Koti Arjessa mukana Oletko ajanut keltaisella autolla? Suomen teillä harmaa, valkoinen ja musta ovat valttia

Oletko ajanut keltaisella autolla? Suomen teillä harmaa, valkoinen ja musta ovat valttia

0
Tuukka Stenman ja Kaisa Laurent eivät päässeet valitsemaan väriä, koska he ostivat autonsa käytettynä. Jos Stenman saisi valita, auto olisi grafiitin harmaa. Laurent haluaisi keltaisen auton ja kummilapsi Piitu sinisen.

Vaikka useat haaveilevat huomattavasti kirkkaamman värisestä autosta, Suomessa suosituimmat uusien autojen värit ovat olleet yhdeksän vuoden ajan harmaa, valkoinen ja musta, selviää Traficomin ajoneuvotilastoista. Mieleen muistuu eräs kuuluisa lausahdus.

– Henry Fordin sanoin “Fordin sai valita minkä tahansa värisenä, kunhan se on musta”. Muun värisiä liukuhihnalla ei ehditty valmistamaan, kertoo Vehoniemen Automuseon johtaja Leila Suutarinen.

Autoteollisuuden siirryttyä liukuhihnaan, Ford rajoitti vuonna 1914 valmistetun T-mallinsa värin mustaan. Silloin käytettiin sellumaalia, jonka kuivuminen kesti kauan.

– Musta maali kuivui nopeasti. Sellumaalin jälkeen siirryttiin 1930-luvulla keinohartsiväreihin, joilla minäkin harjoittelin maalaamaan, selvittää työkseen autoja entisöinyt museoajoneuvotarkastaja Antti Prusi.

Autoja maalattiin myös sodista ylijääneillä maaleilla. Sitä, miksi joku auto on tietyn värinen ohjailevat monet asiat.

– Esimerkiksi Land Roverin maastoautot olivat väriltään vaaleanvihreitä siksi, että englantilaiset hävittäjät maalattiin sillä värillä, Suutarinen valottaa.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Ennen valmistuksen siirtymistä liukuhihnalle, T-mallin Fordeista oli useita värivaihtoehtoja, kuten esimerkiksi punainen, sininen, vihreä ja valkoinen.

Seuraavasta eli A-mallin Fordista Suomeen tuotiin mustan lisäksi harmaata, tummansinistä ja korkeintaan marooninpunaista, Suutarinen kertoo.

– Vaikka värikartan väreissä olisi ollut näyttäviä sävyjä, autojen maahantuojat pelasivat varman päälle. Ehkä ne olivat varmempia värejä myydä kuin kirkkaan keltainen, hän jatkaa nauraen.

Sama ilmiö näkyi muiden automerkkien autojen väreissä. Prusin ja Suutarisen mukaan värikkäitä autoja näkyi Suomessa vasta 1970–80-lukujen vaihteessa.

Suutariselle muistuu mieleen erityisesti oranssi ja lehmuksenvihreä Saab, jotka saivat ihmiset kohottelemaan kulmiaan. Nykyään nämä autot ovat lähinnä museoesineitä.

Yllättäen keltainen ja vihreä pitivät pintansa vielä 2000-luvullakin. Silloin punainen oli suosituin väri, ja kärkinelikkoon kuuluivat myös sininen, harmaa ja vihreä.

Pitkään voittokulkuaan jatkaneen suosikkivärin syrjäytti harmaa vuonna 2002, minkä jälkeen suunta on ollut vain alaspäin. Voimakkaimmin laski vihreiden autojen suosio, sillä uusista autoista vihreitä on enää vain prosenttia, kun vielä 20 vuotta sitten niiden osuus oli 15 prosenttia. Keltaisten osuus on häviävän pieni.

Autojen väreissä on nähtävissä selkeitä trendejä. Värien suosioon vaikuttavat nykyään yhä enemmän sisustus- ja muotimaailman trendit, edullisuus ja mainonta.

– 1980-luvun lopulla tuli jo näitä hopeanharmaita. Nyt puhdas valkoinen yleistynyt, Prusi tietää.

Tällä hetkellä suosituin väri on valkoinen. Monet valmistajat lanseeraavat mallinsa valkoisena, ja nyt ensirekisteröidyistä autoista osuus on jo lähes 30 prosenttia, kun vuosituhannen alussa luku oli vain reilu viisi prosenttia.

Vehoniemen Automuseossa kummilapsensa Piitun, 7, kanssa vierailleet kangasalalaiset Tuukka Stenman ja Kaisa Laurent päätyisivät uutta autoa ostaessaan eri väreihin.

Pariskunnan nykyinen auto on valkoinen Mitsubishi. He eivät päässeet valitsemaan itse väriä, koska auto on ostettu käytettynä. Jos Stenman ostaisi nyt uuden auton, valinta olisi harmaa. Harmaa onkin yhä liikenteessä useimmiten nähty auto ja käytännöllinen värivalinta Suomen sääolojen kannalta.

– Haluaisin grafiitin harmaan auton sen helppohoitoisuuden vuoksi. Se pysyisi siistinä.

Laurent sen sijaan haaveilee huomattavasti kirkkaamman väristä. Näkyvä väri autossa piristää ja erottuu edukseen.

– Haluaisin keltaisen auton. Se on iloinen väri, ja auto löytyy helposti parkkihallista.

Piitulla on selkeä visio tulevansa autonsa väristä.

– Sininen. Taivas on sen värinen ja tykkään taivaasta, hän vastaa hymyillen.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Kaveriltaan autonsa ostaneelle Sakari Ahvenlammille auton värillä ei ole väliä, jos hinta on sopiva. Jos hän marssisi nyt ostamaan uutta autoa, hän ostaisi kuitenkin mieluummin jonkun värikkään, kuten sinisen tai kirkkaan metallinvihreän auton.

Myös museossa kahvitellut tamperelainen Sakari Ahvenlammi ostaa autonsa käytettynä. Hän kuvailee auton olevan lähinnä välttämätön paha.

– Ajan nyt punaisella Golfilla, jonka ostin kaverilta edullisesti. Jos hinta on sopiva, niin väri saa olla mikä tahansa.

Jos Ahvenlammi marssisi nyt ostamaan uutta autoa, hän kysyisi ensin värikarttaa.

– Mustien, harmaiden ja valkoisten joukosta valitsisin ennemmin jonkun värikkään, kuten sinisen tai kirkkaan metallinvihreän. Minulla oli sen värinen moottoripyörä. Väri voisi sopia autoonkin. Se oli niin räikeä, että varmasti ohikulkijatkin huomasivat.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi
Kirjoita nimesi tähän