Mikko Frilander ja Tommi Järvinen toivat rallin HRT-sarjasta mestaruudet Kangasalle

0
Mikko Frilander (etualalla) kuittasi HRT –sarjassa pyttyjen lisäksi mestaruuden.

Rallin Historic Trophy -sarjan mestaruudet ratkesivat kuuden osakilpailun jälkeen. Kangasalalle menestystä toivat Frii racing  -tiimissä ajaneet Mikko Frilander ja Tommi Järvinen, joista kumpainenkin ajoi kaudella 2019 mestaruuteen omassa kategoriassaan.

Frilanderin tavoite kauden alla oli selkeä, sillä mies ilmoitti lähtevänsä ajamaan voitosta jokaiseen kisaan. Tavoitteen mahdollistamiseksi Frilanderin ohjastama Sunbeam Avanger 1600 GT sai uudistua täydellisesti, sillä aikaisempina vuosina mestaruustavoite oli kaatunut teknisiin murheisiin.

Strategiana oli keskeytysten välttäminen ja kisatuloksia katsottaessa taktiikka osoitti viisautensa.

– Ei yhtään keskeytystä tekniseen vikaan, ja sen myötä vältyttiin turhilta pistemenetyksiltä. Tämä ja hyvät kisasijoitukset mahdollistivat tuloksen, joka toi mestaruuden. Nyt on hyvä fiilis, toteaa Frilander tyytyväisenä.

Frilanderin kilpailusijoitukset vaihtelivat pitkin kautta toiselta sijalta voittoihin, mutta matkaan mahtui myös muuttuvia tekijöitä.

Frilanderilla ja kartanlukija Jani Salosella oli mahdollisuus varmistaa mestaruus jo ennen kauden päättävää osakilpailua. Asenne Urjalassa oli kuitenkin sen verran itsevarma, että tulos tai ulos -leikki johti miehistön mukaan täydelliseen hölmöilyyn,

– Jos hölmön viitan voi ottaa harteilleen, niin se kyllä tehtiin Urjalassa. Lähdettiin ajamaan voitosta hampaat irvessä, vaikka sen hetkinen tilanne olisi riittänyt mestaruuteen.

Puskaanhan se reissu sitten päättyi.

– Ei juuri naurattanut sillä hetkellä, mutta saappaat jalassa kaaduttiin, kertaa Frilander ja hieman hymyäkin näyttää kyseiselle toilailulle löytyvän.

Itse päätösosakilpailussa Frilanderin tuli ajaa varmasti maaliin ja kerätä Salosen kanssa mestaruuteen vaadittavat pisteet kotiin vietäväksi. Tähän riitti luokkansa 4. sija. Sen mies takuuvarmalla ajolla myös saavutti.

Helpolta kuulostava suoritus, mutta tässäkin tarinassa oli monta muuttujaa. Jo ennen lähtölavaa näytti siltä, että kauden ensimmäinen keskeytys tekniseen vikaan olisi edessä,

– Kyllä siinä alahuuli väpätti, kun huomasimme katastrofin koneessa olevan yhden millin päässä venttiilikoneiston ongelmista johtuen. Hatunnosto tilanteen selvittämisestä taitavalle huollolle, sillä ilman heitä mestaruus olisi livennyt käsistä, päättää Frilander.

Tiimin kokeneempaa kaartia edustava Tommi Järvinen kuittasi myös mestaruuden nimiinsä kartanlukijansa Isto Penttilän kanssa.

Puskaanhan se reissu sitten päättyi.

Järvisen kausi sujui lähinnä voittoihin ajaessa, vaikka miehen ohjastama Toyota Starlet edustaa kuutioiltaan vaatimattomampaa luokkaa. Vauhti riitti isomman luokan autoille aina, kun tekniikka toimi. Tämä on hyvä osoitus siitä, kuinka pitkän ajouran omaava Järvinen on edelleen kovassa iskussa,

– Näyttää mies vielä toimivan ja mikä hienointa, tuli palattua selkeällä tuloksella mestaruuskantaan. Aivan tämmöistä tulosta en olisi vedonlyöntiin laittanut, naurahtaa Järvinen.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Tekniikan kestäessä Järvinen ylsi mestaruuden lisäksi jopa yleiskilpailu voittoihin.

Järviselle mestaruus oli jo toinen HRT-sarjassa. Ensimmäisen kerran mies sai kultamitalin kaulaansa kauden 2013 päätteeksi, minkä jälkeen tie vei rallin SM-sarjaan. Paluumuutto HRT- sarjaan kuluvan kauden alussa tapahtuikin kaikessa hiljaisuudessa.

– Emme pitäneet meteliä itsestämme ja tulimme vähän kuin varkain, koska autoa ei ehditty kehittämään ja teknisiä haasteita oli paljon.

Järvisen mukaan kuvaavaa kaikelle on, miten mestaruus varmistui jo toiseksi viimeisessä kilpailussa voittoon, mutta auto hajosi maalilavalle.

– Siihen hetkeen kulminoitui, miten miehistö ja auto oli antanut kaikkensa, päättää Järvinen.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.