Milloin renkaat pitäisi uusia? Asiantuntija suosittelee vaihtoa, kun kilometrejä on takana 30 000–40 000 tai vuosia viisi

0
Matti Heikkilä sanoo, että uusiin renkaisiin on syytä vaihtaa, kun kilometrejä on takana 30 000-40 000.
Matti Heikkilä sanoo, että uusiin renkaisiin on syytä vaihtaa, kun kilometrejä on takana 30 000-40 000.

Jokakeväinen rengasrumba pyörii taas. Kangasalan Fixuksen rengaspuolesta vastaava Matti Heikkilä sanoo, että sutina alkoi viime viikolla ja jatkuu ainakin kaksi seuraavaa viikkoa.

Kesäpyörien vaihtoon ei tule silti sännätä kalenterin vaan kelin mukaan. Sää osaa tosin aina yllättää, joten yksi nyrkkisääntö on sen suhteen paikallaan.

– Talvirenkaat kannattaa pitää alla niin pitkään, kun on yöpakkasia. Erityisesti silloin, jos lähtee aamulla aikaisin töihin.

Kesäkumien vaihdon autoilijat osaavat hänestä jo ajoittaa oikein, mutta ensilumi yllättää aina osan autoilijoista. Mattimyöhäisten ajokit tulevatkin usein pyörien vaihtoon hinausautolla.

Valmista 20 minuutissa

Kun sesonki on kuumimmillaan, päivittäin 80–100 autoa saa Fixuksessa alleen kesäpyörät, osa myös uudet renkaat. Heikkilä kertoo, että vaihto mahdollisine pyörien pesuineen kestää autoa kohden 20 minuuttia, vanhojen renkaiden vanteilta poisto ja uuden rengassarjan asentaminen toki pidempään.

Huippupäivinä rengasmiesten työpäivät venyvät pitkiksi.  Keväällä iltayhdeksään, syksyllä jopa puoleen yöhön.

– Silloin ehtii vain suihkuun ja nukkumaan. Uni tulee hyvin silmään.

Vaihdon sekä renkaiden ja vanteiden myynnin lisäksi yritys palvelee rengashotellina. Kausisäilytyksessä on 700 pyöräsarjaa, ja juuri valmistuneen laajennuksen myötä kapasiteetti kasvaa 200 sarjalla.

Osa Fixuksen asiakaskunnasta jättää pyöränsä säilytykseen, ja määrä kasvaa koko ajan. Tämä johtuu siitä, että niiden varastoiminen taloyhtiöiden häkkikellareissa ei ole paloturvallisuussyistä enää suotavaa eikä vakuutusturvankaan kannalta siten viisasta.           

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.     

Jos asiakas niin haluaa, pyörät lähtevät säilytykseen pesun kautta.

Kumiseos kovettuu ajan myötä

Koska Suomen karkea asfaltti syö ahnaasti kumia, renkaat on Heikkilän mukaan syytä vaihtaa uusiin, kun mittarissa on 30 000–40 000 kilometriä tai jo aiemmin, jos perättäiset kesät ovat poikkeuksellisen kuumia ja kilometrejä kertyy paljon.

Jos samoilla renkailla on ajettu viisi vuotta, ne kannattaa myös uusia, vaikka kulutuspintaa olisikin vielä lain sallima määrä.

– Kumiseos kovettuu vanhetessaan, ja sen myötä renkaiden vesikeliominaisuudet heikkenevät huomattavasti. Kymmenen vuotta vanhat renkaat ovat jo riski.

Takavuosien tapa muokata vanhat talvirenkaat kesäkumeiksi nyppimällä niistä nastat alkaa olla jo katoavaa kansanperinnettä.  Heikkilän mukaan onneksi, sillä nastoitettujen talvirenkaiden kumiseos on tehty pelittämään pakkasella, ei kesäkuumalla.

– Onneksi hyvin harva tekee enää näin.

Renkaiden raaka-aineista pulaa

Koronan vaikutukset heijastuvat rengasmarkkinoillekin. Valmistajilla alkaa olla pulaa raaka-aineista, Aasian suunnalla myös kuljetuskonteista. Harvinaisempien rengaskokojen toimitusaika maailmalle on pidentynyt, sillä tehtaat ovat poikkeusoloissa keskittyneet kooltaan yleisempien renkaiden valmistukseen.

Rengaskauppaan tautitilanne ei juuri heijastu, sillä yleisimmät rengaskoot haukkaavat tuotannosta noin 70 prosenttia. Kaikkiaan kesärenkaita valmistetaan noin 500 erilaista tyyppiä.

Fixuksenkaan rengasvalikoimaan korona ei ole tehnyt lovea. Varastosta löytyy kaikkia tunnettuja merkkejä, ja erikoisempiakin kokoja on Heikkilän mukaan vielä hyvin saatavilla.

Sesonki työllistää apukäsiä

Heikkilä pyörittää yrityksen rengasrulettia yhdessä veljensä ja sukulaismiehensä kanssa. Ruuhkahuippuina kolmikkoa avittaa parhaimmillaan 4–5 sesonkimiestä.

– Tuttuja ja osaavia kavereita kaikki, ei tämä muuten pyörisi. Päteväksi rengasasentajaksi ei tulla pystymetsästä.

Omaa autoaan hän ei ole vielä ehtinyt laittaa kesäpyörille. Kiirettäkään siihen ei ole. Pyörät vaihdetaan kerralla ja yhdessä koko porukan ajopeleihin, kun työtilanne sen sallii – entiseen tapaan jonain lauantai-iltapäivänä tai sunnuntaina.

Vaikka kesärenkaiden kokokirjo pyörii sadoissa, yleisimmät koot haukkaavat alan tuotannosta 70 prosenttia.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.