Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Lounaalle KangasallaLounaalle Kangasalla

Omahoitajan ja asiakkaan läheisempi yhteys palaa kotihoitoon

Kangasalan kotihoito otti viime vuonna käyttöön uuden toiminnanohjausjärjestelmän. Tietokonesovellus jakaa ja aikatauluttaa päivittäin työntekijöiden asiakaskäynnit.

Uutiset - 28.3.2018 kello 12.12
Kangasalan Sanomat / Juha Jäntti
Omahoitajan ja asiakkaan läheisempi yhteys palaa kotihoitoon
Ilpo Peuhkuri tarvitsee päivittäin kotihoidon palveluja. Myös hänen tyttärensä Elina Asumaniemi käy lähes joka päivä. Asumaniemi kokee ongelmaksi sen, että aiempi tiivis ja läheinen omahoitajuus katosi kotihoidon uudistusten myötä.

Asiakas saa hoitajan pääsääntöisesti alueensa omasta tiimistä. Jos tiimissä on vajausta esimerkiksi sairauspoissaolon vuoksi, järjestelmä etsii sijaisen jostain muusta tiimistä.

Toimintamalli on vähentänyt kotihoidon vakinaisen henkilöstön ulkopuolelta tulevien sijaisten tarvetta. Toisaalta yksittäisen asiakkaan luona käyvien hoitajien vaihtuvuus on lisääntynyt, koska uusi järjestelmä ei anna mahdollisuutta määritellä asiakkaan omahoitajaa ensisijaiseksi kävijätarjokkaaksi.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!

Kotihoito saa kevään aikana parannuksen, jonka jälkeen tietojärjestelmään on mahdollista määrittää  asiakkaalle omahoitaja, jonka tulee käydä ensisijaisesti asiakkaan luona.

– Muutos vähentää jatkuvaa hoitajien vaihtuvuutta, mutta ei poista sitä kokonaan, sanoo kotihoidon johtaja Kirsi Kalliomäki.

Kangasalan kotihoito palvelee noin sadan työntekijän voimin likimain 350 säännöllistä asiakasta. Hoitajat tekevät yhteensä noin 185 000 asiakaskäyntiä vuoden aikana.

Lue lisää kotihoidon tilanteesta ja näkymistä 28.3.2018 ilmestyneestä numerostamme: ksdigi.fi

Kommentoi / Keskustele aiheesta
Hyppää mukaan KS100-juhlavuoteen!
~
Takaisin ylös