Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-Digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Paikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fiPaikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fi

Liikkuminen alkaa pienestä

Uutiset - 11.1.2017 kello 12.57
Ville Koivisto
Liikkuminen alkaa pienestä
Pirjo Lehtelän kurssilla käydään läpi useita liikuntamuotoja, ja liikuntastartti sovitetaan vastaamaan ryhmäläisten toiveita.

Uusi vuosi tuo uudet lupaukset, ja usein vuoden alkuun liittyy toive liikunnan aloittamisesta.

Malm Areenalla matalan kynnyksen liikuntaryhmiä vetävä Pirjo Lehtelä korostaa, että tärkeintä on motivaatio.

Liikkumisen on oltava mielekästä ja hauskaa, sellaista että sen pariin tekee mieli palata uudestaan ja uudestaan. Ensimmäinen askel liikunnallisen elämänmuutoksen polulla on tehdä liikkumisesta arkinen osa elämää.

– Helmi–maaliskuulla alkavassa liikuntastartissa kokeilemme paljon erilaisia pelejä ja liikuntamuotoja. Ensin on tärkeää löytää itselleen sopivin tapa liikkua. Ei tarvitse olla huippukuntoinen tai kokemusta eri liikuntamuodoista.

– Kaikki ovat samalla viivalla, ja lähdemme liikkeelle aivan nollasta, Lehtelä kertoo.

Tavoitteena on myös ryhmäytyä ja löytää porukasta samanhenkisiä kavereita itselleen.

Liikuntakaverin löytäminen voikin olla monelle juuri se juttu.

Kun lenkille, jumppaan tai vaikkapa sulkapallokentälle saa vakituisen kumppanin, jonka lähtötaso vastaa omaa, liikkumisesta tulee yhteistä ja jaettua.

– Paras tilanne on, että tätä kautta liikkuminen jatkuu kurssin jälkeenkin.

Ryhmässä on Lehtelän mukaan aina ihmisiä, jotka eivät pidä tietystä liikuntamuodosta. Esteenä saattavat olla terveydelliset rajoitteet tai vain yksinkertaisesti omat mieltymykset. Niin kuuluukin olla.

Lehtelä painottaa jälleen kerran, että liikunnan tulee olla aluksi kivaa. Vasta myöhemmin on aika olla otsa rypyssä. Perinteinen suomalainen tyyli, heti täysillä, johtaa harvoin pysyvään muutokseen varsinkin, jos takana on useampia vuosia sohvan pohjalla.

– Monesti esteenä voi olla pelko, ettei osaa tai on huonompi kuin muut. Tällaisen matalan kynnyksen kautta on mahdollista saada toisenlainen kokemus, sillä mitään vaatimusta osaamisesta ei ole.

Arkinen hyötyliikunta on arvokasta sekin.

Lehtelän mukaan se voi olla aluksi jopa tärkeämpää kuin tietyn lajin aloittaminen.

Ei ole väliä, millä tavalla keho liikkuu, kunhan se liikkuu jollain tavalla. Lisäksi arkiliikunnan osuutta on helppo kasvattaa lajiharrastamista suuremmaksi lähes huomaamatta.

– Kaikki lähtee korvien välistä. Tärkeintä on ymmärtää, että liikunta on tapa elää, ei hetkellinen ryhtiliike.

– Kaikilla meillä on sama määrä tunteja vuorokaudessa. On tehtävä valinta, mihin nämä tunnit haluaa käyttää.

Yksinkertaisimmillaan tuntinsa voi käyttää jättämällä auton kotiin ja tehdä esimerkiksi kauppamatka kävellen tai polkupyörällä.

Jo suhteellisen pieni muutos arjessa voi lisätä liikunnan määrää tunnilla viikossa.

– Jos ehtii istua sohvalla tai somessa pari tuntia päivässä, ehtii yhtä hyvin myös liikkua.

Lähetä tekstari!
Kommentoi / Keskustele aiheesta
Lähetä tekstari!
~
Takaisin ylös