Koti Pääuutiset Mobilian satamassa kesäisin kelluva matkavene EL Aquara ei käryä eikä pidä ääntä...

Mobilian satamassa kesäisin kelluva matkavene EL Aquara ei käryä eikä pidä ääntä – ”Olisin nimennyt tämän Pullukaksi, mutta vaimo ei suostunut.”

0
Risto Huovisen kesä kului koeajoissa Längelmävedellä.

Mobilian sataman laiturissa kelluu äkkiä katsottuna tavallisen oloinen, 24-jalkainen Aquara-matkavene.Lähempi tarkastelu kuitenkin osoittaa, että peräkannen katokselta näyttävä rakennelma koostuukin sähköpaneeleista. Ja jos vilkaisee moottoritilaan, on siellä perinteisen dieselkoneen tilalla sähkömoottori.

– Olen tähän oikein tyytyväinen. Varsinkin kun oppikirjojen mukaan tämän ei periaatteessa pitäisi edes toimia, sanoo
veneen omistaja Risto Huovinen.

Toteamuksella “ei pitäisi toimia” Huovinen viittaa veneensä ulkomuotoon. Se on profiililtaan varsin leveä, kun sähkökäyttöiset veneet ovat yleensä solakoita.

– Olisin nimennyt tämän Pullukaksi, mutta vaimo ei suostunut.

Niinpä se on edelleen Aquara – tai ihan tarkkaan ottaen EL Aquara. Nimen eteen Huovinen on lisännyt kaksi kirjainta merkiksi sähkökäyttöisyydestä.

Huovinen on itse toteuttanut veneensä muutostyöt. Ylikonemestarina Valmetilla työskentelevä mies kertoo olleensa aina kiinnostunut laitteiden toiminnasta ja ylipäänsä tekniikasta.Oli siis luontevaa, että hän halusi tehdä mieluummin itse kuin teettää työt ulkopuolisella.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Risto Huovinen nauttii siitä, että sähkövene ei pidä ääntä eikä käryä.

Joskus 1970-luvun lopulla valmistetun Aquaran Huovinen hankki omistukseensa viitisen vuotta sitten. Siinä oli moottorina 1,5-litrainen BMC, jonka teho oli 42 hevosvoimaa.

– Se oli hyvin merikelpoinen vene. Entinen omistaja kävi sillä muun muassa Hollannissa.

Huovisen käyttöön moottori oli turhankin vahva ja fyysisiltä mitoiltaan kookas. Lopullinen sysäys sähkömoottoriin vaihtamisesta tuli, kun dieselkoneen kampikammion päästä alkoi vuotaa öljyä. Vian korjaaminen olisi joka tapauksessa merkinnyt koneen irrottamista.Tästä Huovisella seurasi ajatus, että vaihtaa dieselin sähköön. Sitten alkoi tiedon metsästys.

– Ongelmana oli alan tietokirjojen ja oppaiden puute. Netistäkään ei oikein löytynyt tietoa, Huovinen muistelee.

Lopulta Huovinen sai Amerikasta tilattua materiaalia, jonka avulla hän pääsi kunnolla suunnittelemaan veneen sähköistämistä.Tämän jälkeen oli vuorossa osien etsiminen.

Moottorin, vektorisäätimellä varustetun, hän hankki Kiinasta. Akustoksi hän valitsi kuusi kappaletta lyijyakkuja, jollaisia käytetään muun muassa trukeissa. Vanhasta dieselistä hän otti käyttöön merivaihteen.

– Jo ensimmäinen koekäyttö osoitti, että oikein meni, Huovinen kuvailee.

Nyt aluksessa on viisikilowattinen sähkömoottori, jonka teho veneessä vastaa suurin piirtein kymmentä hevosvoimaa. Huovisen mukaan se riittää hyvin hänen veneilytarpeisiinsa.

Aurinkopaneelit hän asensi rakennelmaan, joka siis muistuttaa katosta. Kaksi 400-wattista paneelia tuottaa aurinkoisella ilmalla sähköä niin, että täysillä akuilla veneellä pystyy ajamaan kuusi tuntia runsaan neljän solmun vauhdilla.

Tämä kesä meni koeajelujen merkeissä Längelmävedellä. Kokemukset ovat hyvät, varsinkin yksi ominaisuus lämmittää erityisestä mieltä.

– Tällä liikkuessa tulee purjevenemäinen olo, kun voi jutella toiselle ilman että pitäisi huutaa. Vaimonkin mielestä on parasta, että veneestä ei tule ääntä eikä käryä.

Nyt vene on jo nostettu talviteloille. Huovisen tarkoituksena on talven ja kevään aikana viimeistellä sisätilat niin, että paatti on priimakunnossa seuraavan veneilykauden alkaessa.Mitä koko projekti on maksanut? Huovisen vastaus yllättää, maallikko luulisi hommaa paljon hintavammaksi.

– Noin viisi tuhatta euroa.

Uusiutuvat energianlähteet tekevät tuloaan paitsi vesillä liikkumiseen, myös kesänviettoon liittyviin rakennelmiin. Kesäpäivän Pursiseuran tukikohtaa Längelmäveden Koivusaaressa on varusteltu sekä aurinkopaneeleilla että tuuligeneraattorilla. Virtaa riittää niin sähkökäyttöiseen jääkaappiin kuin erilaisiin latausta vaativiin laitteisiin.

– Olemme näiden energianlähteiden käytössä aika edistyksellisiä, Huovinen tuumaa.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi
Kirjoita nimesi tähän