Mainos

Mitä tarkoittaa Hullu Prinssi 2.1? – käsikirjoittaja Hanna Suutela

Aloitimme Maija Koskenalustan kanssa Hullu Prinssi -musikaalin kirjoittamisen ja säveltämisen jo 3-4 vuotta sitten. Jo ensimmäisiä ideoitamme oli jättää tarinakehyksen viimeinen kohtaus ennen loppulaulua tarkoituksella kirjoittamatta. Ajatuksena oli taata, ettei yksikään Hullun Prinssin työryhmä voisi vain toistaa muiden jo malliksi tekemää teosta. Tyhjät sivut käsikirjoituksessa ovat tietoisesti lukiolaisille asetettu draamakasvatuksellinen tehtävä: jokainen tekijäryhmä kirjoittaa ohjaajansa avulla oman loppukohtauksensa. Näin ryhmä joutuu neuvottelemaan jaetun näkemyksensä tarinasta, joka näyttämöltä kerrotaan. Edes kantaesityksessä en käsikirjoittajana tiennyt pitkään aikaan, minkälaista loppua musikaaliin oli suunniteltu. Versiossa 2.1. näin ohjaaja Sanna Majanlahden ratkaisun ensimmäisessä läpimenoharjoituksessa.

Kun Kangasalan lukion juhlavuoden viettäminen nousi keskusteluun, tämä käsikirjoituksen tarkoituksellinen pedagoginen keskeneräisyys aktivoitui ja mahdollisti Hullun Prinssin uuden tulemisen. Annoimme luvan Hullun Prinssin uuteen toteutukseen käsikirjoituksen ehdottamalla tavalla, uudella loppukohtauksella, uutena ohjauksena, uusin roolituksin, uudella lavastuksella ja osittain myös uudelleen sovitetulla musiikilla. Musiikin sovittaminen esiintyjät huomioiden oli tietysti mahdollista, koska tekijänä on nytkin Maija Koskenalustan oma koulu.

Uusi tuotanto on mahdollistanut meille teoksen tekijöinä sen, että mukana ovat nyt laulut, jotka kantaesityksestä vielä puuttuivat. Niitä tuskin kukaan muu osasi kaivata, mutta meille musikaali on nyt valmiimpi, koska sen biisilista vastaa alkuperäistä ajatustamme. Kantaesityksen kokemusten perusteella osasimme tuunata myös käsikirjoitusta ja helpottaa monihenkilöisen juonen seuraamista tekstin ja musiikin yhteispelillä. Pieni lisäkumarrus tehtiin myös Kangasalan suuntaan paikkakuntana onhan kyse Kangasalan lukion satavuotisjuhlavuodesta.

Mikäli Hullu prinssi vielä joskus jollain toisella paikkakunnalla uutena esityksenä toteutetaan, siellä nähdään sitten Hullu prinssi 2.2. tai 2.5., joka tapauksessa juuri sille esiintyjäjoukolle päivitetty ja sovitettu versio musikaalista ja juuri senkertaisten esittäjien rakentama loppuratkaisu. Ne, jotka ovat mukana kahdessakin eri versiossa, oppivat tehdessään paljon siitä, mikä ero käsikirjoituksella ja teatteriesityksellä on ja miten lukemattomin eri tavoin näyttämötulkintaa voi teatterin keinoin rakentaa.

Tekstin on kirjoittanut Hullu Prinssi -musikaalin käsikirjoittaja Hanna Suutela

Sisältöä ei voida näyttääEvästeasetuksesi estivät tämän sisällön latautumisen. Nähdäksesi sisällön, sinun on annettava suostumus sosiaalisen median upotusten (YouTube, X/Twitter, Instagram, Facebook) käyttöön. Voit muuttaa suostumustasi painamalla tästä.

Kommentoi

Lähettämällä kommentin, olet lukenut ja hyväksynyt kommentointiin liittyvät säännöt sekä tietosuojaselosteen.