Koti Pääuutiset Kolme yrittäjää kertoo: Tämän vuoksi kannatti asettua Kallioon

Kolme yrittäjää kertoo: Tämän vuoksi kannatti asettua Kallioon

0
Valtaosa lounasravintolan asiakkaista on alueen omaa väkeä. Asfalttikallion leivissä oleva Mika Saarinen oli poikkeus. Hän käy Vatialantien urakan ajan MakuMaestrossa. Sitten kantapaikka taas vaihtuu seuraavan työmaan mukaan. Jani Kähärä oli tänäkin aamuna laittanut lounaan alkavaksi kello 10.30.

Hyvät kulkuyhteydet ja runsaasti pysäköintitilaa, mahdollisuus laajentaa ja yhteistyö alueen muiden yrittäjien kanssa. Yritykset ovat muun muassa näistä syistä hakeutuneet Kallion teollisuusalueelle.

Kangasalan Sanomat pyysi kolmea yrittäjää keromaan, miten he ovat viihtyneet Lentolan teollisuusalueen viereen sijoittuvalla alueella.

Parkkikiekkoa ei tarvita

Jani Kähärä katseli Kalliosta lounasravintolan paikkaa jo siinä vaiheessa, kun alue alkoi rakentua. Ajatusta vahvisti tieto, että alueelle oli yritystoiminnan ohessa tulossa myös paloasema.

Lisäksi miehellä oli usean vuoden ajalta kokemusta vastaavanlaisesta ravintolasta Kaukajärven teollisuusalueella.

– Oli kuitenkin suorastaan yllätys, kuinka suuri tarve lounasravintolalle oli. Yleensä alkuunpääsy on hankalampaa, Kähärä sanoo.

Lounasravintola MakuMaestron ovet aukaistiin viime vuonna kesän kynnyksellä.
Kähärä on tyytyväinen yrityksensä sijaintiin heti Kallion sisääntulon tuntumassa. Lahdentien varressa voisi tosin hänen mielestään olla enemmänkin näkyvyyttä.

Tontin suhteen hänen ehtonaan oli kunnon parkkipaikka. MakuMaestron edessä onkin iso asvalttialue, eikä parkkikiekkoa tarvita.

– Meillä ei ole edes parkkiruutuja, mies hymyilee.

– Lisäksi kadun molemmin puolin on tilaa vaikka täysperävaunullisille rekoille.

Kunnon pysäköintimahdollisuudet ovat tarpeen, sillä alueella on paljon autoliikennettä. Kuljettajien poikkeaminen korvaa sitä, että ohikulkevia kävelijöitä ei teollisuusalueella ole.

On kuitenkin selvää, että MakuMaestron asiakkaista vähintään 70 prosenttia on päivittäin käyviä alueen yrittäjiä ja työntekijöitä.

Jani Kähärä uskaltaa toivoa, että tulevaisuudessa Lamminrahka vielä lisää yritystoiminnan vilkkautta.

Tilaa laajentaa

Joonas Lampisen luotsaama yritys muutti Suoraman Pasinkujalta Kalliontielle heinäkuussa.

KolarimaalausCenter muutti Suoramalta Kalliontielle viime kesänä. Yritys tarvitsi isommat ja paremmin nykyiseen toimintaan soveltuvat tilat. Samalla työntekijämäärä lisääntyi yhdellä.

– Paikka on meille hyvä myös siksi, että tässä on tilaa mahdolliselle laajentamiselle, yrittäjä Joonas Lampinen kertoo.

Lisäksi ajoreitti Kallioon on selkeämpi kuin Suoramalle, joten tavoitettavuus parani. Yrityksessä käy paljon asiakkaita naapurikaupungista Tampereelta.

KolarimaalausCenter on vakuutusyhtiöiden hyväksymä automaalaamo ja kolarikorjaamo, mutta se ei yksin riitä markkinointiin.

– Eiköhän jokaisen yrityksen pidä nykyisin markkinoida myös itse itseään, Lampinen sanoo.

Kalliossa toimii useita autoalan yrityksiä, jotka voivat hyödyntää toistensa osaamista. Lampinen kertoo, että myös heillä on alueella yhteistyökumppaneita.

Kalliossa voi käydä myös ostoksilla

Vaikka teollisuusalue onkin, Kalliossa voi myös käydä ostoksilla. Suomen Betonileimasimen myymälässä palvelee myyntipäällikkö Jenny Heikkilä.

Suomen Betonileimasin ehti toimia Kangasalan Junatiellä kymmenisen vuotta, kunnes tilat kävivät ahtaiksi.

Kallio tarjosi hyvän uuden mahdollisuuden, ja kun tuttu yrittäjä tarjoutui rakentamaan tilat, päätös oli selvä.

– Emme mitenkään olisi itse ehtineet rakennuttaa toimitiloja, Ira Kuoppala kertoo.
Yritys tuo Suomeen rakennus- ja sisustusmateriaaleja Espanjasta, Ranskasta, Puolasta ja Japanista. Samoissa tiloissa Hampuntiellä toimii myös toinen yritys Suomen Betonilattiat.

– Toimintamme vaatii hyviä ja sujuvia kulkuyhteyksiä, ja Kallio sijaitsee juuri tällaisella paikalla, Kuoppala kiittelee.

Yrityksellä on myymälät Vantaalla, Tampereella ja myös Kangasalla. Yritys on toiminut Kalliossa vasta vuoden, joten Hampuntien myymälä vaatii vielä hieman markkinointia.

– Kallio ei paikkana näytä vielä olevan ihmisille tuttu. He yhdistävät sen usein Helsingin Kallioon, Kuoppala tietää.

Toisaalta yrityksen tuotteet, kuten kangastapetit tai mikrosementti, eivät ole ohikulkumatkan ostopäätöksiä, vaan niitä lähdetään nimenomaan hakemaan.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi
Kirjoita nimesi tähän