Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Löytötexin synttärit!Löytötexin synttärit!

Kohonen antoi kasvot Kangasalle

Kadonneet kissat, pysäköintijärjestelyt ja keskustan rakennussuma ovat Kangasan Facebook-sivuston kestoaiheita. Yleensä kissat löytyvät, pysäköinnin vastustajat saavat vastakaikua sanoilleen ja rakentamisestakin riittää juttua.

Uutiset - 12.10.2018 kello 8.00
Kangasalan Sanomat | Pekka Kaarna
Kohonen antoi kasvot Kangasalle
– Kangasala-sivusto kertoo, mitä torilla tapahtuu, Mikko Kohonen sanoo.

Sivustoa pyörittävän Kangasala Finland Facebook -ryhmän alullepanija Mikko Kohonen on suosiosta hivenen hämmentynyt.

– Homma lähti vähän varkainkin kasvamaan. Perustin ryhmän vuonna 2007, ja nyt siinä on jo 11 000 jäsentä.

Säännöllisesti sivustolle kirjoittaa kymmenkunta henkilöä, joiden näkemyksiä kommentoi aktiivisesti 20–30 kirjoittajaa. Satunnaisia seuraajia on tuhansia.

Sivustolla puhutaan Kangasalan asioista, mitä Kohosen mukaan edellyttävät osin jo ryhmän säännötkin. Pitkään meno oli melko rauhallista, eikä valvottavaa juuri ollut.

Kun kävijämäärä räjähti, ja päivänpolttavat asiat nousivat keskusteluun, moderoinnin tarve lisääntyi.

– Vaikka aiheet ovat asiallisia, hyvät tavat unohdetaan joskus. Mennään asiattomuuksiin ja henkilökohtaisuuksiin.

Koko kuorma ei ole kuitenkaan kaatunut Kohosen syliin, sillä tuossa vaiheessa hän oli jo antanut sivuston ylläpito-oikeudet myös muutamalle ystävälleen.

Idea omasta Facebook-ryhmästä ei syntynyt oivalluksen, vaan järkeilyn kautta.

Kun Kohonen ei löytänyt kiinnostavia, partioon tai Kangasalaan liittyviä keskusteluryhmiä, hän päätti perustaa sellaisen itse.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!

Toisekseen hän halusi varata Kangasala-nimen omaan verkkotunnukseensa, jotta se ei joutuisi ”vääriin käsiin”.

– Ajattelin, että josko sille joku tarkoitus löytyy. Mikäli joku luotettava, virallinen taho olisi halunnut tunnuksen käyttöönsä, olisin siitä luopunut.

Henkilökohtaisia tavoitteita Kohosella ei Facebook -ryhmänsä suhteen ole. Sivusto on itsenäinen ja riippumaton tuutti, joka koostuu arjen tapahtumista, paikallisista uutisista ja niiden kommentoinnista.

Myös pienimuotoisen tiedotustoiminnan ryhmän säännöstö sallii.

– Mainoksia emme hyväksy, sillä sivustolla ei ole tarkoitus rahastaa. Kysymys on yhteisöllisestä palvelumuodosta.

Kangasala Facebook on uudenlaisen kotiseututyön uranuurtaja. Se kokoaa ihmisiä yhteen, tarjoaa helpon keskustelualustan ja innostaa toimimaan.

Ryhmän kautta myös entiset kangasalalaiset pysyvät jyvällä, mitä kotomaisemissa tapahtuu.

– On kiva ylläpitää keskustelua, joka herättää positiivista mieltä ja lähentää ihmisiä. Kielteinen keskustelu taas rakentaa raja-aitoja, ja se on huono juttu.

Ryhmässä kannattaa Kohosen mukaan käyttää harkintaa. Profiilin takaa vaivatta ja nopeasti heitetyt mielipiteet voivat kärjekkyydessään kasvaa mittoihin, joita kirjoittaja ei edes tarkoita.

– Ihmiset unohtavat helposti, että netissä ja Facebookissa ääni kantaa. Kuvitellaan, että oman koneen ääressä on turvallista huudella mitä tahansa. Sellaistakin, mitä ei tohdi päästää suustaan edes kaveriporukassa.

Sisällöntuottajaksi seurakunnan suntiona työskentelevä Kohonen ei aio, sillä tehtävässä pitäisi valvonnan lisäksi revetä keskustelun käynnistäjäksi, vetäjäksi ja ohjaajaksi.

– Sinällään ajatus ei ole huono, mutta nykytilanteessa minulla ei ole siihen aikaa. Ja olenhan minä jo nyt laittanut ryhmään aineistoa säännöllisen epäsäännöllisesti.

Kommentoi / Keskustele aiheesta
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!
~
Takaisin ylös