Kangasalalaiset apteekit painiskelevat lääkkeiden saatavuusongelmien kanssa: ”Emme koskaan jätä asiakasta yksin tilanteen kanssa”

0
Kangasalalaisissa apteekeissa painitaan saatavuusongelmien kanssa. Samat ongelmat koskevat koko maata.

Lääkkeiden saatavuusongelmat ovat keskusteluttaneet Suomessa pitkään. Useita lääkkeitä koskevia toimitushäiriöitä on ollut tänä vuonna enemmän kuin aiemmin.

Tilanne näkyy edelleen myös kangasalalaisissa apteekeissa.

– Toimitusvaikeuksia on satunnaisesti eri lääkeaineryhmissä, ja tällä hetkellä vaikeudet näyttävät lisääntyneen, kertoo Kangasalan apteekin proviisori Joosep Kalamägi.

Hän huomauttaa, että puutteet eivät ole apteekkikohtaisia, sillä kaikilla apteekeilla on käytössä samat tukut.

– Eli jos toimitusvaikeudet lääkkeen kohdalla ovat jatkuneet jo pitkään, ei lääkettä todennäköisesti löydy koko Suomesta, Kalamägi avaa.

Hän kertoo, että toimitusvaikeuksien kestot vaihtelevat päivistä vuosiin.

– Joskus tuotteille on tiedossa arvio saapumisesta. Arvio saattaa tosin siirtyä useammallakin kuukaudella riippuen tuotteesta ja viivästyksen aiheuttaneesta syystä.

Tilanne hidastaa asiakaspalvelua

Myös Suoraman Apteekin apteekkari Ulla-Maija Kimmel kertoo, että toimitusvaikeudet jatkuvat.

– Tämä myös hidastaa asiakaspalvelua, kun joudumme selvittelemään lääkevalmisteiden saatavuutta. Saatavuudella voi olla lisäksi merkitystä lääkkeiden korvattavuuteen, Kimmel huomauttaa.

Hän kertoo, että apteekki on saanut suurimmaksi osaksi korvattua lääkepuutteet toisen valmistajan vastaavalla valmisteella.

– Välillä olemme joutuneet kyselemään ympäristön muista apteekeista, olisiko heillä vielä jotain jäljellä. Jos valmisteet eivät ole keskenään vaihtokelpoisia tai kaikki ovat samasta lääkkeestä ja vahvuudesta loppu, olemme yhteydessä lääkäriin, Kimmel kuvailee.’

Syyt lääkevalmisteiden saatavuusongelmiin ovat globaalit.

– Yhtenä suurena syynä ovat raaka-ainevalmistuksen ongelmat ja keskittyminen muutamiin tehtaisiin. Tällöin voi käydä niin, että kun yksi raaka-aine-erä ei täytä laatuvaatimuksia ja hylätään, niin kaikilla on raaka-aineongelmia, Kimmel huomauttaa.

Älä odota viime tinkaan

Tilanne aiheuttaa huolta myös asiakkaissa.

– Huolestuneita asiakkaita on paljon. Apteekit tekevät tilanteessa kyllä kaiken mitä pystyvät, Kimmel lupaa.

Hän huomauttaa, että asiakkaan olisi hyvä tulla apteekkiin vähintään viikkoa ennen kuin lääke loppuu tai se pitäisi ottaa. Näin mahdollisten selvitysten tekemiseen jää hyvin aikaa.

Samaa sanoo myös Kalamägi.

– Kun lääkkeitä ollaan ajoissa hakemassa, voidaan yhdessä pohtia keinoja puuttuvan tuotteen korvaamiseen. Viimekädessä voidaan tehdä lääkärin kautta tapahtuva lääkevaihto samantyyppiseen lääkeaineeseen tai lääkkeen vaihtaminen toisenlaiseen, mutta saman oireen tai sairauden hoitoon tarkoitettuun lääkkeeseen.

Myös Kalamägi korostaa sitä, että apteekki pyrkii aina palvelemaan asiakkaan mahdollisimman hyvin.

– Jos itse emme apteekissa juuri sillä hetkellä pysty auttamaan asiakkaan tilanteen kanssa enempää, ohjaamme hänet eteenpäin sellaiseen terveydenhuollon toimipisteeseen, josta apu löytyy. Emme koskaan jätä asiakasta yksin tilanteen kanssa.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.