Koti Uutiset Kuuselantien katkaisuehdotus kuohuttaa

    Kuuselantien katkaisuehdotus kuohuttaa

    0
    Kuuselantie on 2,8 kilometrin mittainen kapea hiekkatie. Jarmo Ojanen ja Markku Ojanen ovat asuneet Kuuselantien varrella pitkään.

    Kangasalan ja Tampereen rajalla sijaitseva Kuuselantie kuljettaa kulkijan maaseutumaiseen ympäristöön. Tilojen omistajat raivasivat tien vuonna 1903 omalla kustannuksellaan. Vuosina 1940–50 tien rantaosuus oli pääasiassa kesäkäytössä oleva kärrytie.

    Nyt tuo piskuinen, paikoin äärimmäisen kapea ja hankalassa maastossa sijaitseva hiekkatie on herättänyt vakituisten asukkaidensa huolen. Saarenmaan alueen molemmat osayleiskaavaluonnokset ehdottavat tien katkaisua kulkemiselta.

    Ensimmäisessä vaihtoehdossa tie katkeaisi Vehmaantien kohdalta, jolloin asukkaat kulkisivat 15,6 kilometrin matkan palveluiden pariin Ranta-Koiviston kautta. Toisessa vaihtoehdossa tie menee poikki Kaukajärven ja Pitkäjärven välissä olevan Sillansalmen kohdalta. 9,7 kilometrin mittainen matka palveluihin tapahtuisi tuolloin Kaukajärven kautta.

    Kuuselantien asukkaat ovat yhtä mieltä siitä, ettei tietä voida katkaista.

    – Katkaistaisiin tie mistä kohdasta vain, se olisi asukkaille suureksi haitaksi. Nyt matka palveluiden pariin on noin kaksi kilometriä suuntaansa. Pahimmassa tapauksessa neljän kilometrin molemmin suuntainen matka kasvaisi yli 30 kilometriin, yksityistiekunnan puheenjohtaja Jarmo Ojanen puuskahtaa.

    Syksyllä laaditut yleiskaavaluonnokset esittävät kaksi erilaista maankäyttöratkaisua Saarenmaan alueelle. Luonnoksista kerättiin tammikuussa palautetta osayleiskaavan jatkotyöhön. Kuuselantien 9 vakituista asukasta kritisoivat nopeaa aikataulua.

    – Liuksialan koululla pidettiin kaavaluonnosesittely 8. tammikuuta. Saimme silloin tietää asiasta. Palautteet luonnoksesta piti toimittaa kaupungille kuun loppuun mennessä. Siinä tuli melkoinen hoppu ja huoli, Helena Ojanen huokaisee.

    Yksityistiekunta kirjoitti kannanottonsa luonnoksiin ylimääräisessä kokouksessaan 23. tammikuuta.

    – Tien katkaisu vaikeuttaisi myös poliisin, palo- ja pelastuslaitoksen ja muun huollon pääsyä alueelle. Autottomilla ikäihmisillä puolestaan taksimatkojen hinta kasvaisi huomattavasti, Ojaset mainitsevat.

    Kaupungin suunnitteluarkkitehti Susanna Virjo kertoo olevansa hyvin perillä asukkaiden tieasiaan liittyvistä eriävistä näkemyksistä.

    – Vakituiset asukkaat eivät halua kulkuyhteyksien kasvavan. Vapaa-ajan asukkaat puolestaan kärsivät vilkkaasta tieliikenteestä, joka kulkee aivan heidän asuntojensa vierestä, Virjo selvittää tien katkaisusuunnitelman taustasyitä.

    Lausunnossaan rantamökkiläiset vaativat Kuuselantien katkaisua Saarenmaantien puolelta mahdollisimman pian. Toissakesänä he tekivät liikennelaskennan tiellä ajavista ajoneuvoista. Pahimpana vuorokautena tiellä ajoi 400 autoa ja polkupyörää.

    Myös vakituiset asukkaat tietävät, ettei läpiajon kieltävillä liikennemerkeillä ole vaikutusta liikennemääriin.

