Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Lounaalle KangasallaLounaalle Kangasalla

Mielen kuntosali

Kolumni - 31.1.2018 kello 7.02
Merja Palin

Moni aloittaa tammikuussa kunnon kohotuksen kuntosaleilla ja muissa liikuntaharrasteissa. Painoakin jotkut lupaavat pudottaa syömällä terveellisemmin. Uusi vuosi tuo mukanaan uuden elämäntavan tai ainakin toiveen siitä.

Nyt kun tammikuu on päättymässä, vieläkö sinun lupauksesi ovat voimissaan vai oletko jo luopunut tavoitteistasi? Älä huoli, vaikka repsahdus tai luopuminen olisi tapahtunut, minä en ainakaan siitä sinua moiti.

Minä olen joutunut liikunnan lisäämisen sijaan vähentämään liikkumistani pienen, mutta kiusallisen kantapääkivun vuoksi. Olen askelten kerryttämisen sijaan, joutunut minimoimaan päivän askeleeni.

Enemmän kuin fyysisen kuntoni rapistumisesta olen ollut huolissani vähäisemmän liikunnan vaikutuksista mieleeni. Liikkuminen metsässä koiran kanssa, pitkät kävelylenkit, tanssitunti ovat olleet minulle tärkeitä sekä kunnonkohottajia että mielen hoitajia.

Kunto ei laske pohjalukemiin kovin nopeasti, mutta mieli saattaa pompata matalalle, jos ei pääse tottumallaan tavalla kokemaan fyysistä rasitusta. Sen tunnistin, kun muutama viikko askelten säästelyä oli takana.

Kokemukseni myötä aloin miettimään laajemminkin, millainen on minun mieleni kuntosali. Miten hoidan ja kasvatan oman mieleni kestävyyttä, vahvuutta ja notkeutta?

Vaikka liikunta onkin tärkeä osa mielen hyvinvoinnin hoitamista, koostuu se monista muistakin asioista. Minun mieleni kuntosalilla tärkeässä osassa ovat läheiset ja ystävät, heidän kanssaan koetut ja jaetut asiat. Puhuminen helpottaa ja toisaalta apuna oleminen jollekin toiselle tekee hyvää.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!

Luonto, metsä, järvi ja puut saavat ajatukseni virtaamaan ja hyvä virtaa minuun kuin tuuli.

Minua vahvistavat myös kulttuurikokemukset ja niistä saatu mielen askartelu. Teatteri, taide, kirjat ja musiikki antavat ajateltavaa ja tekevät mielestäni notkeamman.

Käsillä tekeminen, käsityöt ja kaikenlainen askartelu on minulle terapiaa.

Eläimet, koira, kissat ja hevoset, pelkällä olemassaolollaan antavat mielelleni tyytyväisyyden tunteita.

Mielen kunnon tärkeä osa on oman itsen kuuntelu ja hyväksyminen lempeydellä ja rakkaudella. Millainen minä olen ja mitkä asiat tekevät minulle hyvää? Millaiset asiat saavat minut voimaan hyvin?

Mitkä ovat sinun mielesi kunnon kohottajia?

Pian käynnistyy tämän vuoden toinen kuukausi, helmikuu. Voisitko silloin aloittaa mielen kuntoilun? Minä ajattelin niin tehdä.

Mielen kuntosalilla keskittyisimme vahvistamaan ja notkeuttamaan omaa mieltämme itseämme kuunnellen. Lihaskunnon kasvattamiseen palkkaamme kuntosalilla personal trainereita, mielen kuntoiluunkin on saatavilla valmentajia ja ohjaajia. Heidän apuunsa kannattaa tarttua. Yksilökuntoilun lisäksi kannattaa mieltä treenata ystävien ja läheisten kanssa yhdessä.

Mielen kuntosalilla saattaisi myös fyysinen kunto kohota ja terveellinen ruoka maistua laihduttavasti.

Lempeää mielen kuntoilua kannattaa helmikuun jälkeenkin jatkaa koko elämän ajan.

Kommentoi / Keskustele aiheesta
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!
~
Takaisin ylös