Mobilian uutuusnäyttely pohtii autojen käyttövoiman historiaa ja tulevaisuutta

0
Näyttelyyn saapuvaa tervehtii ensimmäisenä Gulfin väreihin maalattu ja hienosti entisöity säiliöauto. Kuva: Pekka Kaarna

Aiakamme vannoo sähköauton nimeen, mutta keksintönä se on jo 1800-luvun lopun perua. Rajallisen toimintasäteensä vuoksi muuten mukavat sähköautot eivät silti ole kyenneet haastamaan vinhasti kehittyviä bensiiniajokkeja ennen kuin vasta viime vuosina.

Höyry oli epäkäytännöllisenä voimanlähteenä pudonnut kisasta jo aiemmin, joskin sen asema junien ja laivojen käyttövoimana säilyi vielä pitkälle 1900-luvun puolivälin jälkeenkin.

Mobilian perjantaina avattavan teemanäyttelyn Tankit täyteen koostaja, amanuenssi Kirsti Lehtomäki kertoo, että polttomoottorin amerikkalaisvetoiseen voittokulkuun vaikutti ratkaisevasti kolme tekijää. Öljyä riitti yli teollisuuden tarpeen, siitä jalostetun bensiinin jakeluverkko luotiin nopeasti ja pumpulla tankkaaminen kävi helposti.

Kaiken perusta oli autotuotannon räjähdysmäinen kasvu. Sen takasi liukuhihna. Uusi tekninen oivallus, joka oli tuupannut maailmalle kymmenen miljoonaa T-Fordia jo vuoteen 1924 mennessä.

Mobilian aikajaksottain rakennettu näyttely kertoo, millä autot Suomessa kulkivat, miten polttoaineiden jakeluverkko laajeni ja mikä oli sen myötä syntyneen huoltoasemakulttuurin merkitys kansalaisille.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

– Hyvä palvelu oli huoltoasemille ennen kunnia-asia, amanuenssi Kirsti Lehtomäki kertoo. Kuva: Pekka Kaarna

Näyttely havainnollistaa myös, miten maailmanpolitiikan heilahtelut ovat eri aikoina vaikuttaneet tapaamme autoilla. Sotavuosina oli turvauduttava häkäpönttöihin, 1970-luvun öljykriisi toi markkinoille pieniruokaiset bensiiniautot ja dieselkäyttöiset autot.

Entä tulevaisuudessa? Hyrrääkö autoissa sähkö-, kaasu- vai hyötysuhteeltaan yhä edistyneemmäksi käyvä polttomoottori? Tämänkin teeman Tankit täyteen nostaa esiin.

— Toivomme yleisön osallistuvan kanssamme keskusteluun. Meitä kiinnostaa, mikä on ihmisten mielestä tulevaisuuden käyttövoima? Mielipiteensä voi jättää näyttelyyn.

Bensan käryyn ja sähkön suhinaan näyttelyvieraita johdatteleva esineistö on osin Mobilian omista ja sen sidosryhmien kokoelmista, osin keräilijöiltä. Ajoneuvoja on näytteillä kolmisen kymmentä satavuotiaasta T-Fordista Toyota Priukseen – maailman ensimmäiseen sarjavalmisteiseen hybridiautoon, joka tuli markkinoille vuosituhannen vaihteessa.

Esillä on myös kotimaisia täyssähkövirityksiä 1980-90 -luvuilta. Jakeluauto Finnvan pääsi Postin väreissä ajoonkin, mutta tosikäyttöön se osoittautui liian epävarmaksi. Sen sijaan Elcat ehti sarjatuotantoon asti.

Talbot Horizonin sähköversio, joka oli Nesteen, Imatran Voiman, Kymi-Strömbergin ja Saab-Valmetin yhteishanke, ei tuotantoon koskaan edennyt toisin kuin petrolivetoinen veljensä. Tosin petronkin elinkaari jäi lyhyeksi.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Omin neuvoin sähköiseksi rakennettu Trabant on oiva esimerkki kansalaisten aloitteellisuudesta. Kuva: Pekka Kaarna

Sähkömoottoriin tunsivat vetoa myös yksityiset autoharrastajat. Näyttelykokoelmaa täydentää Trabant 3 D Kombin itse rakennettu sähköversio.

Huoltoasemista, jotka autoistumisen ja elintason nousun myötä lisääntyivät nopeasti myös 1950-luvun Suomessa, muodostui monella paikkakunnalla myös sosiaalisen elämän keskus. Tankkauksen lisäksi siellä juotiin kahvit, tavattiin tutut ja vaihdettiin päivän kuulumiset.

Huoltoasemalle poikkesivat autottomatkin. Käyttövoimaa arjen pyörittämiseen saatiin pienestä kahvista ja kaverien kesken käydystä joutavasta jaarittelusta.

Tankit täyteen avaa tien takaisin tähän maailmaan ja valottaa havainnetauluin, vanhoin mainoksin ja tekstiplanssein ”huoltsikoiden” merkitystä asiakkailleen. Merkitystä, jota huoltoasemaverkon harventuminen ja ketjuuntuminen eivät ole kyenneet vieläkään täysin hävittämään.

Lehtomäki kertoo, että perjantaina avattava näyttely perustuu kahteen ideaan.

 — Totesimme työryhmässä, että käyttövoimasta emme ole rakentaneet vielä yhtään näyttelyä. Teema on myös mitä ajankohtaisin, sillä onhan ilmastonmuutos ja huoli fossiilisten polttoaineiden käytöstä juuri tätä päivää.

Lapsiakaan työryhmä ei ole unohtanut. Heitä perehdytetään näyttelyn teemaan muun muassa pappatunturilla, jonka puikkoihin on lupa kiivetä.

 — Mopo ei tosin liiku, mutta taustamaisema vaihtuu, hän lupaa.

Mobilian teemanäyttely Tankit täyteen on avoinna 13.3.-20.12. samoin kuin sen oheisnäyttely Unelma Jäämerestä – Petsamo kartoissa. Oheisnäyttelyssä on esillä Petsamoon ja sen historiaan liittyviä karttoja. Näyttelyn on koonnut Rovaniemen kirjaston Lappi-osasto.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.