Pääuutiset | Uutiset

Kansallinen Mediatutkimus: Kangasalan Sanomat on koko Suomen tavoittavin paikallismedia

Kangasalan Sanomien sovellus

Kangasalan Sanomat on koko Suomen tavoittavin paikallismedia. Asia käy ilmi Kansallisen Mediatutkimuksen (KMT) tekemästä selvityksestä. Vuoden 2022 tulokset julkaistiin tänään perjantaina.

Tutkimuksen mukaan Kangasalan Sanomien printti- ja digituotteet tavoittavat yhteensä keskimäärin 30 000 lukijaa viikossa. KS jakaa ykköspaikan Vakka-Suomen Sanomien kanssa, jonka kokonaistavoittavuus on saman verran.

Tutkimukseen osallistui tänä vuonna 92 tilattavaa paikallislehteä, joista 12 oli Pirkanmaalta.

Kangasalan Sanomien printtilehti tavoittaa KMT:n mukaan 21 000 ja digituotteet 14 000 lukijaa viikossa. Pelkän printtilehden osalta Kangasalan Sanomat tavoittaa toiseksi eniten kaikista tutkituista paikallislehdistä. Vakka-Suomen Sanomat vei ykköspaikan, sen printtilehden jokainen numero tavoittaa keskimäärin 25 000 ihmistä.

Vakka-Suomen Sanomat ilmestyy Uudenkaupungin, Kustavin, Maskun, Mynämäen, Nousiaisten, Taivassalon, Vehmaan ja Naantalin alueilla kolme kertaa viikossa.

– Olemme erittäin iloisia ja ylpeitä tuloksesta, joka kertoo paljon itsenäisen paikallismedian tärkeydestä yhteisössämme. Lukijamme ovat meille elintärkeitä ja heille me tuotteitamme teemme, kommentoi Kangasalan Sanomien toimitusjohtaja-päätoimittaja Heli Keskinen.

Vuonna 2021 Kangasalan Sanomien printtilehden tavoittavuus oli 23 000 lukijaa ja vuonna 2020 se oli 20 000. KS:n digituotteen tavoittavuus oli vuosi sitten 12 000 lukijaa. Lukemilla yllettiin tuolloin Suomen toiseksi tavoittavimmaksi paikallismediaksi.

– Koronan ollessa kiivaimmillaan, myös tavoittavuuslukemamme nousivat. Ihmiset hakivat paikallismedioista tietoa juuri oman alueen koronatilanteesta, ja me pyrimme tuolloin vastaamaan tiedonjanoon. On kuitenkin hienoa huomata, että vaikka tilanne on normalisoitunut, hakeutuvat lukijamme edelleen tuotteidemme ääreen, Keskinen sanoo.

Kangasalan Sanomat on tehnyt viime vuosina suuria uudistuksia erityisesti digitaalisissa tuotteissa, ja kehitystyö jatkuu.

– Pyrimme jatkossakin olemaan korvaamaton osa yhteisöämme. Haluamme tarjota lukijoille ajantasaista uutisointia, ihmisiä ja elämyksiä sekä ilmoittajille näkyvyyttä juuri siellä, missä he sitä tarvitsevat, Keskinen sanoo.

Media Audit Finlandin KMT-mittauksen tulosten mukaan 95 prosenttia 15 vuotta täyttäneistä suomalaisista lukee sanomalehtiä.

Sanomalehtisisältöjä lukee digitaalisena 86 prosenttia suomalaisista. Painettua sanomalehteä lukee kaikista suomalaisista 55 prosenttia. 

Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on printtimedia-alan yhdessä tilaama tutkimuskokonaisuus. Tutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy.

MainosTilaa Kangasalan Sanomat alkaen 3,50 €.Tilaa tästä

Kommentoi

Lähettämällä kommentin, olet lukenut ja hyväksynyt kommentointiin liittyvät säännöt sekä tietosuojaselosteen.