Kangasalan Sanomiin otti yhteyttä lukija, joka ihmetteli, miksei hänelle ja miehelleen annetut rokotteet kirjautuneet Omakantaan ennen kuin vasta kahden puhelinsoiton jälkeen.
Lukijan mukaan heidän piti soittaa kirjauksesta myös edellisen koronarokotteen saatuaan. Lukija pohtii, moniko huomaa käydä Omakannasta tarkistamassa, että rokotteet ovat kirjautuneet.
Potilasasiakirja-asetuksen mukaan potilasasiakirjamerkinnät, kuten rokotuskirjaukset, tulee tehdä viiden vuorokauden sisällä potilaan poistuttua vastaanotolta.
Kysyimme, onko rokotteiden kirjaamisessa Omakantaan ollut Kangasalla ongelmia. Kysymyksiin vastasi Kangasalan ja Pälkäneen yhteistoiminta-alueen avoterveydenhuollon osastonhoitaja Anni Remahl.
Onko rokotteiden kirjautumisessa Kangasalla ollut viivettä, ja mistä se johtuu?
– Kyllä on ollut. Syksyn aikana on ollut ongelmia tietojen siirtymisessä Omakantaan tai ne ovat siirtyneet viiveellä. Tämä johtuu ohjelmistovirheestä, joka on liittynyt sovellustoimittajan ongelmaan tietojen päivittymisestä. Odotamme jälleen uutta adapteripäivitystä ja ohjelmaversiopäivitystä, jonka pitäisi korjata tilanne.
Jos annettu rokotus ei näy Omakannassa, mitä asiakkaan kannattaa tehdä?
– Jos rokotustieto ei ole siirtynyt viikon sisällä, kannattaa olla yhteydessä terveydenhuoltoon tietojen puuttumisesta. Rokotustiedot eivät ole kadonneet mihinkään, vaan ovat järjestelmässä tallessa. Rokotustiedot siirtyvät, kun järjestelmä saadaan sovellustoimittajan puolelta ajan tasalle.
– Tulostettavien koronarokotustodistusten tarve on vähentynyt, kun ravintolat ja kahvilat eivät enää niitä kysy. Matkustaessakin rajoitukset ovat pitkälti lieventyneet.
Jos rokotustodistuksen tarvitsee jostain syystä, voiko sellaisen saada muualta kuin Omakannasta?
– Koronarokotustodistuksen saa myös paperisena OmaAsemalta. Sinne saa parhaiten yhteyden kiireettömissä asioissa sähköisen yhteydenottolomakkeen avulla.
MainosTilaa Kangasalan Sanomat alkaen 3,50 €.Tilaa tästä