Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Paikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fiPaikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fi

Linja-autoaseman korttelin tuleva ilme alkaa hahmottua

Uutiset - 29.9.2015 kello 8.16
Jarkko Hakala
Linja-autoaseman korttelin tuleva ilme alkaa hahmottua
Rakennusyhtiö SRV:n suunnitelman mukaan linja-autoaseman korttelin kerrosneliömäärä moninkertaistuisi korkeamman ja tehokkaamman rakentamisen ansiosta. Bussipysäkit olisivat kunnan toiveiden mukaisesti kirkon puolella, kirjaston ja uudisrakennusten välissä. Suunnitelmat mahdollistava asemakaava on jo työn alla. Kuva: BST-Arkkitehdit

Linja-autoaseman kortteli on saamassa uudistuessaan uusia, huomattavasti entistä korkeampia ja tehokkaampia rakennuksia. Niissä yhdistyvät liiketilat ja asuminen.
Samalla torin ympäristön paljas asfaltti on vähenemässä, kun bussipysäkit siirtynevät uudisrakentamisen alta korttelin kirkonpuoleiseen laitaan nykyisen Onnikkatien paikalle.
Alueen alustavat suunnitelmat ovat etenemässä kohti kunnan virallista käsittelyä. Kaavatyö on jo käynnissä.
Kangasalan kunta ja SRV Rakennus Oy tekivät alkukesällä yhteistyösopimuksen linja-autoaseman korttelin kehittämisestä ja rakentamisesta. Sopimusjärjestelyillä kunta hankkii uudiskorttelin maapohjan ja vuokraa sen rakennusyhtiölle, kun uusi kaava saa hyväksynnän.
– Tavoitteena on ollut tiivistää ja kehittää keskustaa. Mehän olemme tällaisissa hankkeissa mielellämme mukana, sanoo hankekehitysjohtaja Kari Mäkelä SRV:stä.

Tamperelaisen arkkitehtitoimisto BST-Arkkitehdit Oy:n piirtämien luonnosten mukaan torin parkkipaikkojen ja Tampereentien välinen alue menisi täysin uusiksi.
Nykyinen matala linja-autoasemarakennus korvautuisi korkeammalla, moniosaisella rakennuskokonaisuudella. Kerrosneliöt moninkertaistuisivat.
Luonnospiirrosten mukaan nykyisten bussipysäkkien paikalle tulisi viisi kerrosta, joista katutaso olisi varattu liiketiloille ja loput asunnoille.
Tampereentien puolella olisi vastaavanlainen kuusikerroksinen rakennus. Kokonaisuuden korkeita osia yhdistäisivät yhdestä kahteen kerrosta korkeat liiketilat sekä lastaus- ja huoltokatos.
Korttelin keskelle on piirretty sisäpiha, ja sen alle suunniteltuun pysäköintihalliin kuljettaisiin Myllystenpohjantien kautta.
Linja-autopysäkit on sijoitettu korttelin pohjoislaitaan torin, kirjaston, uudisrakennusten ja Tampereentien väliin. Neljä pysäkkiä ja yksi odotuspaikka tulisivat jotakuinkin nykyisen Onnikkatien paikalle. Laiturialue muodostaisi Tampereentien kylkeen lenkin, josta ei enää pääsisi ajamaan torin puolelle.
– Asema on tehty näin matkustajan kannalta mukavammaksi. Sillä olisi vain yksi laituri. Siltä lähtisivät ja sille tulisivat kaikki bussit. Jos on vaikka vaihtamassa bussia, niin ei tarvitsisi kuin kävellä laiturin toiseen laitaan. Sille on aika onnistunut ja kompakti tila, SRV:n Mäkelä kuvailee.
Matkahuolto olisi kiinni pysäkkikatoksessa. Sen viereen kirjaston ja torin kulmaukseen jäisi avointa tilaa.

Vaikka kunta ei ole vielä virallisesti käsitellyt tuoreita luonnoskuvia, uudiskorttelin päälinjoista voi tulla paljonkin niiden mukaiset. Tämä johtuu siitä, että hankkeesta on neuvoteltu jo pitkään ja suunnitelmia hahmotellessa on soviteltu yhteen muun muassa kunnan toiveet, linja-autoliikenteen tarpeet ja Pirkanmaan ely-keskuksen linjaukset esimerkiksi rakennusten enimmäiskorkeuksista.
Myös esisopimus nykyisen linja-autoaseman kiinteistön kaupasta on jo tehty sen omistajien kanssa.
Toistaiseksi kortteliin on hahmoteltu kaikkiaan runsasta 7 000:ta kerrosneliötä asuinnoille ja 700:aa neliötä liiketiloille katutasoon.
– Tarkoitus vielä kehittää tätä eteenpäin, kun yksityiskohtia käydään tarkemmin läpi, jotta kaikki asiat tulisivat huomioiduiksi, Mäkelä sanoo.

Kunnassa alueen uuden asemakaavan valmistelu on jo käynnistetty SRV:n esittämän suunnitelman pohjalta. Kaavaehdotuksen on tarkoitus päätyä marraskuussa kaavoituslautakunnan käsiteltäväksi sen nähtäville panoa varten.
– Me olemme valmiit viemään tätä eteenpäin, Kangasalan kaavoitusarkkitehti Markku Lahtinen toteaa.
Aiemmin linja-autoaseman aluetta oli kehittämässä rakennusyhtiö NCC, mutta se vetäytyi hankkeesta vuonna 2013.

Lähetä tekstari!
Kommentoi / Keskustele aiheesta
Lähetä tekstari!
~
Takaisin ylös