Kirja lukemattomien kaskujen liikennöitsijästä sai tämän vuotisen Mobilia-palkinnon

0
Tieliikennehistorian Mobilia-palkinto myönnettiin tänä vuonna Pirkko-Liisa Kastarille teoksesta Artturi Tiura, Linja-automiehen elämä ja autot. Palkintolautakunta luonnehti Kastarin teosta kokonaisuudessaan ammattitaitoisesti toteutetuksi. Kuva: Janne Kähkönen

Tämän vuoden Mobilia-palkinto on myönnetty teokselle Artturi Tiura, Linja-automiehen elämä ja autot (2019). Teos kertoo kurulaisen liikennöitsijän Artturi Tiuran (1908–1991) elämästä. Tiuran elämän ohella kirja käy läpi pohjoishämäläisen maaseudun elämää läpi 1900-luvun.

Teoksen on kirjoittanut filosofian tohtori, toimittaja Pirkko-Liisa Kastari.

Hän kertoo, että aloite Artturi Tiuran elämäkerralle tuli lammilaiselta linja-autoharrastaja Matti Veräväiseltä.

– Veräväinen tiesi, että olen Artturi Tiuran tavoin Kurusta kotoisin. Tunsin Tiuran elämänpiirin ja taustan. Suostuin työhön osaksi kurulaisesta kotiseuturakkaudesta, Kastari sanoo.

Hän aloitti kirjoittamisen vuonna 2013. Kirjoitustyö kesti muiden töiden ohessa viisi vuotta.

Artturi Tiuran persoona osoittautui projektin aikana kiehtovammaksi kuin Pirkko-Liisa Kastari oli osannut ajatellakaan.

– Tiurasta on lukemattomia kaskuja. Ne olivat yksi tapa kertoa Tiuran värikkäästä persoonasta, Kastari kertoo.

Kirja syntyi kertomuksista

Tiuran arkistoja ei ole tallella, joten Pirkko-Liisa Kastari haastatteli lukuisia henkilöitä, jotka kertoivat työstään Tiuran kuljettajina, rahastajina ja asentajina. Muistitiedon ansiosta kirjasta ei Kastarin mielestä tullut tavanomaisen elämäkerta, vaan kuvaus 1900-luvun maaseudun ihmisten elämästä ja yhteyksistä maailmalle.
– Kiitos Mobilian loistavan arkiston, kirjasta tuli myös kattava esitys Tiuran autokannasta, Kastari kiittää.

Palkintolautakunta luonnehti Pirkko-Liisa Kastarin teosta kokonaisuudessaan ammattitaitoisesti toteutetuksi. Antaumuksella kirjoitettu kirja perustuu vankkaan lähdeaineistoon. Se sisältää paljon ajankuvaa Tampereen ympäristöstä.

Artturi Tiuran tarinan taustalla ovat Suomen historian käännekohdat ja liikenteen muutosvuodet. Kerronta on sujuvaa ja helppolukuista. Kirjan kuvitus on ainutlaatuinen, sillä 150 valokuvasta suurin osa on ennen julkaisemattomia. Erityistä kiitosta sai runsas muistitiedon käyttö.

Kunniamainainta Lapin kuljetusten historialle

Lisäksi palkintolautakunta halusi jakaa kunniamaininnan KT Jorma Nykäsen teokselle Lapin puutavara-autokuljetusten toimintahistoriaa (2017). Nykästä kiitettiin mielenkiintoisesta aihevalinnasta.

Kirja käsittelee metsäteollisuuden ja puutavarakuljetusten arkipäivän historiaa, jota ei ole historiateoksissa paljon huomioitu. Omakohtaisuus toi kerrontaan omaleimaisuutta, ja muistitietoa oli tässäkin kirjassa hyödynnetty paljon.

Kilpailuun osallistui tänä vuonna kuusi ehdokasta, joista kaikki olivat tietokirjoja. Taso oli tuomariston mukaan tasaväkinen, mutta palkitut teokset erottuivat sillä, että ne olivat useimmilla arvioiduilla osa-alueilla hyvin toteutettuja.

Palkintolautakunnan puheenjohtajana toimi Suomen historian dosentti Marko Tikka ja jäseninä FT Tiina Miettinen, toimituspäällikkö Harri Domonyi, asiantuntija Jarmo Koistinen sekä ajoneuvoharrastajat Juha Hämäläinen ja DI Juhani Intosalmi.

Mobilia säätiö jakaa joka toinen vuosi 4 000 euron arvoisen tieliikennehistorian Mobilia-palkinnon. Palkinto voidaan myöntää tutkijalle, tutkijaryhmälle, opiskelijalle, toimittajalle tai muulle henkilölle, joka on julkaissut tieliikenteen alalta kirjan, tutkimuksen, opinnäytetyön, dokumenttiohjelman tai muun paperi- tai sähköisessä muodossa julkaistun teoksen elokuun 2017 jälkeen.

Palkinnon tavoitteena on edistää korkealaatuisen historiatiedon tuottamista, kansantajuistamista ja julkaisemista tieliikenteen alalta. Sen lahjoittavat Mobilia säätiön taustayhteisöt.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.