Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Paikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fiPaikalliset palvelut keskeisellä paikalla osoitteessa kauppaympyra.fi

Nauhataajaman bussiyhteydet kehittämisen keskiössä

Uutiset - 23.9.2017 kello 20.45
Juha Jäntti
Nauhataajaman bussiyhteydet kehittämisen keskiössä
Linja 42 on pisin Kangasalan kautta kulkeva seutuliikenteen bussireitti, sillä osa linjan vuoroista ajaa Tampereelta Kuhmoisiin saakka. Kyseessä on eniten kunnan tukea saava reitti, mutta linja 42 myös palvelee laajaa käyttäjäkuntaa niin nauhataajamassa kuin itäisen suunnan haja-asutusalueillakin.

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenteen palvelutasomäärittely vuosille 2017-2021 on lausuntokierroksella. 

Kangasalan kunta painottaa nauhataajaman yhteyksien jatkuvaa kehittämistä. Tärkeimpiä kohdealueita ovat Vatiala, Lentola ja keskusta. 

Kunnanhallitus hyväksyi maanantaina kunnan lausunnon, joka korostaa nykyisen yhdyskuntarakenteen eheyttämistä. Uudet asunnot ja työpaikat tulevat useimmiten joukkoliikenteen laatukäytävien varsille. 

Nauhataajaman lisäksi asutus kasvaa erityisesti Asemantien varressa ja Ruutanassa. Joukkoliikenteen käyttäjämäärän jatkuva kasvu on tavoite erityisesti alueilla, jotka houkuttelevat uusia asukkaita ja yritys­toimintaa. 

Keskusta sijoittuu joukkoliikenteen toiseksi korkeimmalle palvelutasolle eli luokkaan 5. Suorama ja Lentola ovat pääosin luokassa 4. Kunnassa ei ole yhtään korkeimman palvelutason aluetta. 

Tärkein yhteys Tampereelle on linja 40, jonka vuorot ovat olleet ruuhka-aikoina täysiä. Linjan ruuhka-aikojen vuoroväli lyheni 20 minuutista 15 minuuttiin, mikä vastaa palvelutasoluokan 5 vaatimuksia. 

Yksi palvelutasotavoitteista on matka-ajaltaan henkilöautolle kilpailukykyisen yhteyden vahvistaminen nauhataajaman ja Tampereen keskustan välillä. Tämä ei ole helppo tehtävä. 

– Vuorojen lisääminen linjalla 40 on jo vähentänyt bussien ruuhkaisuutta. Ajoaikojen lyhentäminen on sen sijaan vaikeaa erityisesti lähivuosina, liikennesuunnittelija Tuomas Kähkönen sanoo. 

Lue lisää joukkoliikenteen näkymistä 20.7.2017 ilmestyneestä numerostamme: https://kangasalansanomat.fi/ksdigi

 

Lähetä tekstari!
Kommentoi / Keskustele aiheesta
Lähetä tekstari!
~
Takaisin ylös