    – Ranta-asukkaiden kanssa olemme yhtä mieltä siitä, että luvattomalle läpiajolle olisi tehtävä jotakin, Jarmo Ojanen pohtii.

    Sekä yleis- että maakuntakaava ehdottavat alueelle lisää asutusta.

    – Jos asutusta tulee lisää, kasvavat myös tiellä liikkumiseen liittyvät ongelmat. Joitakin toimenpiteitä alueelle on siis tulevaisuudessa väistämättä tehtävä, Virjo sanoo.

    Kuuselantien asemakaavasuunnittelu käynnistetään tänä vuonna. Karkean arvion mukaan asemakaava voitaisiin hyväksyä vuonna 2021.

    – On tärkeä kuulla asukkaiden näkemyksiä. Emme voi olla selvillä kaikista seikoista, joilla kaava voi vaikuttaa heidän arkeensa. Mahdollisesti tulemme keskustelemaan aiheesta asukkaiden kanssa vielä uudestaan tämän vuoden puolella, Virjo sanoo.

    Kaavoitus on aina asioiden yhteen sovittelua ja kompromisseja.

    – Jo esitettyjen vaihtoehtojen lisäksi asukkaiden kanssa on pohdittu korvaavan tien mahdollisuutta. Toki teoriassa tilanne voi jäädä entiselleenkin. Tai sitten tilanne ratkaistaan jollakin katusuunnittelutasoisella vaihtoehdolla, Virjo toteaa.

    Kuuselantien vakituiset asukkaat vaativat ensisijaisesti kulkuyhteyksien säilyttämistä ennallaan. Jos tie kuitenkin linjattaisiin katkaistavaksi, he kokevat, että kaupunki on velvollinen rakentamaan heille korvaavan kulkuyhteyden.

    – Esimerkiksi korvauksen maksaminen tien katkaisemisesta ei mielestämme olisi oikea vaihtoehto. Tahdomme tien, emmekä rahaa, Markku Ojanen tiivistää.

    Jarmo Ojaselle tärkeintä on päästä palveluiden pariin yhtä helposti kuin ennen.

    – Sinänsä minulle on se ja sama, mitä ratkaisua meille tarjotaan, vaikka helikopterikyytiä, hän heittää.

    Ojanen haluaisi kuulla pian kaikki vaihtoehdot, joita kaupunki ehdottaa tieasiaan.

    – Tällä hetkellä tuntuu, että meitä pidetään löysässä hirressä. Asia vaikuttaa elämäämme isolla tavalla, ja on todella stressaavaa miettiä, miten asia tulee etenemään.

    Kuuselantiellä on tehty ajan saatossa monenlaisia kunnostustöitä aina ojien kaivamisesta ja rumpujen kunnostamisesta routapaikkojen parantamiseen.

    Vuosina 2017–2018 tietä perusparannettiin 35 000 eurolla.

    – Kaupunki ja Ely-keskus maksoivat osan kunnostuksesta, mutta iso osa maksuista jäi tieosakkaille itselleen. Olisi täysin järjetöntä ja epäreilua jos tie, johon on aivan hiljattain satsattu näin isosti, pistettäisiin yhtäkkiä poikki, Jarmo Ojanen toteaa.

    Jokainen Kuuselantien asukas on asunut alueella vähintään 20 vuoden ajan. Helena Ojanen on viihtynyt Kuuselantiellä vuodesta 1950 lähtien.

    – Asuin välissä kaupungissakin kymmenen vuotta, mutta kun en millään tottunut siihen elämään, nappasin miehen mukaani ja toin hänet tänne, hän kertoo nauraen.

    Samalla paikalla Kuuselantiellä Helena ja Jarma Ojanen ovat asuneet vuodesta 1994.

    – Polttopuita meillä on lähes 30 vuodeksi eteenpäin. Aion asua täällä vähintään siihen asti, kun puut loppuvat. Olen silloin satavuotias, Jarmo Ojanen nauraa.

    Kommentoi

    Kirjoita kommenttisi
    Kirjoita nimesi tähän