Onko kesätekeminen mökki- tai kotipihaan hakusessa? – Katso jutusta ohjeet perinteisiin pihapeleihin

0
Aada Saarikko ja Hilmaliina Hinkka piirtävät hyppyruudukkoa.

Moni meistä lienee pelannut lapsuudessaan perinteisiä pihapelejä, kuten kirkonrottaa, kymmentä tikkua laudalla tai polttopalloa.
Klassikkopelien säännöt ovat vuosien varrella voineet painua kuitenkin unholaan.

Lastentalo Tähtirannan emäntä Marketta Nieminen kokosi Kangasalan Sanomien pyynnöstä ohjeet muutamaan pihapeliin.
Niihin uppoutuminen on hauskaa, liikunnallista ja ilmaista puuhaa niin pienemmällä tai isommalla porukalla yhdessä lasten kanssa tai miksei aikuistenkin kesken. Ohjeissa on hyödynnetty Pia Mäkisen Ollaanko kirkkistä, pelejä ja leikkejä kouluikäisille sekä Pija Lindenbaumin Hippa! 49 sisä- ja ulkoleikkiä -teoksia.

Munitus

  • Leikkiin tarvitaan pallo ja muutama leikkijä. Peli alkaa siten, että yksi leikkijöistä heittää pallon esimerkiksi katolle, josta se kimpoaa takaisin. Samalla hän huutaa jonkun leikkijän nimen. Tämä jää ottamaan palloa kiinni ja muut lähtevät karkuun.
  • Saatuaan pallon kiinni, kiinniottaja huutaa ”seis”, jolloin muiden leikkijöiden pitää pysähtyä.
  • Pallon kiinnisaanut saa ottaa kolme harppausta kohti jotain toisista leikkijöistä. Tämän jälkeen hän heittää pallon ja koittaa osua sillä lähestymäänsä pelaajaa.Jos pallo ei osu, heittäjä häviää. Jos heittäjä osuu, kohde häviää ja saa yhden miinuspisteen.
    Tämän jälkeen alkaa uusi kierros.
  • Jos joku pelaajista saa kolme miinuspistettä, hän joutuu munitettavaksi.
  • Munittaminen tapahtuu siten, että munitettava pelaaja kääntyy selin munittajaan, joka koskettaa pallolla muutaman kerran munitettavan käsiä, selkää, ja jalkoja vuorotellen.Sen jälkeen hän jättää pallon tämän jommankumman jalan taakse. Munitettavana olevan pitää arvata, kumman jalan kohdalla pallo on.
  • Jos hän arvaa oikein, hän voittaa eikä tule munitetuksi, jos arvaus menee väärin hän tulee munitetuksi.
  • Peliä voidaan pelata niin monta kierrosta, kuin leikkijät haluavat.
Munituksessa yritetään osua pallolla pakenioihin. Etualalla olevat Joel Karttunen, Viljami Piironen, Simeon Kamppari, takana vas. Elmeri Kortesmaa, ja takana olevat Aada Saarikko ja Hilmaliina Hinkka juoksevat karkuun Elmeri Kortesmaata (takana).
Katso videolta ohjeet munitukseen.

Hyppyruudukko

  • Ruutuhyppely onnistuu pienelläkin porukalla tai vaikka yksin.
  • Leikki alkaa hyppyruudukon piirtämisellä maahan. Ruudukkoja voi piirtää erilaisia.Yksi tutuimmista ruudukoista lienee lentokone. Se muodostuu yhteensä seitsemästä ruudusta.
  • Ensin piirretään kaksi yksittäistä ruutua peräkkäin, sen jälkeen kaksi vierekkäin.Niiden jälkeen on taas yksi ruutu, jota seuraa kaksi vierekkäistä ruutua.
  • Jokainen hyppijä tarvitsee peliin litteän kiven, puupalan tai muun helposti heitettävän esineen.
  • Aloittaja heittää kiven ensimmäiseen ruutuun ja hyppää siihen yhdellä jalalla. Hänen pitää poimia kivi ruudusta, kääntyä ja hypätä pois yhdellä jalalla.
  • Seuraavalla kierroksella hän heittää kiven toiseen ruutuun ja hyppii jälleen yhdellä jalalla hakemaan sen ja takaisin lähtöpisteeseen.
  • Seuraavalla kierroksella hän heittää kiven jompaankumpaan vierekkäiseen ruutuun ja hyppää ensin yhdellä jalalla yksittäisiin ruutuihin ja sitten vierekkäisiin ruutuihin haara-asentoon jalka kummassakin ruudussa.
  • Hyppijät etenevät ruudukossa vuorotellen hyppien kaikki ruudut läpi.
  • Hyppyvuoro vaihtuu seuraavalle leikkijälle, jos vuorossa oleva astuu vahingossa kahdelle jalalle tai viivan päälle.
Hilmaliina Hinkka näyttää mallikkaasti, kuinka ruutuhyppelyssä edetään.

