Koti Pääuutiset Kangasalan matkailu haluaa Suomen kärkeen, kehitystyöhön palkattiin ensimmäinen kokopäiväinen matkailukoordinaattori

Kangasalan matkailu haluaa Suomen kärkeen, kehitystyöhön palkattiin ensimmäinen kokopäiväinen matkailukoordinaattori

0
Laura Pekkala toimi aiemmin Kangasala-talon viestinnässä.

Kangasalla halutaan olla kotimaan matkailun kärkikohde. Kunnianhimoisen tavoitteen edistämiseksi Business Kangasalan leipiin on palkattu ensimmäinen kokopäiväinen matkailukoordinaattori. Tampereella asuva Laura Pekkala aloitti työssä lokakuussa jättäessään viestintä- ja markkinointipäällikön työn Kangasala-talossa.

– Viime vuosina matkailun kehittäminen on jäänyt vähemmälle huomiolle. Kangasalla on paljon potentiaalia, ja siksi halusin tähän tehtävään ja olen todella innostunut, Pekkala sanoo.

Matkailukoordinaattorin tärkeimpiä tehtäviä ovat Visit Kangasala -brändin tunnettavuuden lisääminen ja matkailutoimijoiden tukeminen. Business Kangasala on kaupungin elinkeino- ja matkailuyhtiö, jonka tavoitteet lähtevät kaupungin strategiatasolta. Koska matkailukoordinaattorin työtehtävä on täysin uusi, saa Pekkala aloittaa työn puhtaalta pöydältä.

Pekkalan mielestä Kangasala on valtakunnallisesti huonosti tunnettu mutta hieno matkailupaikkakunta. Hän nimeää kaupungin vahvuuksiksi erityisesti omaperäiset musiikkifestivaalit ja muun kulttuuritarjonnan, luontokohteet harjuineen ja järvineen sekä historian ja vanhat autot.

– Ensi vuonna keskitymme kolmeen isoon kohteeseen eli Vehoniemen automuseoon, Mobiliaan ja Kangasala-taloon. Isojen rinnalla nostetaan pieniä helmiä ympäri Kangasalaa, sanoo Pekkala.

Kangasalan tunnettavuutta ja matkailukohteiden saavutettavuutta ja löydettävyyttä pitäisi kehittää. Hän on huomannut, että Kangasalan matkailukohteet eivät ole valtakunnallisesti tunnettuja. Pirkanmaalla Kangasala tiedetään hyvin.

– Lähtökohdat kehittämistyöhön ovat kuitenkin superhyvät. Niillä, jotka tietävät Kangasalan, on positiivinen mielikuva kaupungista.

Laura Pekkalan roolina on auttaa matkailutoimijoita ja tapahtumien järjestäjiä saamaan omat palvelunsa esille. Esimerkkinä hän mainitsee tienvarsikyltit ja digitaalisen saavutettavuuden.

– Jos ajat Lahdentietä, niin huomaatko, että tuolla on Kangasala ja siellä olisi jotain kiinnostavaa? Tai jos käännytkin rampilta, niin löydätkö Kangasala-talon, Lepokodin ja Kirkkoharjun. Et todellakaan, Pekkala toteaa.

Matkailuesitteen teko ja nettisivujen päivitys pitävät Pekkalan kiireisenä.

Business Kangasalan tarkoitus on houkutella matkailijoita aluksi kotimaasta, etenkin Pirkanmaan ulkopuolelta. Lähimatkailijat ovat tärkeitä asiakkaita paikkakunnan yrittäjille.

Myöhemmin markkinointia on tarkoitus Pekkalan mukaan laajentaa ulkomaille.

– Siinä vaiheessa yritysten pitää olla siinä kunnossa, että esimerkiksi kieliasiat on huomioitu palveluissa riittävän hyvin, Pekkala sanoo.

Visit Kangasalan on tarkoitus järjestää jatkossa säännöllisiä verkostotapaamisia, jossa kehitetään paikallisten yritysten kanssa kaupunkia matkailuystävällisemmäksi. Ensimmäinen tapaaminen oli marraskuussa. Se järjestettiin muutaman päivän varoitusajalla ja siihen osallistui noin 30 henkilöä. Pekkala iloitsee siitä, että tapahtuman jälkeen 24 toimijaa päivitti tietonsa.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi
Kirjoita nimesi tähän