Koti Pääkirjoitus Hyvät digipalvelut kaikkien etu

    Hyvät digipalvelut kaikkien etu

    0

    Kangasalan kaupungin tulevaisuuden suunnitelmissa vilahtavat entistä useammin sanat digitaalisuus ja sähköiset palvelut.

    Niille kaupunkilaisille, jotka osaavat liikkua luontevasti digitaalisessa maailmassa, tämä on ehdottomasti hyvä uutinen.

    Jo pelkästään kaupungin verkko­sivujen uudistus on iso askel eteenpäin. Nyt monet tärkeät tiedot ovat niin syvällä sivuston uumenissa, että tiedon löytyminen on usein vaikeaa, jopa mahdotonta.

    Digihuuman ulkopuolella on kuitenkin joukko ihmisiä, joita pelkkä ajatuskin koneiden kanssa toimimisesta ahdistaa ja saa aikaan valtavan osaamattomuuden tunteen.

    He tarvitsevat ja ovat oikeutettuja tukeen, etenkin jos kyse on julkisista palveluista.

    Maailma ympärillämme digitalisoituu, halusimme me sitä tai emme. Par­haim­mil­laan digitaaliset palvelut helpottavat arkea ja luovat uusia mahdolli­suuksia.

    Siksi niillä ihmisillä, jotka suunnittelevat ja ostavat varsinkin julkisia palveluita, on äärimmäisen kova vastuu siitä, että kaikki ihmisryhmät huomioidaan.

    Digitaalisuudessa kaikki on mahdollista, mutta valitettavan usein ostaja ja myyjä eivät useinkaan puhu samaa kieltä ja käyttäjälähtöisyys unohtuu.

    Siksi on erityisen tärkeää, että digipalveluiden suunnitteluun uhrataan riittävästi voimavaroja ja huolehditaan siitä, että osaaminen on kohdallaan.

    Ne eivät synny itsestään.

    Kommentoi

    Kirjoita kommenttisi
    Kirjoita nimesi tähän