Koti Uutiset Lyhyin reitti ei välttämättä ole nopein tai turvallisin – Vatialantien tietyömaa aiheuttaa...

    Lyhyin reitti ei välttämättä ole nopein tai turvallisin – Vatialantien tietyömaa aiheuttaa pulmia sekä jalankulkijoille että autoilijoille

    1
    Ilari ja Melissa Juusela pitävät Minean ja Mikaelin tiukasti käsipuolessa. Ekaluokkalainen Mikael näkee ja näkyy nipin napin työmaa-aidan takaa.
    Ilari ja Melissa Juusela pitävät Minean ja Mikaelin tiukasti käsipuolessa. Ekaluokkalainen Mikael näkee ja näkyy nipin napin työmaa-aidan takaa.

    Vaihtuvat liikennejärjestelyt aiheuttavat hämmennystä Vatialan­tien ja Holvastintien kiertoliittymätyömaalla.

    Puna-keltaisten työmaa-aitojen viidakko, ajoittainen huono näkyvyys ja yhden kaistan levyiset kavennukset hidastavat liikennettä.
    Välillä on niin ahdasta, että autot joutuvat peruuttamaan isompien koneiden tai bussien edestä.

    Tilanteen tekee erityisen vaikeaksi työmaan sijainti Vatialan ja Pitkäjärven koulun välissä.

    Koulujen jo alettua Karin-Heikin tien ja Vatialanpihan välille saatiin kävely- ja pyörätie kulkua helpottamaan. Työmaa-aidat suojaavat muun muassa putoamisilta, mutta toisaalta pientä koululaista voi olla vaikea havaita aidan takaa.

    Pääurakoitsija Kreate Oy:n työmaapäällikkö Tuula Ala-Orvolan mukaan yleispätevää ohjetta liikkumisesta tai kiertoteistä on vaikea antaa, koska olosuhteet muuttuvat lähes päivittäin.

    – Nopeus kannattaa pitää sellaisena, että ehtii katsoa liikennemerkit, Ala-Orvola viittaa 30 kilometrin nopeusrajoitukseen.

    Nopeudet ovat myös Vatialan koulun rehtorin Mari Saarikon suuri huolenaihe vaihtuvien liikennejärjestelyjen ohella.

    Hänen mukaansa koululla on pärjätty, vaikka isot työkoneet häärivät sekä tien että koulun rakennustyömailla.

    Turvallisuusasioita on käyty läpi oppilaiden ja huoltajien kanssa, samoin kiertoteitä.

    – Kävelijöiden tai pyöräilijöiden liikkuminen autoliikenteen seassa on aiheuttanut joitain vaaratilanteita, mutta emme tiedä, ovatko kyseessä olleet koulumme oppilaat, Saarikko kertoo.

    Rakennuttajakonsultin Ramboll Finland Oy:n projektipäällikkö Esa Lumppion mukaan koulujen läheisyydessä olevissa rakennuskohteissa tavoitteena on ajoittaa työt pääasiassa koulujen kesälomiin.

    – Erinäisten sattumusten vuoksi työmaa käynnistyi vasta juhannuksen jälkeen. Urakoitsija yritti parhaansa, mutta aikaa oli rajallisesti. Nyt on ajauduttu hankalaan tilanteeseen, että työt ovat pahasti kesken, vaikka koulu on alkanut.

    Lumppion mukaan töiden ajoittamista vaikeuttaa julkiselle katurakentamiselle tyypillinen ongelma.

    Hänen mielestään hankkeita ei tiedetä tai päätetä tarpeeksi ajoissa.

    – Kohteen suunnittelu ja muu valmistelutyö käynnistyy vasta kun poliittiset budjettipäätökset on tehty loppuvuodesta. Koska katurakentamisen paras aika on vapusta lokakuun loppuun, ei hankkeen valmistelulle jää riittävästi aikaa. Kaupunkien suunnitteluresurssitkin ovat rajalliset, Lumppio arvelee.

    Vatialantien ja Holvastintien liittymään rakennettava kiertoliittymä edellytti nykyisten katujen koron laskua jopa 1,5 metrillä, jotta liittymä olisi riittävän tasainen ajoneuvoille myös liukkailla.

    Kadun pinnan lasku merkitsee usein myös merkittäviä muutoksia kadun alla olevaan tekniikkaan.

    Esimerkiksi tällä työmaalla oli otettava huomioon neljä teleoperaattoria, kaksi sähkölaitosta, Kangasalan Lämpö ja vesilaitos, koska kaikilla niillä on putkia tai johtoja alueella.

    – Kohteessa on jouduttu huomattaviin muutostöihin kaukolämpö- ja kaasujohtojen osalta, Lumppio tietää.

    – Työmaan läpiajo on aina viivytyksille altis ja vaatii erityistä tarkkaavaisuutta. Usein kannattaa vähän kiertää, vaikka matka pitenisi, Lumppio ohjeistaa.

    1 KOMMENTTI

    1. Jos oikein olen katsonut liikennemerkkejä niin tuossa ei saa liikkua jalan, eikä pyörällä. Kaikki kulkeminen joko puutteenmäentien kautta tai Salen kautta kiertämällä.

    Kommentoi

    Kirjoita kommenttisi
    Kirjoita nimesi tähän