Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Paikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fiPaikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fi

Cross training on vanha keksintö

Uutiset - 4.1.2017 kello 14.30
Ville Koivisto
Cross training on vanha keksintö
Ville Siukkola aloitti Malm Areenalla cross training -kurssien vetämisen tammikuussa. Harjoitusmuoto sopii kaikille lähtötasosta riippumatta.

Voimaharjoittelu, kestävyysliikunta ja liikunnallisten taitojen kehittäminen mielletään usein liikunnan osa-alueiksi, jotka harvoin kohtaavat toisensa. Cross training yhdistää elementit jokaisessa harjoituksessa.

– Cross training on oikeastaan yleisnimitys, joka voi pitää sisällään lähes mitä tahansa. Voidaan harjoitella kestävyyttä, voimaa, liikkuvuutta tai taitoja, valmentaja Ville Siukkola kertoo.

Harjoitusmuotoon pääsee tutustumaan esimerkiksi Malm Areenalla, jossa Siukkola luotsaa cross training -kurssia tammikuun alussa alkaen.

Eroa CrossFit-harjoitteluun ei käytännössä ole.

– Ainoa erottava tekijä on se, että CrossFit on lisensoitu tavaramerkki siinä missä cross training ei.

Siukkolan luottaa oman kurssinsa suunnittelussa monipuolisuuteen. Valmentaja kuitenkin painottaa, että voima- ja kestävyysharjoitteita yhdisteltäessä joudutaan aina tekemään jonkin asteinen kompromissi.

– Tässä harjoitusmuodossa ei voi olla missään paras, mutta voi olla hyvä kaikessa.

CrossFit ja cross training saattavat helposti yhdistyä mielessä videoi­hin, joissa äärimmilleen kehonsa treenanneet lihaksikkaat nuoret aikuiset nostelevat isoja painoja vaivattomasti ja juoksevat päälle puolimaratonin.

Siukkolan mukaan vähempikin riittää. Lähtötaso voi itse asiassa olla mikä tahansa, ja kaikki liikuntaa harrastavat hyötyvät monipuolisesta harjoittelusta.

– Mutta niin kuin kaikki liikunta, myös cross training vaatii säännöllisyyttä. Varsinkin kunnon kasvaessa harjoituskertoja kannattaa olla useampi viikossa, sillä yhteen kertaan on käytännössä mahdotonta sisällyttää kaikkia osa-alueita.

Suunnitelmallisuus auttaa tavallistakin kuntoilijaa. Viikon aikana voi esimerkiksi pyhittää yhden päivän voimaharjoittelulle ja toisen kestävyydelle.

– Toki nämä voi myös yhdistää samaan harjoituskertaan ja jakaa harjoitteluaan muilla tavoilla. Kysymys on kompromissien tekemisestä.

Kovatehoinen harjoittelu tuntuu kehossa, eikä tunne aina ole miellyttävä. Polte reisilihaksissa on varmasti tuttu kaikille, jotka ovat joskus juosseet niin paljon, kuin kintuista irtoaa.

Siukkola vakuuttaa, että myös tätä puolta kestävyydestä on mahdollista harjoitella. Kun omia rajoja uskaltaa tutkia ja kokeilee rohkeasti, miltä toisella puolella näyttää, rajat myös siirtyvät hiljalleen.

– Cross training on yksi tapa oppia kestämään kovan harjoittelun tuottamaa epämukavuutta enemmän. Sitä kautta saa uusia taitoja ja varmuutta, varsinkin kun huomaa, että säännöllisen harjoittelun kautta rautaa nousee enemmän ja enemmän.

Lähetä tekstari!
Kommentoi / Keskustele aiheesta
Lähetä tekstari!
~
Takaisin ylös