Koti Pääuutiset Kohtaamisia, asennetta ja uutta tietoa – Yrittäjän päivänä nuoret pääsivät ääneen Roine-kampuksella

Kohtaamisia, asennetta ja uutta tietoa – Yrittäjän päivänä nuoret pääsivät ääneen Roine-kampuksella

0
Eevaliisa Pentti, Kari Pusa ja Marianne Liimatainen tapasivat nuoria Yrittäjän päivänä.

Roine-kampuksella aamu alkoi yrittäjyysteemaisella aamunavauksella.

Yläasteikäiset nuoret pääsivät torstaina, Yrittäjän päivänä, syventymään yrittäjyyden saloihin Roine-kampuksella. He vierailivat muun muassa Tredulla ja pääsivät esittämään kysymyksiä yrittäjille.

Oppilaille oli näytetty videokooste, jossa eri yrittäjät kertoivat työstään. Videota on ollut koostamassa Pikkolan koulun 8-luokkalainen Riku Korhonen, joka pyörittää myös itse omaa media-alan yritystä.

Kaikilla kouluilla Roine-kampuksella kuultu aamunavaus käsitteli myös yrittäjyyttä.

Kierroksella mukana olleet pitkän linjan yrittäjät Kari Pusa ja Eevaliisa Pentti saivat esittää kysymyksiä nuorille:

– Tunnetteko te yrittäjiä? Entä, millaisia ajatuksia näkemänne video herätti?

Muutaman käsi nousee. – Entä, oletteko ajatelleet, että alkaisitte myöhemmin tälle alalle? Innostuneita löytyy. Yksi nuori kertoo huomanneensa, että yrittäjillä ei ole koskaan lomaa.

– Se on totta. Välillä lomaa on kuitenkin pakko pitää, sanoo Eevaliisa Pentti.

Yrittäjyyskasvatus on osa yrittäjän päivän viettoa. Sen tehtävänä on edistää työelämätietoutta ja – taitoja.

Kasvatus ei itsessään ole opetussuunnitelmaan kuuluva yksittäinen oppiaine, vaan tarkoitus on, että se on osa useita eri oppiaineita.

– Se voisi meilläkin olla pitkä valinnainen aine, jossa kasiluokalla ensin teoriassa opetellaan yrittäjyyttä ja yrityksen pyörittämistä. Ysiluokalla perustetaan oma yritys ja pyöritetään sitä, sanoo Pikkolan koulun rehtori Marianne Liimatainen.

Kangasalla koulut tekevät paljon yhteistyötä yritysten kanssa. Yhteistyötä aiotaan tiivistää esimerkiksi tet-harjoitteluiden eli työelämään tutustumisen kautta. Roine-kampuksella oppilaat ovat 13-19-vuotiaita yläasteikäisiä, ammattikoululaisia ja lukiolaisia.

Opettajien rooli merkittävä. Myös he saavat mahdollisuuden syventyä yrittäjyyden saloihin.

– Yrittäjyyskasvatus auttaa lapsia ja nuoria ymmärtämään yhteiskuntaa. Kun nuori menee ravintolaan, hän ymmärtää, että kyseessä on jonkun omistama yritys. Me kaikki kohtaamme yrittäjiä joka päivä, kertoo Eevaliisa Pentti.

Tarkoituksena ei kuitenkaan ole tuputtaa alaa.

– Yrittäjyys opettaa nuoria myös sietämään epävarmuutta ja kestämään pettymyksiä. Joskus hommat voivat mennä reisille, pohtii Marianne Liimatainen.

Entä, miten hyvin nuoret tietävät, mitä yrittäjyys on?

– Varmaan ihmisestä kiinni, sanoo Marianne Liimatainen.

Kari Pusa uskoo, että jos lapsella on yrittäjävanhemmat, myös lapsen yrittäjätietous on vahvempaa.

Yrityskoordinaattori Antti Lyhteilä Tredulta kertoo, että ammattikoulussa yrittäjyyttä on keskimäärin 15 opintopistettä opintolinjaa kohden.

– Yrittäjyyskasvatuksessa opettajan pitää pystyä ottamaan huomioon oppilaan omat motiivit ja kiinnostuksen kohteet sekä tukea niitä.

Opinnoissa perustetaan yrityksiä ja opetellaan niiden pyörittämistä. Samalla opitaan verkostoitumaan ja ottamaan vastuuta.

– Opetuksessa käytetään apuna myös yrittäjyyspelejä, joilla opetetaan esimerkiksi yrityksen pyörittämisen lainalaisuuksia.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi
Kirjoita nimesi tähän