Uutiset

Rikolliset kalastelevat OP Kangasalan asiakkaiden tietoja – huijausviestit lisääntyivät kesällä

OP Kangasalan toimitusjohtaja Jyrki Turtiainen korostaa, ettei pankki koskaan pyydä asiakkaita kirjautumaan linkistä tai luovuttamaan pankkitunnuksiaan. Kuva: KS Arkisto

Huijausyritykset OP Kangasalan asiakkaita kohtaan ovat selvästi lisääntyneet kesän aikana, kertoo OP Kangasalan toimitusjohtaja Jyrki Turtiainen pankin tiedotteessa.

Verkkorikolliset havittelevat verkkopalvelutunnuksia eri tavoin. Kalasteluviestejä lähetetään massoittain, joten kuka tahansa voi joutua huijausviestin kohteeksi. Huijausviestien uhreiksi eivät päädy pelkästään seniori-ikäiset, vaan ongelma koskee kaiken ikäisiä.

Kesän aikana yleistyneessä huijaustavassa asiakkaat ovat saaneet OP:n nimissä lähetettyjä tekstiviestejä, joissa on kerrottu esimerkiksi pankkisiirron yrityksestä tai kortilla suoritetusta maksusta ja pyydetty tarkistamaan asia, muuten kortti jäädytetään. Kalasteluviestejä on ollut samassa viestijonossa OP:n omien viestien kanssa.

Lue myös: Pääkirjoitus: Uusi huijausmuoto sai minut hämilleen, vaikka olen lukenut ja kirjoittanut huijausviesteistä lukuisia kertoja

Viesteissä on kerrottu myös epätavallisesta toiminnasta, soittoyrityksistä tai pyydetty tarkistamaan online-käyttö ja palauttamaan käyttöoikeus.

Pankin mukaan liikkeellä on ollut lisäksi huijauksia, joissa uhrille on soitettu kalasteluviestin lähettämisen jälkeen. Puhelussa on voitu kehottaa siirtämään varat niin sanotulle turvatilille, josta varat päätyvät rikollisille.

Viesteissä on ollut mukana kalastelulinkki, joka on muistuttanut OP:n omaa verkko-osoitetta, mutta poikennut siitä kirjoitusasultaan. Linkki on johtanut OP:n verkkopankkia muistuttavalle sivulle, jolla kalastellaan asiakkaan pankkitunnuksia ja korttitietoja.

Turtiainen muistuttaa, että pankki ei koskaan lähetä asiakkaille viestejä, joissa on linkki verkkopankin kirjautumissivulle. Pankki ei myöskään koskaan kysy tunnusten tai korttien tietoja viesteillä tai puheluilla.

– Edes maksun vastaanottoa tai peruutusta varten pankki ei pyydä asiakasta kirjautumaan linkistä tai kertomaan pankkitunnuksia, Turtiainen korostaa tiedotteessa.

– Jos asiakas saa viestin, jossa ohjataan verkkopankkiin linkin kautta, se on huijaus. Linkkiä ei kannata klikata tai tehdä mitään muutakaan, mitä viestissä mahdollisesti pyydetään.

Turtiainen toteaa, että verkkorikolliset muuttavat huijausviestien ulkomuotoa usein, joten muunlaisiakin huijausviestejä voi olla liikkeellä.

Pankki neuvoo, että jos asiakas epäilee tunnustensa joutuneen vääriin käsiin, ne kannattaa sulkea heti soittamalla numeroon 0100 0500 (hen-kilöasiakkaat) tai vuorokauden ympäri avoinna olevaan sulkupalvelunumeroon +358 100 0555.

MainosTilaa Kangasalan Sanomat alkaen 3,50 €.Tilaa tästä