Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Löytötexin synttärit!Löytötexin synttärit!

Kangasalan ilme muuttui, mutta yhtä ei hylätty – Oksalla ylimmällä on edelleen kaupungin slogan

Kangasala julkisti uuden graafisen julkikuvansa tiistaina. Kaupunki viestii uudella ilmeellään kaupungin vahvuuksista, tavoitteista ja arvoista entistä rohkeammin.

Uutiset - 22.5.2018 kello 17.16
Kangasalan Sanomat
Kangasalan ilme muuttui, mutta yhtä ei hylätty – Oksalla ylimmällä on edelleen kaupungin slogan

– Etsimme Kangasalan kaupungin aitoa ydintä. Ajatuksia, näkemyksiä ja ideoita kerättiin kaupunkilaisilta ja muilta sidosryhmiltä. Strategia- ja brändikyselyissä kirjatut ajatukset toimivat rakennusaineksina, kun pohdimme työpajoissa kaupunkiyhteisön tulevaisuutta, kertoo kaupungin tiedottaja Annikka Lampo.

Kaupungin apuna brändityössä toimi mainostoimisto Redlandin projektipäällikkö Virpi Koskinen. Koskisen mukaan kyselyissä nousi vahvasti esille, että luonto, pitkä ja rikas historia sekä Kesäpäivä Kangasala -laulu ovat kaikkein ominaisinta Kangasalaa.

– Oksalla ylimmällä on osa kangasalalaisten dna:ta. Se on tuttu ja turvallinen johtoajatus, joka kuvaa sitä, kuinka hyvin asiat Kangasalla ovat, Koskinen toteaa.

– Meidän tehtävämme oli etsiä ja luoda yhtymäkohtia historia ja luonto -teemojen sekä kaupungin strategian ja vision välillä. Eli tavoitteena oli luoda erottuva ilme, joka ilmentää tulevaisuuden Kangasalaa, Koskinen jatkaa.

Uudistetun brändi-identiteetin ja visuaalisen ilmeen tavoitteena on tukea yhtenäistä viestintää, julkikuvan rakentumista ja kaupungin strategian edistämistä.

Kaupunginjohtaja Oskari Auvinen korostaa, että kaikki kaupunkilaiset ovat tärkeitä brändilähettiläitä.

– Kangasalan uusi omaperäinen logo huomataan varmasti. Lisäksi se antaa mielikuvitukselle tilaa ja toimii kansainvälisissäkin yhteyksissä, kaupunginjohtaja kuvailee. 

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!

Kangasalan kaupungin tunnistettava graafinen elementti muodostuu sanan Kangasala g-kirjaimen ympärille. Visuaalisesti yksinkertainen elementti kuvastaa silmää vinkkaavaa iloista kaupunkilaista.

Kangasalan pääväri on punainen, jonka lisäksi viidellä lisävärillä voidaan luoda hyväntuulinen ja energinen ilme. Lisävärejä ovat keltainen, oranssi, tummansininen, vaaleansininen ja vihreä.

Vaakunaa käytetään edelleen Kangasalan kaupungin virallisena tunnuksena ja logoa epävirallisemmassa viestinnässä sekä markkinoinnissa.

Uutta ja rohkeaa valintaa sen sijaan edustaa uusi palvelulupaus. Lampo ja Koskinen kertovat, että työn kuluessa kangasalalaisuudesta piirtyi esiin näkemys, että Kangasalla ollaan ylpeitä osaamisesta, ihmisistä, ainutlaatuisuudesta, sekä eteenpäin pyrkivästä asenteesta ja palveluasenteesta.

Siksi palvelulupaukseksi valittiin Vaatimattomasti paras.

