Koti Pääuutiset Elämäntapoja remontoijan kannattaa huomioida viisi lääkärin listaamaa seikkaa – yksi niistä on...

Elämäntapoja remontoijan kannattaa huomioida viisi lääkärin listaamaa seikkaa – yksi niistä on ajankohta: Onko nyt oikea aika elämänmuutokselle?

0
Lotta Korpimäen mukaan elämäntapamuutoksessa on parempi edetä hitain askelin kuin rynniä veren maku suussa. Metsä on yksi Korpimäen omista terveyden tukipilareista.

Kesä on monelle rentoilun ja mässäilyn aikaa. Grilli sihisee eivätkä arjen vaatimukset paina lomalaisen mieltä. Syksyllä katse kääntyy omaan napaan – kirjaimellisesti.

Lääkäri Lotta Korpimäen mukaan ihmiset pistävät elämäntapojaan eniten uusiksi juuri syksyllä.

– Vastaanotolle tullaan myös keväämmällä, kun ryhdytään toteuttamaan uuden vuoden lupauksia, lääkäriasema Pirtessä työskentelevä Korpimäki kertoo.

Korpimäen mukaan elämäntapamuutokseen ryhtyvän kannattaa ottaa huomioon muutamia seikkoja muutosprosessin aikana ja sitä ennen.

Motivaatio

Korpimäen kokemuksen mukaan ihmisen luonnolle on tyypillistä halu saada nopeasti tuloksia. Moni tulee vastaanotolle takaraivossaan tietty dieetti-idea, jolle he haluavat lääkärin siunauksen. Korpimäki ei kuitenkaan suosittele millekään tietylle dieetille ryhtymistä.

– Kysyn aina ensimmäiseksi asiakkaalta, mikä häntä ajaa muutokseen. Onko taustasyy sellainen, joka todella johtaa elämäntapojen pikafiksauksen sijaan pysyvään muutokseen?

Lääkärin mukaan prosessi kantaa harvoin pitkälle, jos muutospaineen ovat synnyttäneet esimerkiksi negatiiviset itseen kohdistuvat uskomukset tai median ylläpitämät käsitykset täydellisestä ihmisvartalosta.

– Halun muuttua tulisi kummuta sisäisistä haluista ja omista arvoista.

Ajankohta

Hyvin stressaavassa elämäntilanteessa kannattaa harvoin lähteä suuren muutoksen tielle. Kun sympaattinen hermosto on kroonisesti viritystilassa, eivät keho ja mieli hyödy hyvistäkään tavoitteista.

– Positiivinenkin asia, jos se rasittaa kehoa ja mieltä entisestään, voi olla keholle stressi, Korpimäki toteaa.

Ensiksi tulee laittaa kuntoon perusasiat: ihmissuhteet, työn ja vapaa-ajan suhde ja uni. Jos esimerkiksi uni on huonoa, ei voimavaroja riitä muutoksen ylläpitämiseen.

Laji voi olla mikä tahansa, mistä itse todella pitää. Nykyään on trendikästä treenata puolimaratonille tai triahtlon-kisaan. Se saattaa asettaa turhia paineita ja vääriä mielikuvia siitä, millainen liikunta on tehokasta.

Terveys

Lääkärin puoleen kannattaa kääntyä, jos oma terveys huolettaa. Omat rajoitteensa elämäntapamuutokselle saattavat asettaa esimerkiksi astma, diabetes ja oireileva sepelvaltimotauti.

Perusterve ihminen sen sijaan voi hyötyä perusverenkuvan, rasva-arvojen ja verensokerin mittauttamisesta. Tuki- ja liikuntaelimistön ongelmista kärsivän kannattaa kääntyä fysioterapeutin puoleen.

– Kipu itsessään on todella harvoin este liikkumisen lisäämiselle, Korpimäki muistuttaa.

Repsahtaminen

Palaaminen vanhaan tapahtuu todennäköisemmin, jos tavoitteet eivät ole aidosti omia.

–Joskus jotkut varhaiset kokemukset voivat ylläpitää kriittistä suhtautumista itseen. Ohjaan asiakkaan herkästi psykologin pakeille, vaikkei hänellä olisi sen kummempia mielenterveydellisiä ongelmia. Yhdestä kahdesta psykologikäynnistä voi olla iso apu motivaation ylläpitämisessä.

Repsahtamista ennaltaehkäisee myös säännöllinen seuranta. Se voi tapahtua oman hoitajan, fysioterapeutin tai ravitsemusterapeutin vastaanotolla.

Korpimäki muistuttaa, että vaikka paino ei juuri putoaisi, parantaa pienikin liikunnan lisääminen tutkimusten mukaan terveyttä.

– Laji voi olla mikä tahansa, mistä itse todella pitää. Nykyään on trendikästä treenata puolimaratonille tai triahtlon-kisaan. Se saattaa asettaa turhia paineita ja vääriä mielikuvia siitä, millainen liikunta on tehokasta.

Armollisuus

Lotta Korpimäki sanoo olevansa suuri armollisuuden puolestapuhuja. Hänen mukaansa ihmiset sortuvat liian usein joko–tai-ajatteluun.

– Ajatellaan, että joko hankitaan se täydellisen trimmi kroppa tai sitten jäädään sohvalle makaamaan. Ei sen niin pitäisi mennä.

Korpimäki liittää armollisuuteen yksilöllisyyden, omantahtisuuden ja itsen syyllistämisestä luopumisen ajatukset.

– Varsinkin me naiset olemme hyviä puremaan omaa häntäämme. Rankaisemme ja syyllistämme itseämme, kun joku menee pieleen.

Vähemmän on enemmän, kun puhutaan liikunta- ja ravintotottumusten muuttamisesta. Tavoitteita on hyvä sijoitella pidemmille aikasykleille, esimerkiksi puolen vuoden päähän. Kaloreitakin voi karsia vaikkapa vain parin sadan päivätahtia.

Lue lisää:

Painon laskeminen Jari Villgrenin huomaamatta antoi pontta elämäntapamuutokselle

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi
Kirjoita nimesi tähän