruotsalaiset suhtautuvat myönteisemmin markkinointiin liittyviin kuluihin. Kun ruotsalainen yritys lähtee maailmalle, markkinointiin varataan huomattava budjetti ja markkinoinnin merkitys on varmasti iskostettu. Nykyisin digitaalisia palveluita, kuten Spotifyta, voidaan myös markkinoida uusille markkinoille useita vuosia tiedostaen, että jokaiselta vuodelta tulee valtavat tappiot, ennen kuin toiminta muuttuu kannattavaksi.
Jos yritykseltä itseltään ei löydy paukkuja toiminnan kasvattamiseen markkinoinnin keinoin, voi yritys saada myös eri kanavia pitkin kasvurahoitusta. Kasvurahoitusta voi hakea esimerkiksi siinä vaiheessa, kun tuote on jo valmis, mutta rahaa tarvitaan kampanjointiin ja tunnettuuden kasvattamiseen.
Kasvurahoitus uuden tuotteen myynnin edistämiseen
Investointi markkinointiresursseihin voi olla ratkaisevan tärkeää yrityksen kasvun kannalta. Netin ansiosta markkinointikeinoja on nyt entistäkin enemmän ja tärkeintä onkin valita väylät, joissa omat kohderyhmät saadaan tavoitettua kustannustehokkaasti. Esimerkiksi digitaalinen markkinointi, sosiaalisen median mainonta, suhdemarkkinointi, sponsorointi, sisältömarkkinointi ja vaikuttajamarkkinointi ovat käteviä keinoja tavoittaa erilaisia kohderyhmiä yrityksestä ja sen tuotteista riippuen. Usein yksi väylä ei riitä, vaan parhaat tulokset saadaan yhdistelemällä useita markkinointikeinoja.
Jos tuote on valmis, mutta markkinointiin ei ole riittävästi resursseja, kasvurahoitus voi olla sopiva ratkaisu. Kasvurahoitusta voi usein saada nopeastikin, joten se mahdollistaa myös ketterät liikkeelle lähdöt, joita ei ole suunniteltu vuosia etukäteen. Harva tuote on sellainen, että se revitään käsistä lanseerauksen jälkeen, sen sijaan yleensä tunnettuuden kasvattamiseen ja myyntiin tähtäävään mainontaan on käytettävä alkuun tuntuvia panostuksia.
Nykyään varsinkin internetin ansiosta markkinoinnin ei tarvitse olla enää kallista, mutta jos tavoitteena on laajentaa näkyvyyttä ja tavoittaa suuri yleisö, budjettia on usein kasvatettava. Yrittäjältä vaaditaan uskoa ja rohkeutta ottaa lainaa markkinointiin ja yrityksen laajentamiseen. Erityisesti nuoremmat sukupolvet, jotka eivät ole traumatisoituneet 1990-luvun lamasta, ovat uskaltaneet panostaa rohkeasti yrityksiinsä ja kansainväliseen läpimurtoon
Konsulttien hyödyntäminen lisää mahdollisuuksia
Kasvurahoituksen avulla yrityksellä on mahdollisuus ostaa konsultointia mainostoimistoilta ja muilta konsultointiyrityksiltä. Yritys voi esimerkiksi ulkoistaa monia markkinointitehtäviä markkinointitoimistoille. Tämä tuo lisää osaamista ja resursseja markkinointistrategioiden suunnitteluun ja toteutukseen, mikä voi parantaa tehokkuutta ja lopputuloksia.
Mainostoimistoissa työskentelee huippuosaajia, mutta he eivät aina ole yhtä sitoutuneita yrityksen menestykseen kuin yrityksen oma henkilökunta. Toisaalta ulkopuolinen konsultti voi olla kustannustehokkaampi vaihtoehto kuin kokopäiväisen työntekijän palkkaaminen. Vaikka konsulttien tuntihinnat voivat tuntua korkeilta, heidän vuosien varrella karttunut osaamisensa voi olla yritykselle hyvin arvokasta.
Yhtä tärkeää kuin varsinaisten mainoskampanjoiden tekninen toteutus, on selkeä markkinointistrategia. Sen tulisi olla kirkas ja määritellä tarkasti, mitä tehdään ja mitä ei tehdä. Kampanjoiden optimointi asiakkaiden palautteen ja analytiikan pohjalta on myös mahdollista tehdä aiempaa ketterämmin varsinkin digitaalisessa markkinoinnissa. Pienetkin oivallukset ja viestin hienosäädöt voivat ratkaista, kuinka hyvin markkinointi lyö läpi. Nykyisin yrityksetkin pyrkivät luomaan viraaleja, eli sisältöä, joka leviää laajasti ja nopeasti sosiaalisessa mediassa.
Kasvurahoituksella ulkomaiden markkinoille laajentaminen
Kasvurahoituksen avulla yritys voi laajentaa toimintaansa uusiin kohdemaihin ja tavoittaa uusia asiakassegmenttejä, mikä on olennainen osa yrityksen kasvua ja myynnin lisäämistä. Ennen laajentumista on kuitenkin tärkeää suorittaa huolellinen markkinatutkimus, jotta varmasti ymmärretään kohdemarkkinoiden tilanne ja mahdollisuudet. Esimerkiksi luontaistuotteita voidaan onnistua myymään ulkomaille, mutta aluksi on tärkeää selvittää, onko markkinoilla todellista potentiaalia.
Mitä kauemmaksi Suomesta yritys laajentaa, sitä erilaisemmaksi paikallinen toimintakulttuuri voi muuttua. Paikallinen konsultti voi olla korvaamaton apu, kun puhutaan parhaista tavoista toimia kohdemaassa. Uusilla markkinoilla ei voi toimia puolivillaisesti – panostuksen täytyy olla riittävä, jotta menestys on mahdollista. Palautteen analysointi ja nopea reagointi ovat avainasemassa, sillä lähestymistapoja pitää yleensä muokata, jotta ne olisivat kustannustehokkaita uusilla markkinoilla.