Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Lounaalle KangasallaLounaalle Kangasalla

Kaupungin kannan mukaan ykköslinja voidaan muuttaa vaihdolliseksi

Bussireitteihin tulee vuonna 2021 muutoksia, kun raitiotieliikenne Tampereella alkaa.

Uutiset - 30.11.2018 kello 7.00
Kangasalan Sanomat
Kaupungin kannan mukaan ykköslinja voidaan muuttaa vaihdolliseksi
Linja 1 kulkee nykyisin Vatialasta suoraan Taysin kautta Tampereen keskustaan. Tulevaisuudessa se saattaa muuttua linjaksi 4, jossa on vaihto sairaalan kohdalla. raitiovaunuun.

Raitiotie hoitaa kolmen vuoden päästä ison osan joukkoliikenteestä Hämeenkadulla ja varaa käyttöönsä myös kaksi kaistaa. Näin ollen linja-autojen määrää ei voida keskustassa kasvattaa, eivätkä kaikki nykyisetkään linja-autot mahdu jäljelle jääville kaistoille.

Tampereen seudun joukkoliikenne on tehnyt tulevista bussireiteistä kaksi luonnosta, joista Kangasala on nyt antanut lausuntonsa.

Kaupunki kannattaa vaihtoehtoa, jossa nykyinen linja 1 ajaa Vatialasta Taysiin ja sairaalan kohdalla on vaihto raitiovaunuun.

Linjan vuoroväli tulee olemaan sama kuin raitiotiellä eli 7,5 minuuttia. Kangasala on vaihtoehdon kannalla, koska vuorotiheys kasvaa nykyisestä.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!

Ruutanasta lähtevän linjan 28 osalta kaupungin kanta on, että se ajaa jatkossakin suoraan Tampereen keskustaan eli Koskipuistoon.

Toisena ehdotettuna vaihtoehtona on vaihto raitiovaunuun Taysilla. Kangasalan lausunnossa arvellaan, että vaihtoaika sairaalan kohdalla saattaisi muodostua pitkäksi.

 Linjan 42 on tarkoitus ajaa tulevaisuudessa Kuhmalahdelta ja Sahalahdelta Kangasalan keskustan kautta Taysille, jossa vaihdetaan raitiotiehen.

Vuoroväli pysyy nykyisellä tasolla Kangasalan keskustaan asti. Siitä sairaalalle vuorotiheys on 15 minuuttia. Kuhmalahden suunnasta tultaessa bussia ei tarvitse vaihtaa Kangasalan keskustassa, vaan samalla bussilla pääsee Taysiin asti.

Pikonlinnasta tai Mobiliasta lähtevä linja 40 ajaa tulevaisuudessa Ratinan kauppakeskukseen saakka.

Muihin Kangasalan kaupungin alueella liikennöiviin linjoihin 41, 44, 45, 46 ja 49 ei ole suunnitteilla muutoksia. Kyseiset linjat palvelevat erityisesti koululaisia.

Kommentoi / Keskustele aiheesta

Kangasalan Sanomat edellyttää, että verkkokeskustelu käydään asiallisesti ja hyvässä hengessä. Poistamme kommentit, joissa loukataan ihmisarvoa, yllytetään rikokseen, rasismiin tai jotka ovat muutoin sopimattomia tai hyvien journalististen tapojen vastaisia.

5.12.2018 kello 10.56
Satunnainen nyssematkaajaIlmoita
Kyllä tässä Kangasala nyt läväytti päin pläsiä märällä likaisella tiskirätillä reittien 1 ja etenkin 45 varrella asuvia. Vaikka vuoroväli on tiheä – jokainen vaihto tuo kuitenkin viivettä matkustamiseen. Nyt kun ottaa 45:n voi nopeasti ja ilman vaihtoja päästä esim. Hatanpäälle – kun tuo ratikka tulee sinne pääseminen vaatii siis ainakin 2 vaihtoa. Mihin hävisi se tavoite nopeasta kulkemisesta Tampereen keskustaan ja että kansalaiset enemmän alkaisivat käyttää Nysseä matkustamiseen? Ai niin tuolta Nyssen sivuilta luettuna, kaupunginjohtajan mukaan tavoite on että Kangasalan keskustasta pääsee 42:lla – muilla alueilla ei siis väliä. Mihin on hävinnyt asukkaiden yhdenvertaisuus ja tasapuolinen kohtelu, jota joillain laeillakin yritetään turvata? Taitaa tuo lausunto ja linjan karsiminen vain
6.12.2018 kello 10.56
MaagiIlmoita
Tämä oli odotettavissa. Kohtalo tulee olemaan sama lähes kaikilla paikallisen liikenteen busseilla. Niillä syötetään matkustajia raitiovaunulinjalle. Hieman samaan tapaan, kuin länsimetrolla. Ja samat tulevat olemaan ongelmatkin. Varsinkin ruuhkaisena aikana. Koko raitiotiehanke oli virheratkaisu. Ja nyt Kangasalakin on liputtanut asian puolesta. Meillä optimitilanteessa pääse nyt matkansa kulkemaan vaihdoitta, raitiotien valmistumisen jälkeen monella on edessä kaksi vaihtoa linja-autosta raitiovaunuun ja raitiovaunusta linja-autoon. Helpoimmalla pääsee kun tekee vaihdon joukkoliikenteestä yksityisautoon.
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!
~
Takaisin ylös