Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Lounaalle KangasallaLounaalle Kangasalla

Kangasala uudisti julkikuvansa – uusi logo ärsytti kaupunkilaisia

Kangasalan kaupunki uudisti brändi-identiteettinsä ja visuaalisen ilmeensä. Ulospäin brändityö kiteytyi uuteen logoon ja palvelulupaukseen joka on ”Vaatimattomasti paras”. 

Uutiset - 30.5.2018 kello 11.31
Kangasala uudisti julkikuvansa – uusi logo ärsytti kaupunkilaisia
Anna-Leena Kilponen halusi arvioida logoa myönteiseen sävyyn, koska hänestä ”hirveä härdelli” yhden logon ympärillä on liioiteltua.

Uudistuksen tavoitteena on tukea kaupunkistrategian tavoitteita ja arvoja, julkikuvan rakentumista ja vastata nykyistä toimintaympäristöä.

Helsinkiläis-lahtelainen mainostoimisto Redland toteutti yhdessä kaupungin kanssa brändikäsikirjan, jossa Kangasalan julkinen minäkuva määritellään viestinnällisesti. Käsikirja ohjaa kaupungin markkinointia ja muuta viestintää.

Kaupunginjohtaja Oskari Auvinen korostaa, että Kangasalan brändi on kaikkien kangasalalaisten yhteinen. Kaikki kaupunkilaiset ovat tärkeitä brändilähettiläitä.

– Kangasalan uusi omaperäinen logo huomataan varmasti. Lisäksi se antaa mielikuvitukselle tilaa ja toimii kansainvälisissäkin yhteyksissä, Auvinen kuvailee.

Logo muodostuu sanan Kangasala g-kirjaimen ympärille. Ikonisesti käytettävä g-kirjain kuvastaa silmää vinkkaavaa iloista kaupunkilaista. Kangasalan pääväri on punainen, jonka lisäksi voidaan käyttää viittä lisäväriä luomaan energiaa.

Vaakunaa käytetään edelleen Kangasalan kaupungin virallisena tunnuksena ja logoa epävirallisemmassa viestinnässä. Logon yhteydessä voi käyttää tekstiä Oksalla ylimmällä.

– ”Oksalla ylimmällä” on osa kangasalalaisten dna:ta, mainostoimisto Redlandin Virpi Koskinen toteaa.

Brändityössä kangasalalaisuudesta piirtyi esiin näkemys, että Kangasalla ollaan ylpeitä osaamisesta, ihmisistä, ainutlaatuisuudesta, sekä eteenpäin pyrkivästä asenteesta ja palveluasenteesta, jota Kangasalta löytyy. Siksi palvelulupaukseksi valittiin ”Vaatimattomasti paras”.

– Vaatimattomasti paras oli lause, joka tuli työryhmältä itseltään. Sen koettiin kuvaavan Kangasalan asennetta – tehdään paljon mutta ei pidetä siitä turhaa mekkalaa. Nyt koettiin kuitenkin, että on aika pitää hieman mekkalaa siitä, kuinka hyvä paikka Kangasala on elää ja yrittää. Kangasalla kaikkien on lupa olla vaatimattomasti parhaita, Koskinen selostaa.

Uusi ilme otetaan käyttöön koko kaupunkiorganisaatiossa kesän ja syksyn aikana. Uudet nettisivut julkaistaan kesäkuussa.

– Kangasalan kaupungin aitoa ydintä etsittiin laajassa brändityössä, jossa ajatuksia ja ideoita kerättiin kaupunkilaisilta ja muilta sidosryhmiltä. Strategia- ja brändikyselyissä kirjatut ajatukset toimivat rakennusaineksina, kun pohdimme kaupunkiyhteisön tulevaisuutta brändityöpajoissa, tiedottaja Annikka Lampo kertoo.

Niin brändityöpajan keskustelujen kuin verkossa toteutetun brändikyselyn mukaan ominaisinta Kangasalaa ovat luonto, pitkä ja rikas historia sekä Kesäpäivä Kangasalla -laulu.

Lampon mukaan osattiin odottaa, että uudistus herättää keskustelua. Hän on myös tietoinen logon aiheuttamasta some-myrskystä.

