Koti Pääuutiset Mörkö Zamboni lähtee valloittamaan Tähtitorninmäkeä

Mörkö Zamboni lähtee valloittamaan Tähtitorninmäkeä

0
Tällainen siitä tulee valmiina, kertoo legendaarisen jäänhoitokone Zambonin kuvaa esittelevä Petri Rämänen. Mörkö Zambonin pinta on pääosin styroksia, jonka päälle asennetaan kalvot.
Tällainen siitä tulee valmiina, kertoo legendaarisen jäänhoitokone Zambonin kuvaa esittelevä Petri Rämänen. Mörkö Zambonin pinta on pääosin styroksia, jonka päälle asennetaan kalvot.

Torijuhlat alkavat pikku hiljaa hälvetä, mutta Mörkö painaa vielä kerran tänä kesänä isoista ovista Helsinkiin Tähtitorninmäelle. Kuuden lapsineron tiimi tuo MM-huumaa yleisön nähtäväksi 17.8., kun zamboni saapuu pelipaikalle ottamaan kultajuhlat voiton merkeissä.

Näin esittelee itsensä miesporukka, joka paraikaa viimeistelee Kangasalla taatusti persoonallista mäkiautoa lauantaina ajettavaan Red Bull GP-kisaan. Luomuksen nimi on Mörkö Zamboni. Siinä yhdistyvät viime kevään MM-kisamenestys ja muumisadut, sekä katoamassa oleva ulottuvuus jääkiekkokulttuurista.

– Paperilta katsottuna voi olla odotettavissa kova kilpailu, mutta eihän muilla ole todellisuudessa mitään mahdollisuuksia. Meille kelpaa vain voitto, veistelee ryhmän puhemiehenä toimiva Petri Vähänen.

”Lapsinerojen” muodostamaan Mörkö Zamboni -tiimiin kuuluvat Vähäsen ohella Jussi Aittokoski, Juha Hernberg, Juho Jalarvo, Juuso Raina ja Petri Rämänen. Miehet ovat Hämeen Rakennuskone Oy:n palveluksessa, ja värkkäävät GP-kärryään yrityksen tiloissa.

Autotyyppinä mäkiauto tuli tutuksi etenkin 1950- ja 1960-lukujen lapsille. Tänä päivänä niitä näkee harvoin, lähinnä aiheeseen kytkeytyvissä nostalgiatapahtumissa. Sellaiseksi voi Red Bull GP:n luokitella. Mitä mielikuvituksellisimmilla mäkiautoilla rynnitään rinnettä alas maan pääkaupungin ydinkeskustan liepeillä.

Vauhti on ehdottomasti eduksi, mutta kokonaisuus ratkaisee. GP-kisan ykkönen on se, joka nopeuden lisäksi saa parhaat pisteet yleisöäänestyksestä ja kisan alkushow’sta.

– Tähän tulee vielä vilkkua ja valoa, mahdollisesti ääntäkin, Vähänen osoittaa jutuntekohetkellä yhä rakennusvaiheessa ollutta Mörkö Zambonia.

– Alkushow on jo mietittynä, mutta ei siitä sen enempää. Monenlaista herkkua on tulossa.

Valmistuttuaan Mörkö Zamboni – eli MZ – näyttää legendaariselta jäänhoitokoneelta, siis zambonilta, jota ajaa Mörkö.

Tositoimissa zambonit alkavat olla jäähallien katoavaa kiekkoperinnettä, niiden tilalle ovat tulleet erimerkkiset sähkötoimiset jäähöylät.
Esikuvansa näköiselle menopelille tulee pituutta vähän yli kaksi metriä, ja leveyttä sekä korkeutta noin 1,30 metriä. Painoa on lähes 75 kiloa.

Kuskin pukilla tönöttävä Mörkö on todellisuudessa vain nukkehahmo. Kisassa MZ:n ohjauskahvassa on Juho Jalarvo niin, että vain hänen silmänsä näkyvät.

– Juho on katsonut kaikki kisat läpi netistä. Ja hän on treenannut koko kesän grillimakkaralla, että on sitten kisassa tarpeeksi painoa, Vähänen vakuuttaa.

MZ on syntynyt niin sanotusti tiimin omasta päästä. Tärkeä suunnittelun apuväline on kuulemma ollut lyijykynä-cad. Materiaalien suhteen ei ole pröystäilty, sillä kaikki valmiissa MZ:ssa olevat osat on tehty ylijäämätavarasta.

– Etupään ripustus oli vaikein vaihe toteuttaa, Vähänen sanoo.

Vaikka lopputuloksen osalta tyyli on hyvin vapaa, asettaa kilpailun järjestäjä tiettyjä reunaehtoja. Enimmäismittojen lisäksi niitä ovat auton ohjattavuus, jarrut ja ilmakumipyörät.

Jos nyt kuitenkin kävisi niin, että voittoa ei – täysin vastoin ennakko-odotuksia – Red Bull GP:stä irtoaisi, voi Mörkö Zamboni -tiimi pitää itseään kärkipään mäkiautoporukkana. Tapahtumaan oli tarjolla 600 tiimiä ideoineen, joista vain 70 kelpuutettiin mukaan.
redbullmakiautogp.fi
Red Bull Mäkiauto GP Helsingin Tähtitorninmäellä la 17.8. Tapahtumasta on suora lähetys IS-TV:ssä.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi
Kirjoita nimesi tähän