Koti Pääkirjoitus Keskustan bussiliikenne keskittyy Onnikkatielle – varsinaista linja-autoasemaa ei enää rakenneta

    Keskustan bussiliikenne keskittyy Onnikkatielle – varsinaista linja-autoasemaa ei enää rakenneta

    0
    Bussit kääntyvät Onnikkatielle Tampereentieltä, jossa ne ajavat lenkin ja kääntyvät takaisin Onnikkatielle.

    Kangasalan keskustan bussiliikenne keskittyy ensi syksystä alkaen kokonaan Onnikkatielle, pääkirjaston ja linja-autoaseman tilalle nousevien talojen väliin.

    Infran suunnittelun vastaava suunnitteluinsinööri Jari Keivaara kertoo, että keskustaan ei tule varsinaista linja-autoasemarakennusta

    – Ei voi puhua enää perinteisestä vanhan tyyppisestä linja-autoasemasta. Ratkaisu on terminaalityyppinen, hän selittää.

    Bussit kääntyvät Tampereentieltä yhdensuuntaiselle Onnikkatielle, jossa ne kiertävät korotetun odotusalueen ja poistuvat takaisin Tampereentielle.

       – Odotusalueelle tulee toivotut pysäkkikatokset, jotta sateessa ei tarvitse odotella, Keivaara kertoo.

    Bussilaiturille on suunnitteilla myös matkustajia palveleva digitaalinen informaatiojärjestelmä. Taululta näkee Kangasalan keskustassa pysähtyvien bussivuorojen lähtöajat.

    Laiturille tulee paikat neljälle bussille ja kaksi bussipysäkkiä. Sekä lähiliikenne että kaukoliikenne käyttävät käyttävät samoja pysäkkejä.

    – Kaukoliikenne on Kangasalla toki melko pienessä osassa. Suurin osa busseista on joukkoliikenteen Nyssejä, Keivaara huomauttaa.

    Linja-autoliikennealueelle tulee varsinaisten pysäkkien lisäksi ajantasauspysäkki, jossa voivat pysäköidä linjalta poisolevat ja vuoroja tasailevat bussit.

    Keivaara kertoo, että hänellä ei ole tiedossa, tuleeko Matkahuolto takaisin keskustaan. Onnikkatien varteen on linja-autoliikenteen suunnitelmissa kuitenkin varattu kaksi ylimääräistä parkkiruutua. Niitä voivat hyödyntää Matkahuolto, palvelubussit tai huoltoajoneuvot.

    Onnikkatiestä tulee nimensä mukaisesti joukkoliikennettä palveleva väylä. Torin pohjoispuolen kiinteistöille, kuten pääkirjaston ja Säästöpankin taloille, tarvittava ajaminen on kuitenkin sallittua.

    Keivaara kertoo, että torin pohjoispuolen kiinteistöjen edessä kulkeva kevyen liikenteen väylä säilytetään nykyisellään. Myös Onnikkatien toiselle puolelle uusien kerrostalojen viereen tulee väylä kävelijöille ja pyöräilijöille.

    Linja-autoliikenteen kaduista ja odotusalueen rakentamistöistä vastaa Pallas Rakennus Länsi-Suomi, joka rakentaa myös vanhan linja-autoaseman tilalle nousevat kaksi taloa.

    Pallas Rakennuksen työpäällikkö Jouko Koivula kertoo, että Onnikkatien rakennustyöt aloitetaan ennen kesälomien alkamista.

     – Joskus syksyllä on sitten valmista, Koivula arvelee.

    Rakennustyöt eivät aiheuta muutoksia tämänhetkisiin bussiliikennejärjestelyihin. Koivula kertoo, että työt tehdään kahdessa osassa. Ensin valmistuvat korotettu keskikaista ja pysäkit ja sen jälkeen tehdään bussikaista.

    Bussiliikenteen siirryttyä pois torilta Onnikatielle, Pallas pääsee rakentamaan torin puoleista toimisto- ja asuinkerrostaloa.

    Kommentoi

    Kirjoita kommenttisi
    Kirjoita nimesi tähän