Koti Kolumni Maistissa rattiin

    Maistissa rattiin

    0

    Poliisi suoritti viime viikonloppuna pikkujoulukauden tehovalvontaa ja puhallutti kaikkiaan yli 27 000 autonkuljettajaa. Rattijuopumusepäilyjä eli käytännössä rattikäryjä oli enemmän kuin vuosi sitten.

    Mikä saa ihmisen tarttumaan rattiin juotuaan alkoholia? Ei siinä mitään, jos tapat tai vammautat silloin itsesi, mutta mitä jos tapat tai vammautat täysin sivullisia ihmisiä?

    Rattijuopumustapauksissa kuolleiden määrä on kymmenessä vuodessa puolittunut, mutta jokainen uhri on liikaa; viime vuonna rattijuopon ansiosta kuoli 30 ihmistä, loukkaantuneita oli 495, heistä vakavasti loukkaantuneita 66.

    Sanonta juopon tuuri ei näissä onnettomuuksissa päde, sillä Liikenne­turvan tilastojen mukaan 75 prosenttia menehtyneistä on juopuneita kuljettajia, noin 20 prosenttia heidän kyydissään olleita matkustajia ja vain alle viisi prosenttia täysin sivullisia henkilöitä.

    Valistus on oikeastaan ainoa keino, millä asiaan pyritään vaikuttamaan.

    Heittäisin kuitenkin pallon myös autoteollisuudelle. Kun miettii, millaista osin liki tähtitieteellistä turvatekniikkaa nykyautoissa on, ei luulisi olevan lainkaan vaikeaa rakentaa alkolukkoja kiinteänä varustuksena autoihin.

    Toki siihen voi aina puhaltaa joku muu kuin kuljettaja, mutta jos kännykän voi avata vaikkapa sormenjälkitunnistuksella tai kasvojen tunnistuksella, tuokin ongelma pystytään taatusti ratkaisemaan.

    Lisäksi on todettu, että alkolukkojen käyttö on tehokkaampi tapa vähentää rattijuopumuksia kuin esimerkiksi vankeusrangaistus.

    Nykyisin 40 prosenttia rattikäryistä johtuu huumeiden vaikutuksen alaisena ajamisesta. Tämä kehityssuunta on erittäin huolestuttava.

    Voisiko tulevaisuuden vakiovarusteinen alkolukko tunnistaa myös huumeiden käytön?

    Kun insinöörit ovat jo nyt kehittäneet täysautonomisen auton, jossa ei tarvita kuljettajaa lainkaan, niin 100 prosentin varmuudella myös huumeet tunnistava järjestelmä pystyttäisiin kehittämään.

    Jos vihreys onkin nyt autoteollisuuden markkinavaltti, mikä ettei joku voisi tehdä hittituotteeksi päihteettömiä autoja?

    Olen ajanut autoa 31 vuotta. Ihan tarkkaa lukua en muista, mutta väitän, ettei minua ole puhallutettu viittä kertaa enempää koskaan.

    Valvonta on valitettavan vähäistä, minkä poliisin nykyresursseilla hyvin ymmärtää. Juuri siksi tekniikka tarvittaisiin mukaan talkoisiin tavalla tai toisella. Semminkin, kun todennäköisyys sille, että ihminen viisastuisi on korkeintaan 0,5 promillen luokkaa.

    Kommentoi

    Kirjoita kommenttisi
    Kirjoita nimesi tähän