Kymmenen tikkua laudalla

  • Peliin tarvitaan laudanpätkä, jokin minkä päälle tukea lauta ja kymmenen tikkua. Lauta laitetaan keinulaudaksi ja tikut asetetaan laudan päälle.
  • Peli alkaa etsijän valinnalla. Joku muista pelaajista polkaisee laudan ja lennättää sille asetetut tikut ympäriinsä.
  • Leikkijät rientävät piiloon sillä välin, kun etsijä kerää tikut takaisin laudalle.
  • Kun tikut ovat takaisin laudalla, etsijä huutaa ”kymmenen tikkua laudalla” ja alkaa etsiä muita pelaajia. Nähdessään jonkun hänen tulee juosta laudalle, asettaa jalkansa sille ja huutaa löytämänsä henkilön nimi.Löydetty tulee pois piilosta ja asettuu laudan läheisyyteen odottamaan mahdollista pelastajaa.
  • Muut leikkijät voivat pelastaa löydettyjä. Pelastaminen tapahtuu juoksemalla laudalle ja polkaisemalla tikut hajalleen, ennen kuin etsijä ehtii julistaa pelastamista yrittävän nähdyksi.
  • Jos etsijä havaitsee pelastamista yrittävän pelaajan, hän voi estää tämän aikeet asettamalla jalkansa laudalle ja huutamalla pelastusta yrittäneen nimen. Silloin tämä joutuu jäämään muiden löydettyjen kanssa laudan viereen.
  • Jos pelastus onnistuu, kaikki siihen mennessä löydetyt leikkijtä saavat juosta takaisin piiloon ja etsiminen alkaa alusta.
  • Pelikierros päättyy, kun etsijävuorossa oleva on löytänyt kaikki pelaajat ilman, että kukaan saa pelastettua heitä.
Kymmentä tikkua pelaavat Viljami Piironen, Joel Karttunen ja Simeon Kamppari jännittävät, tuleeko joku pelastamaan.

Väripeili

  • Väripeili-leikki alkaa peilin valinnalla. Peiliksi valittu leikkijä asettuu selin jonkin matkan päähän muista leikkijöistä. Leikkiin osallistujat pyrkivät leikin aikana pääsemään niin lähelle peiliä, että yltävät koskettamaan tätä.
  • Eteneminen tapahtuu siten, että peili määrää jonkun värin, johon pukeutuneet saavat liikkua eteenpäin.
  • Peilinä toimiva pelaaja voi huutaa esimerkiksi, että ne, joilla on päällään punaista, saavat liikkua viisi askelta eteenpäin. Välillä peili voi myös määrätä leikkijöitä liikkumaan taaksepäin.
  • Kierroksen voittaa se leikkijä, joka etenee lähimmäs peiliä ja ensimmäisenä pääsee koskettamaan tätä. Kierroksen voittajasta tulee peili seuraavalle kierrokselle.
  • Leikkiä voi varioida monella tavalla. Leikkijät voivat esimerkiksi pyrkiä lähestymään peiliä mahdollisimman varovasti. Peili saa kääntyä äkkiarvaamatta, jolloin leikkijöiden pitää olla liikkumatta.
  • Jos peili näkee jonkun liikkuvan, hän määrää liikkuneen takaisin lähtöviivalle.
Elmeri Kortesmaa, Esko Mustonen, Greta Taipale, Simeon Kamppari ja Joel Karttunen lähestyvät varovasti peilinä toimivaa Hilmaliina Hinkkaa.

Viimeinen pari uunista ulos

  • Peliin voi osallistua kuinka monta leikkijää tahansa. Pelaajia tulee olla pariton määrä. Leikkijät asettuvat parijonoon ja etummaiseksi jää pariton leikkijä.
  • Peli alkaa, kun jonon etummainen huutaa ”viimeinen pari uunista ulos”. Silloin jonon viimeinen pari lähtee juoksemaan eteenpäin toinen pelaajista jonon toiselta ja toinen toiselta puolelta.
  • Jonon edessä olevan leikkijän pitää saada jompikumpi ju-oksijoista kiinni, ennen kuin he saavat toisiaan kädestä kiinni.
    Jos juoksijoista toinen jää kiinni, hänestä tulee jonossa ensimmäisenä olleen pari, ja he siirtyvät jonon etummaiseksi. Kiinnijääneen leikkijän parista tulee huutaja seuraavalle kierrokselle.
  • Jos uunista ulos juossut pari onnistuu saamaan toisiaan kädestä jäämättä kiinni, he palaavat parina jonon alkuun, ja jonossa etummaisena ollut jatkaa edelleen kiinniottamista.
  • Leikkiä voidaan jatkaa niin kauan, kuin pelaajat haluavat.
Viimeinen pari uunista ulos pelissä Viljami Piironen ottaa kiinni Aada Saarikkoa.

Kommentoi

Kirjoita kommenttisi!
Kirjoita nimesi.