Kansallinen mediatutkimus: Kangasalan Sanomat on Pirkanmaan tavoittavin paikallislehti – Tavoittavuus kasvoi viime vuodesta 15 prosentilla

0
Kangasalan Sanomien digituotteet tavoittavat tutkimuksen mukaan 12 000 ihmistä viikkotasolla. Yhteensä printti ja digi tavoittavat keskimäärin 31 000 ihmistä viikossa.

Kangasalan Sanomat on kasvattanut vuodessa tavoittavuuttaan, ilmenee Kansallisen mediatutkimuksen (KMT) tekemästä selvityksestä. Tutkimuksen tulosten mukaan Kangasalan Sanomien printti- ja digituotteet tavoittavat keskimäärin 31 000 lukijaa viikossa.

Printtilehti tavoittaa viikossa keskimäärin 23 000 lukijaa. Kasvua on vuoden takaisesta yhteensä 15 prosenttia, sillä viime vuoden tutkimustulosten mukaan Kangasalan Sanomien printtilehti tavoitti 20 000 lukijaa.

KS:n digilehden tavoittavuutta mitattiin ensimmäistä kertaa. Digitaalinen KS tavoittaa tulosten mukaan keskimäärin 12 000 ihmistä viikottain.

Lehden tavoittavuus on valtakunnan tasolla korkea. Tutkimukseen osallistui yhteensä 85 suomalaista paikallislehteä. Kangasalan Sanomien kokonais- ja printtilehden tavoittavuus oli koko Suomen tasolla toiseksi suurin ja Pirkanmaalla ilmestyvistä lehdistä suurin.

Digitaalisen lehden tavoittavuus oli koko Suomen tasolla paikallislehdistä neljänneksi suurin ja Pirkanmaalla suurin.

Pirkanmaalta tutkimukseen osallistui 10 tilattavaa paikallislehteä.

– Tutkimustulos näyttää hyvin sen, miten suuri merkitys Kangasalan Sanomilla on yhteisössään. Se, että tavoittavuus on näin suuressa nousussa, kertoo lisäksi siitä, että olemme tehneet oikeansuuntaisia uudistuksia sekä digin että printin puolella, kertoo Kangasalan Sanomien päätoimittaja-toimitusjohtaja Heli Keskinen.

Kangasalan Sanomat uudisti verkkosivunsa ja siirsi suurimman osan sisällöstään vain tilaajien käyttöön noin puolitoista vuotta sitten. Vuosi sitten rinnalle otettiin älypuhelimiin ja tabletteihin ladattava sovellus.

– Teemme paljon töitä sen eteen, että olisimme jatkossakin tärkeä osa yhteisöämme. Yksi iso osa siitä on tarjota uutiset tuoreena, houkuttelevana ja helposti käytettävänä. Ilmestymme kerran viikossa printtinä, mutta joka päivä digissä. Se on tämän hetken valttikorttimme, Keskinen sanoo.

KMT:n tutkimuksen mukaan sanomalehtiä lukee päivittäin painettuna tai digitaalisena 69 prosenttia suomalaisista. Sanomalehdet tavoittavat viikoittain 92 prosenttia suomalaisista.

60 prosenttia suomalaisista kertoo, että talouteen tilataan maksullista kotimaista sanomalehteä joko painettuna tai digitaalisena.

Kansallinen Mediatutkimus (KMT) on printtimedia-alan yhdessä tilaama tutkimuskokonaisuus. Tutkimuksen päätilaaja on MediaAuditFinland Oy ja toteuttaja Kantar TNS Oy.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.