Mielipide: Joukkoliikenne pitäisi muuttaa ilmaiseksi ilmastosyistä

1

Käyn Kangasalta töissä Tampereella. Ajoin 25 vuotta työmatkani omalla autolla. Päivittäistä työmatkaa tulee 28 kilometriä.

Myin nyt autoni ja aloin pohtia vaihtoehtoja julkisenliikenteen, polkupyöräilyn ja oman auton välillä.

Asun Kangasalla C-vyöhykkeellä ja käyn töissä Tampereella B-vyöhykkeellä. En kuitenkaan voi ostaa kahden vyöhykkeen lippua, vaan minun pitää ostaa lippu, joka kattaa vyöhykkeet A, B ja C. Bussilipun hinnaksi tulisi 72 euroa kuukaudessa tai 555 euroa vuodessa.

Mitä jos kulkisin osan vuodesta polkupyörällä ja siten pienentäisin kuluja? Mahdollista kyllä, mutta laskennallisesti ei kannattavaa. Jo puolen vuoden bussikulut tulisivat maksamaan 432 euroa, joten säästö olisi suhteettoman pieni verrattuna vuosilippuun. Vuosilipun hinta taas on mielestäni todella kallis.

Ei omalla autolla kulkeminen ilmaista ole. Arvioin työmatkakulut noin 100 euroksi kuukaudessa. Tämä koskee laskennallisesti vain työmatkoja, mutta harva ostaa auton ajaakseen vain työmatkoja. Oman auton puolesta puhuu myös liikkumisen vapaus ja nopeampi kulkeminen.

Mitä jos Tampereen seudun joukkoliikenne olisi ilmainen? Itse en harkitsisi enää yksityisautoilua.

Tällä saataisiin aikaan se, mitä nyt on yritetty yksityisautoilun verotuksella, Tampereen keskustan pysäköintiä ja kulkua hankaloittamalla sekä kaavailuilla tiemaksuilla.

Yksityisautoilijasta joukkoliikenteen käyttäjäksi voidaan ohjata muullakin tapaa kuin kuluja nostamalla. Tehdään joukkoliikenteestä vaihtoehto, joka on niin edullinen, ettei olisi mitään järkeä käyttää yksityisautoa.

Entä ne saamatta jääneet lipputulot? Joukkoliikenteen menot ainakin pienisivät lipunmyynnin, latauspisteiden, maksuhpäätteiden ja muiden maksuliikenteeseen liittyvien kulujen poistumisen myötä. Myös tukia tulisi valtiolta suunnata tähän hankkeeseen.

Mitä rahallisesti hävittäisiin, se saataisiin moninkertaisesti takaisin imagovaikutuksen kautta.

Tampere ja Pirkanmaa voisi olla tässä suunnannäyttäjä ja tehdä todellisen ilmastoteon.

Hallitusohjelmassa on linjattu, että Suomi on hiilineutraali vuonna 2036, ja kunnat ovat tämän toteutumisen eturintamassa.

Hallitus on luvannut tukea tätä toimintaa. Yksityisautoilulla on tässä ratkaiseva rooli.

On laskettu, että liikenteen päästöt muodostavat noin viidenneksen Suomen kaikista kasvihuonepäästöistä.

Pitkän ajan suunnitelmissa on kuitenkin se hyvä puoli, että tekoihin ei tarvitse alkaa heti ja parhaimmassa tapauksessa kukaan ei muista niitä.

Ilmaisella joukkoliikenteellä saadaan yksityisautoilu vähentymään nopeasti ja siten myös nopeita ja näkyviä tuloksia ilmastonmuutoksen torjuntaan.

Markku Nuutila

1 kommentti

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.