Mitä tarkoittaa Hullu Prinssi 2.1? – käsikirjoittaja Hanna Suutela

0

Aloitimme Maija Koskenalustan kanssa Hullu Prinssi -musikaalin kirjoittamisen ja säveltämisen jo 3-4 vuotta sitten. Jo ensimmäisiä ideoitamme oli jättää tarinakehyksen viimeinen kohtaus ennen loppulaulua tarkoituksella kirjoittamatta. Ajatuksena oli taata, ettei yksikään Hullun Prinssin työryhmä voisi vain toistaa muiden jo malliksi tekemää teosta. Tyhjät sivut käsikirjoituksessa ovat tietoisesti lukiolaisille asetettu draamakasvatuksellinen tehtävä: jokainen tekijäryhmä kirjoittaa ohjaajansa avulla oman loppukohtauksensa. Näin ryhmä joutuu neuvottelemaan jaetun näkemyksensä tarinasta, joka näyttämöltä kerrotaan. Edes kantaesityksessä en käsikirjoittajana tiennyt pitkään aikaan, minkälaista loppua musikaaliin oli suunniteltu. Versiossa 2.1. näin ohjaaja Sanna Majanlahden ratkaisun ensimmäisessä läpimenoharjoituksessa.

Kun Kangasalan lukion juhlavuoden viettäminen nousi keskusteluun, tämä käsikirjoituksen tarkoituksellinen pedagoginen keskeneräisyys aktivoitui ja mahdollisti Hullun Prinssin uuden tulemisen. Annoimme luvan Hullun Prinssin uuteen toteutukseen käsikirjoituksen ehdottamalla tavalla, uudella loppukohtauksella, uutena ohjauksena, uusin roolituksin, uudella lavastuksella ja osittain myös uudelleen sovitetulla musiikilla. Musiikin sovittaminen esiintyjät huomioiden oli tietysti mahdollista, koska tekijänä on nytkin Maija Koskenalustan oma koulu.

Uusi tuotanto on mahdollistanut meille teoksen tekijöinä sen, että mukana ovat nyt laulut, jotka kantaesityksestä vielä puuttuivat. Niitä tuskin kukaan muu osasi kaivata, mutta meille musikaali on nyt valmiimpi, koska sen biisilista vastaa alkuperäistä ajatustamme. Kantaesityksen kokemusten perusteella osasimme tuunata myös käsikirjoitusta ja helpottaa monihenkilöisen juonen seuraamista tekstin ja musiikin yhteispelillä. Pieni lisäkumarrus tehtiin myös Kangasalan suuntaan paikkakuntana onhan kyse Kangasalan lukion satavuotisjuhlavuodesta.

Mikäli Hullu prinssi vielä joskus jollain toisella paikkakunnalla uutena esityksenä toteutetaan, siellä nähdään sitten Hullu prinssi 2.2. tai 2.5., joka tapauksessa juuri sille esiintyjäjoukolle päivitetty ja sovitettu versio musikaalista ja juuri senkertaisten esittäjien rakentama loppuratkaisu. Ne, jotka ovat mukana kahdessakin eri versiossa, oppivat tehdessään paljon siitä, mikä ero käsikirjoituksella ja teatteriesityksellä on ja miten lukemattomin eri tavoin näyttämötulkintaa voi teatterin keinoin rakentaa.

Tekstin on kirjoittanut Hullu Prinssi -musikaalin käsikirjoittaja Hanna Suutela


Kiitos, kun jaat tämän jutun omissa verkostoissasi käyttämällä jutun jakonappeja! Tutustu kanavamme kaikkiin juttuihin sisältömarkkinointikanavamme etusivulla.

Hullussa Prinssissä tulee olemaan vähän vanhaa, paljon uutta ja jotain sinistä. Ammattilaisista ja kaikista halukkaista Kangasalan lukion oppilaista koostuva tuotantotiimi tekee vuoden 2019 menestysmusikaali Hullusta Prinssistä uuden version Hullu Prinssi 2.1 juhlistamaan Kangasalan satavuotista lukiota.

Hullu Prinssi verkossa
Hullu Prinssi Facebookissa
Hullu Prinssi Instagramissa
Kangasalan lukio YouTubessa

#hulluprinssi #kangasalanlukio #kangasala #kangasalatalo #kangasalaartscentre #kangasalansanomat #visitkangasala #kangasalankaupunki #haarukka #lukiolaiset #musikaali #musiikki #teatteri

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.