Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit
Paikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fiPaikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fi

Liikennerikkeet kasvussa

Pääkirjoitus - 21.7.2015 kello 8.11
Pekka Kaarna

Vuoden ensimmäisen puolikkaan aikana Kangasalla syyllistyttiin liikennerikoksiin ja -rikkomuksiin huomattavasti useammin kuin vuoden 2014 ensimmäisinä kuukausina.
Poliisin tilastojen mukaan liikenneturvallisuuden vaarantamiset kasvoivat liki kolmanneksella, ja lajissaan törkeät sellaiset nekin muutamalla.
Rattijuopumusten osalta kertoma on samansuuntainen. ”Ratteja” kirjattiin roimasti edellisvuotta enemmän.
Koska valvonta ei ole tehostunut, kasvun täytyy johtua maistissa ajamisen yleistymisestä. Rattiin vetää silkka välinpitämättömyys ja usko siihen, että miehistöpulaa poteva poliisi ei tule tiellä vastaan.

Automaattivalvonta käräytti Kangasalla tammi–kesäkuussa 2 143 kuljettajaa – lähes kolminkertaisen määrän edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna.
Totuus ei ole kuitenkaan näin hurja. Kasvu johtuu suurimmaksi osaksi siitä, että iso osa peltipoliiseista oli viime vuonna poissa käytöstä automaattivalvonnan keskittämisoperaation vuoksi.

Kännykän käyttö on ajaessa kielletty, mutta sääntö on kuollut kirjain, koska sitä ei juuri valvota. Puhelimen käyttö liittyy ajamiseen yhtä kiinteästi kuin autoradion kuuntelu ennen.
Kun kännykkä oli pelkkä puhelin, jutustelu ajamisen lomassa saattoi sujuakin. Nyt tilanne on toinen, koska yhä useamman kädessä on älypuhelin.
Sen välityksellä ei enää vain keskustella, vaan sen kanssa seurustellaan. Tekstaillaan, facetetaan, what’suppaillaan, käydään netissä ja poiketaan pankissa. Kaikkea tätä samalla, kun sompaillaan muiden seassa liikenteessä.

Jostain syystä ilmiötä katsotaan läpi sormien. Kansalaisten mielestä ilmiö kuuluu asiaan, eivätkä viranomaisetkaan siitä välitä.
Erikoista, sillä älykännyköinti herpaannuttaa kiistatta kuljettajan tarkkaavaisuutta, mikä on poissa pääasiasta eli ajamisesta – viime kädessä omasta ja muiden turvallisuudesta.
Tilastoja siitä, kuinka monessa liikenneonnettomuudessa puhelimen käyttö on ollut osatekijänä, ei liene tehty. Ei liioin tutkimuksia tilastojen pohjaksi.

Lähetä tekstari!
Kommentoi / Keskustele aiheesta
Lähetä tekstari!
~
Takaisin ylös