Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit
Paikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fiPaikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fi

Kohtelias maailma

Kolumni - 7.8.2015 kello 8.15
Mika Säpyskä

Kyllä se pitää paikkansa, matkailu avartaa, ja ulkomailla matkailu antaa uutta perspektiiviä omaan kulttuuriimme. Oli nimittäin aikamoinen kulttuurishokki palata kesäreissulta Isosta-Britanniasta takaisin Suomeen.
Vierailimme Englannin maalla pienessä Chesterin kaupungissa. Siellä ihmiset olivat mielettömän ystävällisiä ja auttavaisia. Kun esimerkiksi kadulla pysähdyimme ihmettelemään uusia maisemia, pian jo paikallinen papparainen saapui kyselemään, tarvitsemmeko apua.
Selitettyämme, että lähinnä katselemme, pappa alkoi listata kaupungin kohteita, joissa voisi olla lasten kanssa mukava käydä. Hän jopa palasi reitillään takaisinpäin opastamaan lähes kädestä pitäen, että löydämme kaupunkia kiertävälle muurille.

Eikä tämä jäänyt ainoaksi avuliaaksi aatuksi. Myös ravintoloissa ja baareissa tarjoilijoilla oli aikaa selvittää, mitä mikäkin ruoka oli, suositeltiin juomia ja sopivia annoskokoja, junissa autettiin nostamalla matka-laukkuja asemalaiturille tai junan kyytiin.
Juna-asemalla paikalliset ihmiset olivat auliisti neuvomassa, mihin junaan pitää nousta, jos vain näyttikin siltä, että olimme hieman hukassa. Lipunmyyjillä ei ollut kiire, vaan he kyselivät matkastamme ja varmistivat, että saamme meille sopivimmat liput halvimmalla mahdollisella hinnalla. Konduktööreiltäkin liikeni opastusta ja neuvoja.
Kun etsimme bussia, jolla pääsee paikalliseen eläintarhaan, jälleen auttamaan saapui ohikulkija. Hän kieppasi meidän kanssamme korttelin kulman taakse ja opasti oikeaan linja-autoon.
Kun bussissa puolestaan selvisi, että autosta ei voi ostaa lippua, vaan se piti hankkia läheisestä lipputoimistosta, linja-autokuski sanoi, että hän lähtee viiden minuutin kuluessa, mutta voi odottaa kymmenenkin, jotta ehdimme kyytiin. Ja niin ehdimmekin.

Helsinki-Vantaalla vastaanotto oli melkoinen vastakohta saarivaltion kohteliaisuudelle. Tullivirkailija vielä jaksoi hymyillä ja kysyä lapsiltamme kokemuksia matkasta, mutta aseman eteen saapuneiden bussien kuljettajilla olikin pinna jo hieman kireällä.
Kun ensin menimme yhdeltä bussikuskilta kyselemään auton reittiä, ja siirtyessämme pahoitellen sivuun oltuamme väärän bussin ovella, löi kuski oven kiinni ja kaasutti pois pysäkiltä, vaikka kyytiin pyrki vielä matkustajia meidän jälkeemmekin.
Kun oikea bussi löytyi ja maksutilanteessa yritti kuskin kanssa jutustella, vastauksena oli vain yrmeä katse. Seuraavalle autoon halajavalle kuski jo huusi, että vauhtia nyt, hänellä on kiire.
Sitten auto kaarsi matkaan niin, että vielä käytävällä paikkaa itselleen etsivät mummot ja muut olivat vaarassa kaatua. Samanlaisella kiihdytyksellä ja kurvailulla matka jatkui läpi Tikkurilan. Kiire oli kova, tosin Tikkurilan juna-asemalla oli sitten aikaa jäädä seisottamaan autoa paluumatkaa varten.
Ei ihme, ettei matkustajia hymyilyttänyt. Ei auttanut edes se, että auton valotaulussa luki koko matkan ajan suomeksi ja ruotsiksi: Mukavaa matkaa!

Pienet eleet ja kohteliaisuudet merkitsevät paljon. Niiden perusteella tehdään arviot siitä, oliko kohde käymisen arvoinen ja vieraillaanko paikkakunnalla, ravintolassa tai kaupassa uudelleen. On siis paikkakunnan etu, jos sen asukkaat auttavat sen turuilla ja toreille karttaa vilkuilevia tai muuten vain hukassa olevia turisteja löytämään oikeaan paikkaan ­– tai edes kysyvät, että voinko auttaa.
Isoon-Britanniaan palaamme vielä uudelleen.

Lähetä tekstari!
Kommentoi / Keskustele aiheesta
Lähetä tekstari!
~
Takaisin ylös