Uutiset

Oikeusasiamies: Pirhan palveluasumisen ohjeistus on lain vastainen – Ikääntyneet ovat joutuneet odottamaan palveluasumisen paikkaa liian pitkään

Ikääntyneet ovat joutuneet Pirkanmaalla odottamaan palveluasumisen paikkaa liian pitkään, katsoo oikeusasiamies ratkaisussaan. Kuva: KS arkisto

Pirkanmaan hyvinvointialue (Pirha) ei ole noudattanut lakia ympärivuorokautisen palveluasumisen järjestämisessä, katsoo eduskunnan oikeusasiamies ratkaisussaan.

Viime viikon torstaina annetun ratkaisun mukaan hyvinvointialueen iäkkäät asukkaat ovat joutuneet odottamaan paikkaa ympärivuorokautisen palveluasumisen piirissä yli kolme kuukautta ilman laissa säädettyä perustetta. Lain mukaan palvelua pitäisi saada viivytyksettä.

– Suhtaudumme ratkaisuun vakavasti. Käymme päätöksen huolellisesti läpi ja tarkennamme ohjeistustamme tarvittavilta osin, sanoo sosiaali ja terveysjohtaja Taru Kuosmanen Pirhasta tiedotteessa.

Oikeusasiamies kiinnittää ratkaisussaan erityistä huomiota palvelutarpeen vireilletulon määrittelyyn, jonotusaikaan ja sen perusteisiin.

Mistä alkaa vireille tulo?

Pirhan mukaan vireilletulo alkaa siitä, kun asiakas tai joku hänen puolestaan on ilmaissut tarpeen ympärivuorokautiseen palveluasumiseen. Ilmaus voi olla kirjallinen hakemus, soitto tai fyysinen tapaaminen esimerkiksi sairaalassa tai lähitoreilla.

Oikeusasiamies näkee käytännön puutteellisena. Asiamiehen mukaan palvelutarve voi tulla vireille myös, kun hyvinvointialueen työntekijä on tehtävässään saanut tietää palveluiden tarpeessa olevasta henkilöstä.

– Tämä säännös on merkityksellinen erityisesti muistisairaiden asiakkaiden kannalta, jotka eivät itse kykene ilmaisemaan palveluiden tarvettaan tai muutoin omaa tahtoaan, asiamies kirjoittaa ratkaisussaan.

Asiamiehen tulkinta on, että palveluiden piiriin on todellisuudessa päässyt kolmen kuukauden sisään harvempi, mitä Pirha kertoo. Pirhan mukaan 97,5 prosenttia asiakkaista pääsee ympärivuorokautiseen palveluasumiseen alle kolmessa kuukaudessa.

Pirha toteaa tiedotteessaan, että yli kolmen kuukauden odotusaikoja syntyy yleensä vapaaehtoisesti, koska asiakas tai omainen haluaa valita tietyn yksikön, jossa ei hakuhetkellä ole vapaita paikkoja.

Tulkinnanvarainen ohjeistus

Pirha on ohjeistanut etsimään ikääntyneille paikkoja ensisijaisesti omasta palvelutuotannosta. Uusin ohjeistus asiasta on tullut toukokuun lopulla.

Oikeusasiamies toteaa viimeisimmän ohjeen joko suoraan virheelliseksi tai tulkinnanvaraiseksi ja ohjaavan toimimaan lainvastaisesti.

Oikeusasiamiehen mukaan ohjeessa olevat yksittäiset lauseet ovat tulkittavissa siten, ettei asiakasta ohjata ostopalveluyksikköön heti paikan vapautuessa. Samoin syntyy käsitys, että asiakas saadaan ohjata ostopalveluyksikköön vasta jos omasta tuotannosta ei vapaudu paikkaa kolmessa kuukaudessa.

– Lause ohjaa käsitykseni mukaan toimimaan siten, että jokainen asiakas odottaa paikkaa hyvinvointialueen omasta palvelutuotannosta. Ainoastaan kiireellisissä tapauksissa on tarvittaessa otettava huomioon asiakkaan yksilöllinen tilanne ja hänet voidaan ohjata ostopalveluyksikköön.

Asiamies toteaa, että hyvinvointialue on velvollinen huolehtimaan siitä, että käytettävissä on asiakkaiden tarpeita vastaavia palveluita. Paikan puuttuminen ei siis ole lain mukainen peruste ylittää kolmen kuukauden odotusaika.

Oikeusasiamies pyytää Pirhaa ilmoittamaan lokakuun alkuun mennessä, mihin toimiin ratkaisu on antanut aihetta.

Juttua päivitetty kauttaaltaan ja lisätty oikeusasiamiehen huomioita 30.8. kello 10.52.

MainosTilaa Kangasalan Sanomat alkaen 3,50 €.Tilaa tästä