Hoitaja rauhoittelee ja muistuttaa, miksi nyt ei ole lupa halata – kaikkien yli 80-vuotiaiden tilanne tarkistetaan

0
Sinikuorinen kännykkä kulkee aina kotihoidon työntekijöiden matkassa. Susanna Arrhenius näyttää, että nykyisin varustukseen kuuluu myös suu-nenäsuoja, kertakäyttöhanskat, tossunsuojat ja käsidesi.

Yli 70-vuotiaat ovat viettäneet kotikaranteenissa pian jo kaksi kuukautta. Tästä on seurannut paitsi käytännön hankaluuksia, myös turvattomuutta ja yksinäisyyttä. Omaiset varmasti tekevät parhaansa, mutta eivät repeä joka kohtaan. Kotihoidon hoitajat ovatkin nyt entistäkin tärkeämmässä roolissa.

Miten korona-arki on näkynyt työssäsi, kotihoidon resurssipoolissa työskentelevä lähihoitaja Susanna Arrhenius?

– Ikäihmisten arki on nyt yksinäisempää. Joidenkin asiakkaiden, etenkin muistisairaiden on vaikea käsittää, miksi pidämme turvavälejä ja maskeja. Muistutamme aina, että toimimme näin teidän parastanne ajatellen. Myös omaisten käyttäytyminen on aiempaa varovaisempaa.

– Toisaalta asiakkaillamme on runsaasti elämänkokemusta. Moni uskoo, että tästä selvitään, koska ennenkin on selvitty.

Onko koronaepidemia aiheuttanut lisääntynyttä tukipalveluiden tarvetta eli ovatko palveluntarpeen arvioinnit lisääntyneet, kaupungin vanhustyön johtaja Elina Rissa?

– Koronan rantautuessa Pirkanmaalle myös Kangasalla iäkkäiden ohjaus-, neuvonta- ja tukipalvelun tarve lisääntyi selkeästi. Pyyntöjä ja yhteydenottoja tuli useita päivässä. Nyt tukipalveluun liittyviä kontakteja on ollut viimeisen kahden viikon aikana enää muutamia.

– Tilanne ei ole aiheuttanut selkeää palveluntarpeen kartoitusten kasvua.

Kangasalla kotikäyntejä tehdään noin 18 000 kuukaudessa. Osaa asiakkaista tavataan kerran viikossa, toisia neljä kertaa päivässä.

Osaatteko arvioida, miten ikäihmisten asiointi kuten kaupassakäynti tai apteekkiasiat ovat onnistuneet?

– Mielestämme asiointiasiat ovat järjestyneet hyvin. Kartoitimme alueen palvelutarjontaa ja asioinnin apujoukkoja ja avasimme neuvontapuhelimen. Puhelimeen tulee enää yksittäisiä yhteydenottoja.

– Paikallisen asiointipuhelimen lisäksi myös alueellinen iäkkäiden neuvontapuhelin on pystynyt vastaamaan iäkkäiden pulmiin hyvin.

– Olemme olleet yhteydessä myös omaishoitajiin ja selvittäneet heidän arkensa tilannetta.

– Jokaiselle yli 80-vuotiaalle lähetettiin koronavirustaudin ohjeistus. Lisäksi olemme aloittaneet niin sanotut korona-ajan tarkistuspuhelut kaikille yli 80-vuotiaille, jotka eivät ole palveluiden piirissä. Heitä on Kangasalla 1 200 ja Pälkäneellä 360. Näin haluamme varmistaa pärjäämisen myös koronapandemian aikana.

– Katukuvassa näkyy iäkkäitä, mutta he osaavat välttää ruuhka-aikoja, väkijoukkoja sekä julkisia paikkoja mahdollisuuksiensa mukaan. Tässä tilanteessa meidän kaikkien onkin tärkeää pitää maltti.

Ovatko omaiset hoitaneet läheistensä asioita entiseen tapaan? Näkyykö omaisten huoli?

– Omaisten soitot ovat lisääntyneet jonkun verran. Kerromme, millaisia palveluita asioinnin hoitamiseen on tarjolla. Monet ovat kuitenkin päättäneet hoitaa iäkkäiden läheistensä asioinnin itse, mikäli eivät asu kaukana.

Ovatko kotihoidettavat huolestuneita tilanteesta? Mikä on tuntumanne, miten kotikaranteenissa olevat pitävät yhteyttä ulkomaailmaan?

– Tilanne huolestuttaa kotihoidon asiakkaita, sillä he kuuluvat pääsääntöisesti riskiryhmään. Huoli liittyy vallitsevaan tilanteeseen. Hoitajat kertovat, että asiakkaiden kanssa keskustellaan vallitsevasta tilanteesta ja heitä rauhoitellaan.

– Lisäksi kotihoidon asiakkaille on jaettu oma toimintaohje ja heidän läheisiinsä on oltu yhteydessä. Omaiset ovat pitäneet hienosti yhteyttä soittelemalla iäkkäille läheisilleen. Joidenkin kohdalla myös videopuhelut onnistuvat. Tilanne on tällä hetkellä varsin rauhallinen. Kotihoidon ja koko vanhuspalveluiden henkilökunta on varautunut tilanteeseen hienosti ja tehnyt hyvää työtä virustartunnan ennaltaehkäisemiseksi.

Tilanne on tällä hetkellä varsin rauhallinen. Kotihoidon ja koko vanhuspalveluiden henkilökunta on varautunut tilanteeseen hienosti ja tehnyt hyvää työtä virustartunnan ennaltaehkäisemiseksi.

Elina Rissa, vanhustyön johtaja

Onko kotihoidon henkilökuntaa ollut riittävästi, järjestyvätkö kesälomat normaalisti ja millainen on sijaistilanne?

– Henkilökunta on riittänyt, vaikka käyntejä on nyt organisoitu keskitetymmin, jotta asiakaskohtaista vaihtelua tulisi mahdollisimman vähän. Kesälomat on suunniteltu normaalisti, ja sijaistilanne on kohtuullinen talven aktiivisen rekrytoinnin myötä. Onneksi yllättäviä poissaoloja on ollut maltillisesti.

Miten hoitaja suojautuu asiakkaan luo mennessä? Mikä on suojavarustetilanne?

– Toimimme Pirkanmaan sairaanhoitopiirin ohjeistuksen mukaisesti. Suojavarustetilanne on ollut ajoittain niukka, ja siinä on ollut tarvikekohtaista vaihtelua, mutta määrä riittää tällä hetkellä. Olemme kuitenkin saaneet suojauksen hoidettua asianmukaisesti ja tilannetta seurataan koko ajan varautuen.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.