– Lopputulos on kiinnostava ja erottuva eli juuri sitä mitä haettiinkin. Meille suoraan on tullut paljon myönteistä palautetta raikkaudesta ja omaperäisyydestä. Brändityössä on kuitenkin kyse kokonaisuudesta, ei pelkästään logosta. Brändi elää ja kehittyy koko ajan, ja sitä työtä halutaan tehdä tiiviissä vuorovaikutuksessa kaupunkilaisten kanssa, Lampo toteaa.

Uusi logo harmittaa ja haukotuttaa

Kangasalan julkikuvan uudistus kiteytyy kaupunkilaisten mielissä uuteen logoon. Sosiaalisessa mediassa tunnusta parjataan armotta muun muassa huonosta luettavuudesta, epäkangasalamaisuudesta ja kopioinnista.

Pienessä katukyselyssä kukaan ei varsinaisesti ihastunut luomukseen, vaikka tunnus saa myös varovaisen myönteisiä kommentteja. Oksalla ylimmällä -slogan hyväksytään pääosin perinteisiin kuuluvana, vaikka tekstin sijoittelu arveluttaakin. G-kirjaimen kuvaama ”silmää vinkkaava iloinen kaupunkilainen” jää useimmilta hahmottumatta.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!

Visuaalisen suunnittelun ammattilainen mainostoimisto Monumentin yrittäjä Jarno Lahti näkee luontoteeman ja logon lopputuloksen ristiriitaisena.

– Logo ei herätä luonto-mielikuvia, ulkoasu viittaa enemmän teknologiaan, Lahti pohtii.

Muuten logossa on Lahden mukaan myös paljon toimivia osia, kuten mustan ja punaisen yhdistelmä ja g-kirjaimen idea.

– Teksti ja g-kirjain olisivat kuitenkin kaivanneet viimeistelyä, jotta luettavuus säilyisi.

– Mielenkiintoista nähdä, miten visuaalinen uudistus toimii käytössä. Minkähän takia työ piti teettää muualla? Kyllä täälläkin varmasti olisi ollut osaamista? Lahti kommentoi.

Anna-Leena Kilponen ei ole varma mitä ajattelisi uudesta tunnuksesta. Hetken empimisen jälkeen Kilponen haluaa tarkastella asiaa positiivisen kautta.

– Hahmotin kyllä heti Kangasalan. Logo on ihan ok, punainen on pirteä. Sitä en osaa sanoa, kuvastaako g-kirjain iloista kaupunkilaista. Ei tämä kuitenkaan mitään negatiivisia mielikuvia tuo, Kilponen pohtii ja ihmettelee asiasta noussutta kohua.

Erja Toivosella puolestaan tunteet nousevat pintaan.

– Törkeä! Ihan kopio Logitechin logosta. Jos tällä haetaan uutta kaupunki-imagoa, niin aika kaukana ollaan. Kunnalla on ongelmia, eivätkä ne siitä miksikään häviä, vaikka olisi millainen logo, Toivonen kritisoi.

Oksalla ylimmällä -tekstin Toivonen hyväksyy, mutta sanojen tasoero näyttää virheelle. Hän arvelee konsulttien repineen hyvät rahat, vaikkei lopputulos vakuuta.

Timo Pajukosken mielestä Kangasalan tunnus toimii siinä tehtävässä mikä sillä on.

– Pelkkä kaupungin nimi toimii logona, koska g-kirjain tuo siihen riittävästi erilaisuutta. Oksalla ylimmällä tekstiä saisi pysyä laulussa, syntyjään kangasalalainen Pajukoski toteaa.

Sitä Pajukoski ei osaa sanoa, miten logo kuvastaa Kangasalaa, mutta ainakin se on modernimpi kuin edellinen tunnus.

Pari vuotta Kangasalla asunut Mikko Kalliovaara näkee logon ensimmäistä kertaa.

– Aika tekstimäinen, ei tämä logoksi hahmotu. G:tä lukuun ottamatta näyttää perusfontilta, Kalliovaara arvioi.

Tyylitellyn g-kirjaimen esittämä iloinen kaupunkilainen jää Kalliovaaran mielestä liian abstrak-

tiksi. Pirteyttä ja iloisuutta mies soisi logosta löytyvän punaisen lisäksi, mutta musta hallitsee.

– Jotain lisäjippoa tämä kaipaisi, Kalliovaara tiivistää arvionsa.

Kommentoi / Keskustele aiheesta
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!
~
Takaisin ylös