Pääuutiset Lukiolaiset saavat motivaatiosormenjäljet

Lukiolaiset saavat motivaatiosormenjäljet

0
Helmi Koskimäen (toinen oikealta) profiilista selvisi, että häntä motivoi fyysinen aktiivisuus. Lukiolaiset kiersivät lukion auditoriossa keskustelemassa motiiveista ryhmissä Ismo Tahvanaisen ja Marjaana Herlevin opastuksella.

Kangasalan lukiossa selvitetään opiskelijoiden motivaatiota vain vähän suomalaisissa kouluissa käytetyllä RSMP-menetelmällä. Yhdysvalloista lähtöisin oleva menetelmä otettiin ensimmäisen kerran käyttöön Suomessa vuonna 2013 Tampereella Kalevan lukiossa.

Menetelmän avulla selvitetään esimerkiksi kuinka vahvasti oppilaiden motivaatiota ohjaavat esimerkiksi voitontahto, riippumattomuus tai muiden hyväksyntä. Tulokset on tarkoitettu nuorten itsetuntemuksen lisäämiseen ja pedagogiseksi työvälineeksi.

Lukion opinto-ohjaajat Ismo Tahvanainen ja Marjaana Herlevi ovat molemmat myös sertifioituja motivaatiovalmentajia. Heidän avustuksellaan kaikki lukion 130 ykkösluokkalaista saavat syksyn aikana henkilökohtaisen motiiviprofiilin, joka kertoo opiskelijoiden yksilöllisistä, arvopohjaisista taipumuksista innostua asioista.

– Profiililla haetaan parempaa itsetuntemusta, motivoitumista omaan lukio-opiskeluun, uranvalintaan ja oman näköiseen onnelliseen elämään, Tahvanainen sanoo.

”Höpön löpöltä” kuulostanut testi osoittautui hyödylliseksi

Ensimmäisen luokan oppilas Helmi Koskimäki kertoo, että projekti on ollut mielenkiintoinen. Testin myötä hän on tunnistanut omia vahvuuksia ja saanut uusia ajatuksia itsestään ja positiivisempaa näkökulmaa voitontahtoisuuteen.

– On tullut selkeyttä omiin mielenkiinnon kohteisiin, Koskimäki tiivistää.

Musiikkilinjan ensimmäisen vuoden opiskelija Alisa Vettenranta myöntää, että testi kuulosti hänestä ensin ”höpön löpöltä”, koska hän ei ollut kuullut siitä aiemmin.

– Meille kerrottiin, että tämä on tosi kallis homma tehdä yksityishenkilönä, niin ihmettelin, että miksi me yhtäkkiä tehdään tällaista.

Kyseenalaistaminen kuitenkin väistyi pikkuhiljaa, kun opot kertoivat lisää menetelmästä.

– Profiilistani nousi vahvana motiivina hyväksynnän hakeminen. Olen tiedostanut sen aiemminkin, mutta en ole ajatellut että se vaikuttaa niin moneen juttuun.

Vettenranta kertoo, että hyväksynnän hakeminen näkyy esimerkiksi haluna saada hyviä numeroita ja oman ulkonäön miettimisenä.

– Olen ajatellut sitä aiemmin negatiivisena asiana, mutta tajusin, että voisin käyttää sitä hyödykseni.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Alisa Vettenranta ja Helmi Koskimäki toivovat saavansa lisää tietoa siitä, kuinka he voisivat hyödyntää motivaatioprofiilejaan koulussa ja elämässä muutenkin.

Itsetuntemus auttaa suuntamaan energian oikeisiin kohteisiin

Ismo Tahvanainen korostaa, että nuorten kanssa keskustellaan siitä, ettei motiiveja tule arvottaa hyväksi tai huonoksi. Korkea tai matala taipumus johonkin motiiviin ei kerro muuta kuin sen voimakkuudesta. Mielenkiintoista on myös 16 eri motiivin yhdistelmät opiskelijan profiilissa.

Tahvanaisen mukaan testi voi auttaa ymmärtämään omia tuntemuksiaan. Hänen mukaansa ihmiset, joilla on erilaiset motiivit voivat ärsyyntyä toistensa toiminnasta oikeastaan huomaamatta itsekään miksi.

– Olen tehnyt tietysti testin itsekin, ja oppinut ymmärtämään, miksi joku tilanne tai ihminen ärsyttää. Se on tosi mielenkiintoista.

Motivaatioprofiilien tekemiseen kaikille ykkösluokkalaisille haettiin rahoitusta usealta eri taholta. Lopulta rahoitus saatiin ESR:ltä eli Euroopan sosiaalirahastolta osana suurempaa kansallista kehityshanketta. Hankkeen koordinaattorina toimii opinto-ohjaaja ja erityisopettaja Päivi Poutiainen, joka myös vastasi hankehakemuksen tekemisestä.

Alisa Vettenranta kertoo, että hyväksynnän hakeminen näkyy esimerkiksi haluna saada hyviä numeroita ja oman ulkonäön miettimisenä.

Menetelmää kokeillaan Tahvanaisen mukaan myös siksi, että voitaisiin ehkäistä monia lukioikäisiä vaivaavia motivaatio-ongelmia ja uupumista. Kun opiskelija tuntee itsensä, hän osaa suunnata energiansa oikeisiin asioihin, mikä motivoi ja auttaa jaksamaan.

Abivuonna testataan uudelleen

Motivaatioprofiileja voidaan hyödyntää Kangasalan lukiossa myös opetuksessa. Kun opettaja tietää, mikä oppilaita motivoi, hän voi tukea esimerkiksi sosiaalisuudesta motivoituvia tekemään tehtäviä ryhmässä.

Tahvanainen korostaa, että opiskelijoilta ja heidän huoltajiltaan on pyydetty asianmukaiset luvat profiilin hyödyntämiseen opinto-ohjauksen lisäksi muun muassa pedagogisissa ratkaisuissa. Kyse on siis vapaaehtoisuudesta opiskelijoiden ja opettajien taholta.

Abivuonna opiskelijat saavat kyselyn uudelleen tehtäväkseen. Näin selvitetään, onko heidän motivaatioprofiilinsa muuttunut jotenkin lukion aikana. Lähtökohtaisesti arvopohjaiset motiivit muuttuvat vain varsin vähän elinkaaren aikana.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi
Kirjoita nimesi tähän