Uutiset

Nysse suunnittelee isoja muutoksia Ruutanan bussivuoroihin – Yhteydet Tampereelle heikkenevät, mutta Kangasalan suuntaan paranevat

Linjan 28 päätepysäkki ja kääntöpaikka on Ruutanassa Korvenperäntien alkupäässä. Jos Nyssen suunnitelma toteutuu, linjan liikennöinti päättyy vuoden kuluttua kesäaikatauluihin siirryttäessä.

Ruutanan alueen bussilinjoja ollaan rukkaamassa uuteen uskoon kesäkauden 2024 alusta.  Nyssen tiedotteen mukaan nykyisen linjan 28 liikennöinti Ruutanan ja Tampereen välillä loppuisi kokonaan vuoden päästä…


Tämä sisältö on Kangasalan Sanomien tilaajille

Tilaa lukuoikeus alkaen 3,50 €.

TilaaKirjaudu

4 kommenttiaKommentoi

  • Ihmettelijä11.5.2023 klo 07:04

    Ihan käsittämättömän uudistus heikentää Ruutanan joukkoliikennettä. Iltaisin ja viikonloppuisin ei pääsisi Treen suuntaan. Ihan järjetön ajatus lähteä kiertämään Kangasalan keskustan kautta, matka-aika tuplaantuu. Ruutanalaiset pyytäneet yhteyttä kotikaupungin keskustaan. No, se saadaan, mutta toinen yhteys Treelle heikkenee tai loppuu kokonaan.

  • Todella vihainen11.5.2023 klo 08:59

    Aivan järjetön suunnitelma jolla loputkin Ruutanasta kulkevat ovat pakon sanelemina siirtymässä oman auton käyttöön. Herrat suunnittelupöytiensä takana eivät ymmärrä mitään arjen bussinkäyttäjien tilanteesta. Täysin tuhoon tuomittu ajatus että Ruutanasta kukaan lähtee Kangasalan keskustan kautta esimerkiksi aamulla töihin kuudeksi Tampereelle tai koululaiset kiertää Kangasalan kautta Tampereelle kouluun. Nyt pitää Kangasalan kaupungin heti pysäyttää kyseiset suunnitelmat, vain siten saadaan Ruutanan kehittyvän alueen tulevaisuus turvatuksi.

  • Julia K11.5.2023 klo 23:12

    No ei tän ny ihan näin pitäs mennä. Linjalle 46 vihdoin kaavaillut muutokset korjaavat kokolailla absurdia Ruutanan ja Kangasalan keskustan välisen julkisen liikenteen nykytilaa, mutta miksi hintana täytyy olla tiettyjen Ruutanan viehättävien ominaispiirteiden ja sijainnin oivallisen yhdistelmän antamien mahdollisuuksien hukkaaminen? Omaleimainen vehreä ympäristö sekä kaunis rakennuskanta ja silti näppärä yhteys Tampereelle tekee Ruutanasta vetovoimaisen lapsiperheille, varsinkin harrastusten ja useampien 2. asteen hakuvalintojen käytännöllisyyden suhteen. Koulutien alkuun Ruutanan alakoulu on turvallinen ja kooltaan juuri sopiva. Haaveenani Ruutanassa asuessani oli nykyinen linjan 28 palvelutaso lisättynä linjan 46 ehdotetulla parantamisella sekä junaliikenteen mahdollisuuksien hyödyntäminen erityisesti työmatkaliikenteessä. Se on minun nähdäkseni Ruutanan alueen markkinoinnin lupausten perustelemiseksi tavoitetila. Ymmärrän, tämä ei ole pääkaupunkiseudun yhteistoiminta-alue, mutta eikö tavoite voisi olla tehdä siitä yhtä toimiva? Joko tai valinta ei ole kehittämistä, se on peiton pidentämistä ottamalla jatkopala toisesta päästä. Nyssen kanta linjaan 28 voi olla perusteltu numeroiden valossa, mutta kaupunginosien kehittämisen näkökulmasta sekä pidemmän aikavälin muun huomioitavan eli kuuluisien päästötavoitteiden saavuttamisen kannalta hyvin, hyvin kyseenalainen. Eikö julkisen liikenteen saavutettavuuden yleisempi edistäminen siinä määrin, että lasten harrasteisiin kuskaaminen etäämpää ei täytä perheiden aikatauluja ( sekä parkkipaikkoja ja pieniä katuosuuksia ryhmien vaihtorumbassa) ja yksityisautoilun muu vähentäminen nousee realistisesti fiksuksi vaihtoehdoksi, ole koko kaupunkiseudun etu?

  • Päpsy16.5.2023 klo 13:43

    Kangasala- oksalla ylimmällä! Strategia: sujuvaa arkea, kasvua, tekemisen meininkiä, loistavaa palvelua ja välittämistä. Miten nämä Kangasalan laatimat arvot palvelevat Ruutanan asukkaita? Hienot on arvot, mutta eivät toteudu Ruutanan asukkaille. Bussi nro 28 viedään. Pitäisikö oikeasti matkustaa bussilla Tampereelle Kangasalan kautta? Suunnitelma ei tue kunnan hienoa strategiaa millään tavalla. Poimintoja strategiasta: hiilineutraalius, elinvoiman, edellytykset, palveleva, sujuvan arjen Kangasala, tiivistyvät taajamat ja mahdollisuuksien maaseutu. Vastaisiko joku Kangasalan päättäjistä mistä tämä Ruutanan bussiliikenteen kuristaminen johtuu? Miksi Ruutana kärsii joukkoliikenteen puutteesta? Tietääkö kaupungin päättäjät edes mitä hiilineutraalius tarkoittaa? Ruutanasta ei tule ikinä hiilineutraalia supistamalla joukkoliikennettä. Strategiat kuuluu viedä käytäntöön. Yksi arvoistanne on hyvinvoivat kaupunkilaiset. Joukkoliikenteen supistaminen ei tee meistä Ruutanalaisista hyvinvoivia. Muistaakseni olemme Pirkanmaan kärkipäässä keskiarvotuloissa. Mitä me saamme maksetuilla verorahoillamme? Terv. pettynyt kohta entinen asukas.