Koti Kolumni Julkisesti julkisilla

    Julkisesti julkisilla

    0

    Pari viikkoa sitten koulubussi ajoi ojaan Kaarina Maununtyttären tiellä. Itse en ollut aamuna tuon bussin kyydissä, vaan ajoimme tapahtumapaikan ohi juuri kun paloautot tulivat vastaan Ranta-Koivistossa.

    Henkilövahinkoja ei onneksi onnettomuudessa sattunut, ja tapaus päättyi onnellisesti.

    Aktiivisena joukkoliikenteen käyttäjänä ryhdyin pohtimaan julkisen liikenteen merkitystä Kangasalla.

    Kangasala on laaja kunta. Ihmiset asuvat paikoin hyvinkin syrjässä, jolloin julkisen liikenteen reittien varrelle on useiden kilometrien matka.

    Lisäksi maaseudulle bussit liikennöivät harvakseltaan: bussilla ei pääse välttämättä kulkemaan ollenkaan viikonloppuisin tai arki-iltaisin koulujen päättymisajankohtien jälkeen.

    Nykypäivänä puhutaan paljon siitä, kuinka ihmisten tulisi käyttää yhä enemmän julkista liikennettä.

    On hyvä muistaa että kaikille tämä ei ole mahdollista. Oman auton omistaminen on osalle välttämätöntä töihin, harrastuksiin tai kauppaan pääsyn takaamiseksi.

    Toki niille ihmisille, joille bussien tai muiden julkisen liikenteen välineiden käyttö on vaivatonta ja helppoa, voi bussilla kulkemista lämpimästi suositella.

    Kangasala on myös mukana Tampereen seudun raitiotiehankkeessa.

    Itse en ole asiaan sen tarkemmin perehtynyt, sillä tiedän ettei raitiotien tulo Kangasalle tule hyödyttämään minua millään tavalla todennäköisesti vielä pitkään aikaan – jos sen reitit edes jossain vaiheessa ulottuvat kaupunkiimme.

    Olen vakaasti sitä mieltä, ettei raitiotietä Tampereelle olisi tarvittu. Mutta kun se kerran on jo päätetty rakennettavaksi, on mielestäni järkevää että myös Kangasala ottaa siihen osaa.

    Saamme raitiotien avulla Kangasalle lisää kulkumahdolli­suuksia sekä julkisia yhteyksiä, ja moderni raitiotie nostaa myös kaupunkimme imagoa.

    Julkisilla matkustaminen on myös edelleen suhteellisen edullista.

    Etenkin nuorille, työttömille ja vanhuksille bussiliput Nyssessä, Tampereen seudun joukkoliikenteessä, eivät ole kalliita, jos siis omistaa bussikortin eikä osta joka kerta erillistä kertalippua.

    Itselläni on Tampereen seudun joukkoliikenteen vuosilippu. Sitä käyttämällä yhden matkan hinnaksi tulee reilusti alle euro, jos lippua käyttää joka päivä ainakin yhden matkan verran.

    Jos bussilla kulkee useamman kerran päivässä, painuu yksittäisen matkan hinta todella alhaiseksi.

    Yksityisautoilun kallistuessa on siis hyvä pohtia, kuinka paljon autoilusta on valmis maksamaan, kun toisiakin vaihtoehtoja on tarjolla.

    Yhteenvetona loppuun voidaan siis todeta, että Kangasalan kannattaa panostaa julkisiin tulevaisuudessa paljon, jotta ihmiset joka puolella kaupunkiamme hyödyntää.

    Asukkaiden vastuulle puolestaan jää julkisen liikenteen ahkera käyttö, jotta bussireitit ja muut julkisen liikenteen muodot säilyvät käytössämme tulevaisuudessakin.

    Kommentoi

    Kirjoita kommenttisi
    Kirjoita nimesi tähän