– Lause tuli työryhmältä itseltään. Sen koettiin kuvaavan Kangasalan asennetta – tehdään paljon mutta ei pidetä siitä turhaa mekkalaa. Nyt koettiin kuitenkin, että on aika pitää hieman mekkalaa siitä, kuinka hyvä paikka Kangasala on elää ja yrittää. Kangasalla kaikkien on lupa olla vaatimattomasti parhaita, Koskinen toteaa.

Uusi ilme otetaan käyttöön koko kaupunkiorganisaatiossa kesän ja syksyn aikana.

– Ihan kertarysäyksellä uuteen ilmeeseen siirtyminen ei näin suuressa julkisorganisaatiossa ole mahdollista, vaan siirtymäaika tarvitaan. Kahden ilmeen rinnakkaiselo pyritään kuitenkin pitämään mahdollisimman lyhyenä ja vanhoista materiaaleista luovutaan, kun uudet on ehditty ottaa hallitusti käyttöön, Lampo sanoo.

Uusi ilme nähdään pian myös kaupungin uusilla verkkosivuilla, jotka avataan kesäkuussa.

 

Kommentoi / Keskustele aiheesta
23.5.2018 kello 10.55
Uusi ja omaperäinenIlmoita
Onhan toi ollu varmaan uusi ja omaperäinen silloin ku Logitech on ottanut omansa käyttöön.
23.5.2018 kello 11.53
HekoheeIlmoita
Voihan Kanoasala :D vuoden vitsi! Kyllä g - kirjaimen tulisi näyttää g - kirjaimelta eikä o - kirjaimelta parran kanssa :D
23.5.2018 kello 12.13
kättäpolviinIlmoita
Kan-öh?öh?-asalta on menny oksa poikki :D
Toisaalta hiton hyvä, että logo kuvaa meininkiä täällä "kaupun-öh?öh?-issa" :D
23.5.2018 kello 15.51
Kiva ja pirteeIlmoita
Tuskinpa sellaista logoa voi enää tehdäkään, jossa ei mitään samaa ole kuin jossain toisessa. Pirteä ilme, itse ainakin pystyn lukemaan hyvin, vaikka pieni pätkä g-kirjainta puuttuukin.
23.5.2018 kello 19.27
rahikainenIlmoita
Ei kyllä sano yhtään mitään eikä herätä mielenkiintoa. Väkisintekaistun näköinen eikä ilmennä mitään ilmoitetuista mielikuvista. Osoittaa suunnittelijoilta täydellistä ihmisten aliarviointia, mauttomuutta ja taidonpuutetta. Kuin myös päättäjilta vastuuttomuutta moisen tekeleen hyväksynnästä. Kuinkas montasataatuhatta maksoi?
24.5.2018 kello 13.01
Rahaa on mitä levitelläIlmoita
Joka itsensä ylentää se alennetaan.
Eikö olisi ollut jo aika luopua tuosta "oksalla ylimmällä". Eihän tästä kaupunkia tule uudella logollakaan. Maalaispitäjä olisi ollut parempi brändi.
27.5.2018 kello 15.54
MurmelihanhiIlmoita
Meillä on nyt kaupunginlogo, jossa pitäisi näkyä uudistettu ja rohkea ilme. Näin taitaa olla. En näe logossa lintua enkä puolisilmäpelleä vaan g-kirjaimen pisteen kera. Tästä g-pistelogosta tulee riittämään kuittautua.
1.6.2018 kello 08.36
pettynytIlmoita
Olen kyllä niin pettynyt. Kaupunkia ei näillä eväillä Kangasalasta synny. Tuo logo on mitään sanomaton enkä näe siinä mitään mitä pitäisi: Keisarin uudet vaatteet. Olisiko parempi pitäytyä vanhassa, jos ei oikeasti kykene uudistumaan. Onko Kangasalla oikeasti varaa tällaiseen tuhlailuun. Ensin kaupunki: kaikkialle piti vaihtaa tekstit, hintalappu?, nyt tämä typerä mitään kertomaton logo, päivitykset, hintalappu?
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!
~
Takaisin ylös