Koti Uutiset Omahoitajan ja asiakkaan läheisempi yhteys palaa kotihoitoon

    Omahoitajan ja asiakkaan läheisempi yhteys palaa kotihoitoon

    0
    Ilpo Peuhkuri tarvitsee päivittäin kotihoidon palveluja. Myös hänen tyttärensä Elina Asumaniemi käy lähes joka päivä. Asumaniemi kokee ongelmaksi sen, että aiempi tiivis ja läheinen omahoitajuus katosi kotihoidon uudistusten myötä.

    Kangasalan kotihoito otti viime vuonna käyttöön uuden toiminnanohjausjärjestelmän. Tietokonesovellus jakaa ja aikatauluttaa päivittäin työntekijöiden asiakaskäynnit.

    Asiakas saa hoitajan pääsääntöisesti alueensa omasta tiimistä. Jos tiimissä on vajausta esimerkiksi sairauspoissaolon vuoksi, järjestelmä etsii sijaisen jostain muusta tiimistä.

    Toimintamalli on vähentänyt kotihoidon vakinaisen henkilöstön ulkopuolelta tulevien sijaisten tarvetta. Toisaalta yksittäisen asiakkaan luona käyvien hoitajien vaihtuvuus on lisääntynyt, koska uusi järjestelmä ei anna mahdollisuutta määritellä asiakkaan omahoitajaa ensisijaiseksi kävijätarjokkaaksi.

    Kotihoito saa kevään aikana parannuksen, jonka jälkeen tietojärjestelmään on mahdollista määrittää  asiakkaalle omahoitaja, jonka tulee käydä ensisijaisesti asiakkaan luona.

    – Muutos vähentää jatkuvaa hoitajien vaihtuvuutta, mutta ei poista sitä kokonaan, sanoo kotihoidon johtaja Kirsi Kalliomäki.

    Kangasalan kotihoito palvelee noin sadan työntekijän voimin likimain 350 säännöllistä asiakasta. Hoitajat tekevät yhteensä noin 185 000 asiakaskäyntiä vuoden aikana.

    Lue lisää kotihoidon tilanteesta ja näkymistä 28.3.2018 ilmestyneestä numerostamme: ksdigi.fi

    Kommentoi

    Kirjoita kommenttisi
    Kirjoita nimesi tähän