Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista

Kostaja siirtyy seuraavaksi sorateille – Mikko Frilander ajaa rallin HRT-sarjassa voitoista

Kangasalalainen Mikko Frilander avasi rallikauden Historic Rally Trophy -sarjassa loistavin tuloksin. Kahden ajetun osakilpailun jälkeen mies on kiilannut Sunbeam Avanger GT autolla ikäkategoriansa kärkeen ja sen myötä tulostavoite on nostettu korkealle. Frilander suhtautuu tilanteeseen kuitenkin viileän rauhallisesti, sillä mestaruushaaveita on elätelty aikaisemminkin.

Uutiset - 27.2.2019 kello 12.45
Kangasalan Sanomat
Kostaja siirtyy seuraavaksi sorateille – Mikko Frilander ajaa rallin HRT-sarjassa voitoista
Mikko Frilander piiskaa "kostajaa" voittovauhtiin HRT-sarjassa

 Todella hienosti lähti kausi käyntiin, mutta pidetään nyt jalat maassa. On tässä ennenkin oltu vastaavassa tilanteessa, ja sittenhän koko paletti alkoikin sortua. 

Frilander viittaa vuoden takaisiin tapahtumiin, jolloin kesäkauteen pistejohdossa lähtenyt mies päätyi keikkumaan lähinnä keskeyttäneiden listalle. Auton tekniikka ilmoitti säälittömästi tulleensa tien päähän ja Frii racing -tiimi päätyi suuren kysymyksen äärelle: joko räpistellään auton ehdoilla tai vaihtoehtoisesti aloitetaan alusta, joka tarkoittaisi kisakauden olevan ohitse. Historic -luokitellun kilpa-auton rakentaminen kun ei ole aivan yksinkertainen projekti. Pitkän puntaroinnin jälkeen Frilander päätyi tiiminsä kanssa jälkimmäiseen vaihtoehtoon ja nyt mies kokee nauttivansa tuon päätöksen hedelmiä. 

– Ei ollut helppoa, mutta jatkaminen loppuun ajetun auton kanssa ei olisi palvellut tavoitteita saati yhteistyökumppaneita. Nyt kun katson taaksepäin, niin tämä meni täysin oikein.  

Uudelleen synnytetty Sunbeam  Avenger, kansankielessä "kostaja" nimeä kantava auto saa Frilanderilta hehkutusta. Kilpa-autona "kostaja" on pitkät perinteet omaava sorateiden sankari, jollaisella on voitettu mm. Suomen mestaruus, unohtamatta myöskään naisten mestaruutta. Kilpailukyvystä kertonee myös se, kuinka kostajalla saavutettiin junioreiden Suomen mestaruus vielä 1985, mallin oltua tuolloin jo reilut kymmenen vuotta vanha. Mitä Frilanderin ohjastamaan yksilöön tulee, niin kyseisellä autolla on saavutettu jo kertaalleen mestaruus HRT -sarjassa. Tuolloin autoa käskytti Tommi Järvinen. Auton vertaaminen menneisiin vuosiin ei ole kuitenkaan relevanttia, sillä Frii racing -tiimin käsissä kehitystä on tapahtunut kaikilla osa-alueilla. Kori, moottori, alusta ja suurin osa sähköistä on tiimin uudistuotantoa. Frilander kertaa projektin olleen niin kattava, että auto todellakin synnytettiin uudelleen. Esimerkiksi moottori rakennettiin neljästi, ennen kuin kestävyys saavutettiin oikealla tehoalueella. Tällainen syö eittämättä niin pääkoppaa kuin kausibudjettia. Kustannuspuolta Frilander ei kuitenkaan suostu avaamaan, kuin painottamalla yhteistyökumppaneiden tärkeyttä. Ilman näitä ei tiimi rallia ajele, on miehen usein toistama lause.  

Historic Rally Trophy -sarja käsittää kuusi osakilpailua, joista kaksi on nyt ajettu talvisissa olosuhteissa. Kausi aloitettiin Savonlinnasta ja siellä Frilander ylsi toiselle sijalle, mutta hampaankoloon kisasta jäi paljon pureskeltavaa. Ajamista sävyttivät epävarmuus sekä kilpakumppanin totaalinen löylytys, tämän ajaessa omilla sekuntiluvuilla muihin verrattuna. Sen myötä Frilanderilla oli vuorossa itsetutkiskelun paikka, sillä vauhdillisesti ajon täytyisi olla aivan toista mikäli tähtäimessä on voittoLiekö itsensä piiskaamisella ollut vaikutusta, mutta kauden toinen osakilpailu Laukaalla antoi täyspotin. Erikoiskokeista kahdelle saavutettiin pohja-aika ja maalissa mies kuittasi haltuunsa kauden ensimmäisen luokkavoiton.

– Pakko myöntää, fiilis oli makea ja sitä se on edelleen. Legendaarisilla, suomen MM -rallissakin käytettävillä teillä kun saavuttaa tällaisen tuloksen, niin vetää muuten suunpieliä ylöspäin. Mutta pidetään nyt ne jalat maassa.

Seuraavaksi HRT - sarjassa on vuorossa sorateille siirtyminen ja kausi jatkuu Raisiossa ajettavassa osakilpailussa. Frilander kertoo, miten soratiet ovat hänelle ominaisempaa alustaa ja vauhdillisesti tämä tietää rohkeampaa otetta ajamisessa. Samalla mies tulee paljastaneeksi, miten Italiassa majaansa pitävä erikoisosaamisestaan tunnettu motorsport -verstas tuottaa seuraavan kehitysaskeleen kostajaan. 

– Nyt otetaan isoja askelia ja katsotaan mihin tämä johtaa. Sen enempää en paljasta, paitsi yhden salaisuuden nyt voi toki julkistaa. Sarjakisojen ohella kisakalenteriin on lisätty suomessa ajettava EM- osakilpailu, päättää Frilander.  

Teksti: Jani Salonen

Kommentoi / Keskustele aiheesta

Kangasalan Sanomat edellyttää, että verkkokeskustelu käydään asiallisesti ja hyvässä hengessä. Poistamme kommentit, joissa loukataan ihmisarvoa, yllytetään rikokseen, rasismiin tai jotka ovat muutoin sopimattomia tai hyvien journalististen tapojen vastaisia.

~
Takaisin ylös