Kymmenet kangasalalaiset kiinnostuneet sähköpyörälainasta – työmatkalle menopeliä kaipaavat voivat vielä kysellä pyöriä

0
Taneli Koivula sai sähköpyörän testiin tammikuussa, mutta varsinainen talviajo on jäänyt vähiin. Jos ja kun Koivula hankkii oman sähköavusteisen pyörän, hän haluaa menopelin, joka soveltuu myös maastossa poluilla ajamiseen.

Viime syksynä Kangasalla alkanut sähköpyöräkokeilu on herättänyt paljon kiinnostusta.

Projektipäällikkö Sanna Ovaska Tampereen kaupungilta kertoo, että sähköpyörää on kokeillut tähän mennessä reilut 30 kaupunkilaista. Ilmoittautuneita oli alun perin noin 80

Sähköpyöräilykokeilut ovat osa kestäviä kulkutapoja kehittävää Canemure-hanketta, joka sai rahoitusta EU:n Life-ohjelmasta. Tampereen kaupunkiseudun tavoitteena on kehittää erityisesti joukkoliikenteen liityntäliikennettä.

Moni harkitsee oman sähköpyörän ostoa.  

– Kokeilussa haemme ratkaisuja erityisesti työmatkoihin, joten siksi niille pyörää tarvitsevia priorisoidaan kokeilijavalinnoissa.  

Kokeilu jatkuu vielä ainakin hetken ajan keväällä. Ovaskan mukaan sähköpyöräkokeilusta kiinnostuneiden kannattaa vielä kysyä vapaita kokeilujaksoja, sillä ilmoittautuneiden elämäntilanteet ovat voineet muuttua.

– Erityisesti haemme mukaan heitä, jotka kulkevat autolla ja joista matka tuntuu tavallisella pyörällä liian pitkältä tai heitä jotka voisivat kulkea bussilla, mutta matka pysäkille kaipaa kulkupeliä. Mukaan saa halutessaan pienten lasten kuljettamiseen tarvittavan pyöräperäkärryn.

Pyörällä kauemmalle pysäkille

Ovaska kertoo, että suuri osa puolen vuoden aikana pyörää testanneista asuu lähellä Tampereen rajaa – Vatialassa, Liutussa ja Nattarissa. Heistä moni on innostunut polkemaan koko matkan Tampereelle todettuaan pyörän sukkelaksi menopeliksi.

Sähköpyöräilymahdollisuus on houkutellut selvästi myös Ruutanassa ja Aseman seudulla asuvia. Lisäksi kokeiluun on lähtenyt yksittäisiä kaupunkilaisia ympäri Kangasalaa.

– Ei pelkästään autolla kulkevia, vaan myös heitä, joilla pysäkki on kauempana kotoa tai jotka ovat halunneet välttää esimerkiksi bussinvaihdon ja polkeneet kauemmalle pysäkille, Ovaska kertoo.

Sähköistä menopeliä on kukin kokeilija saanut testailla noin kolmen viikon ajan.  Ovaska kertoo, että sen aikana pyörällä on liikuttu keskimäärin 200 kilometriä.

Palaute testijaksosta on ollut pääasiassa myönteistä. Kokeilu on saanut huomaamaan, että työmatka sujuu pyörällä ja sähköpyörästä on aidosti esimerkiksi perheen kakkosauton korvaajaksi.

Kokeilijoista lähes kaikki ovat olleet sähköpyörän selässä ensimmäistä kertaa. Monelle ylipäätään talvipyöräily nastarenkailla oli uusi kokemus.

– Moni harkitsee oman sähköpyörän ostoa.  

Lue lisää: Sähköpyöräkokeiluun osallistunut perheenisä sai sähköpyöräkärpäsen pureman – harkitsee tosissaan oman kulkupelin ostoa

Pieniä teknisiä haasteita

Ovaskan mukaan kokeilupyörän mallista on annettu jonkin verran palautetta, koska se ei luonnollisesti ole jokaiselle polkijalle optimaalinen. Hän muistuttaa, että testijakson tarkoitus on antaa yleistä tuntumaa sähköpyöräilyyn.

Sähköpyöräilymahdollisuus on houkutellut selvästi myös Ruutanassa ja Aseman seudulla asuvia.

Pieniä kokeilun aikana ilmenneitä haasteita ovat talviaikaan olleet vaihteiden jäätyminen ja sepelin aiheuttamat rengasrikot. Osa on harmitellut, että pyörän sähköavustus lakkaa, kun nopeus nousee 25 kilometriin tunnissa.

– Joskus kokeilujaksolle osui kurjimmat kelit, joten muutamilla pyöräilyt jäivät tosi vähäisiksi. Sekin on kokeilun kannalta tärkeä tulos, koska tähän ei haettu jo aktiivisesti pyöräileviä, jotka polkevat kelissä kuin kelissä.

Sähköpyörää voi kysyä lainaksi lähettämällä sähköpostia osoitteeseen sanna.ovaska@tampere.fi

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.