Korona kiihdytti kysynnän kasvua – pula polkupyöristä ja niiden osista näkyy Kangasallakin

0
Pakoista, vaihteistoista ja muista kuluvista osista alkaa Jari-Matti Auttilallakin olla jo pulaa.
Pakoista, vaihteistoista ja muista kuluvista osista alkaa Jari-Matti Auttilallakin olla jo pulaa.

Maailmanlaajuinen pula pyöristä ja pyörien varaosista koettelee myös Suomea. Pulan laukaisi korona.

– Kun Kiina meni maaliskuussa 2020 kiinni, eurooppalaiset pyörävalmistajat jäivät ilman runkoja, ja pyörät alkoivat loppua kaupoista, kangasalalaisen pyöräliikkeen Move & Go Finlandin omistaja Jari-Matti Auttila tiivistää tilanteen.

Hän arvelee, että kauppiailla ei ole lähitulevaisuudessakaan liiemmälti myytävää. Syy ei ole yksinomaan koronan, vaan jo sitä ennen virinneen kysynnän kasvun, johon vastaaminen olisi ilman pandemiaakin ollut haastavaa.

Huutavin pula markkinoilla
on junnupyöristä, nuorten
koulupyöristä. Niitä ei tahdo
löytää enää mistään.

Jari-Matti Auttila
Move & Go Finlandin omistaja

Pyöräilyn suosiota on epäsuorasti lisännyt myös koronasulku, joka on ajanut ihmiset kautta Euroopan sisätiloista ulos liikkumaan.

– Myynnissä ja huollossa ei ole osattu varautua tällaiseen piikkiin.

Toimitusviive jopa 16 viikkoa

Auttilan liiketoimintaa pyörä- ja varaosapula ovat rokottaneet lievemmin, sillä pääosa yrityksen liikevaihdosta kertyy pyörähuollosta. Huollon kannalta välttämättömät varaosat ovat tosin häneltäkin jo hupenemassa.

Pulaa on erityisesti takapakkojen, jarrujen ja vaihteistojen kaltaisista, voimansiirtoon liittyvistä kuluvista osista.

– Toimitusviive on nyt todella pitkä. Ennen koronaa tarvittavan komponentin sai viikossa, nyt sitä joutuu odottamaan jopa 16 viikkoa.

Yrittäjälle tilanne on ikävä. Huoltoja on lykättävä, vaikka tilauskirja on tapissa ja pyöräilysesonki juuri alkamassa.

Eniten pulaa junnupyöristä

Move & Gon tuloksesta kolmannes koostuu pyöräkaupasta, josta sähköpyörien osuus on 80 prosenttia. Niiden saatavuus on Auttilasta paljon parempi kuin sähköttömien, joiden kohdalla kysyntä ylittää roimasti tarjonnan.

– Huutavin pula markkinoilla on junnupyöristä, nuorten koulupyöristä. Niitä ei tahdo löytää enää mistään.

Sähköpyörätkin saadaan myyntiin viiveellä, mutta siedettävällä.  Auttilan asiakas saa tilaustyönä tehdyn ajokin alleen kahdessa kuukaudessa aiemman kahden viikon sijasta.

Sähköpyörien parempi saatavuus johtuu hänen mukaansa siitä, että saksalaiset pyörätehtaat ovat ostaneet Kauko-Idän tehtailta valmiin tavaran sijasta tuotantoaikaa, joka käytetään tavanomaisia kulkupelejä tuottavampien sähköpyörien valmistukseen. 

Citymaastureista seuraava hitti?

Kysytyin Auttilan maahantuomista malleista on ”sähköläski”, iskunvaimentimilla ja muilla herkuilla varusteltu fatbike-pyötä.

Automaailmasta tutut citymaasturit, joissa yhdistyvät maasto- ja kaupunkipyörän ominaisuudet, ovat hänen arvionsa mukaan alan seuraava hitti.

Laatu kuitenkin maksaa. Keskihintaisen sähköpyörän saa Move & Gosta 2 500–3 500 eurolla, huippupyörän hinta huitelee helposti jo lähempänä kymppitonnia.

Koronan liikkeelle sysäämä kysynnän kasvu iskee lisäloven asiakkaan kukkaroon.

– Kaikki tehtaat ovat nostaneet hintoja 35 prosenttia, 62 merkkiä edustava ja maahantuova Auttila sanoo.

Polkupyörä haastaa auton

Viime vuosina pyöräilyn suosio on kasvanut nopeasti ja sen arvostus on noussut. Kehityksestä on osin kiittäminen sähköpyöräbuumia. Sähköpyörän selkään ovat kavunneet nekin, jotka aiemmin vierastivat pyöräilyä.

Uusista tuulista kertoo selkeimmin se, että työmatkat taitetaan yhä useammin pyörällä ja se, että useissa perheissä auto on korvattu polkupyörillä. Tämän on mahdollistanut henkilö- ja tavarakuljetuksia myöten laajentunut pyörämallisto.

Pyöräilystä eri muotoineen on tullut myös kiinteä osa vapaa-aikaamme, ja urheiluakin se rikastaa.

Kehityksen taustalla on ilmastonmuutos.

– Ihmiset suosivat yhä vastuullisempia liikkumismuotoja, vaikka siitä hiilijalanjäljen koosta ei ääneen niin paljon puhutakaan.

Jari-Matti Auttilan mieluisin ajopeli on Maxx kaikilla herkuilla.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.