Koti Uutiset Päällystakki istui Vehkajärven teatterille – Esko Puntala palkittiinkin Moliere-tuplapalkinnolla

    Päällystakki istui Vehkajärven teatterille – Esko Puntala palkittiinkin Moliere-tuplapalkinnolla

    0
    Moliere-palkinnon saaja Esko Puntala tunnuksensa kanssa.

    Vehkajärven Teatterin esittämä Leskisen ja Keski-Vähälän kirjoittama Päällystakki osoittautui onnistuneeksi kesänäytelmäksi. Ohjaaja Janne Salminen oli luonut näyttämölle lukuisia visuaalisesti toimivia kohtauksia, joiden tunnemaailmat tukivat ja rikastuttivat näytelmäkokonaisuutta.

    Esityksen lavastus oli harkitun yksinkertainen. Se jätti hienosti tilaa näyttelijöiden tulkinnoille. Yleisön katsekontakti seurasi näyttelijätyötä, eikä harhaillut ympäriinsä.

    Näyttämön takaseinään maalatut värikkäät mappihyllystöt estivät osaltaan tarinaa vajoamasta synkkyyteen. Muutoinkin näyttämön tilankäyttö oli onnistunut, kun kohtaukset siirtyivät lennosta toimistosta etunäyttämölle, johon oli pelkistetty toimiston ulkoinen maailma. Väliverhojen ja lavasteiden vaihdot eliminoitiin kätevästi ja tarina jatkui luontevasti. Toisaalta se teki näyttelijöille kiirettä siirryttäessä kohtauksesta toiseen.

    Näyttelijät täyttivät saamansa tilan hienosti. Esko Puntala Akaki Akakijevitsinä osoitti, kuinka tila otetaan haltuun ilman vuorosanoja. Piti olla läsnä, keskittyä omaan toimenkuvaansa ja seurata ympäristöä.

    Kokonaisvaltaisesta läsnäolosta välittyi onnistuneesti henkilön sisin olemus. Puntala hallitsi myös Akakin myöhemmän sosiaalisen kehittymisen tunnetilat erinomaisesti. Oman tilansa otti myös Mervi Murtonen, joka loi näytelmään vahvoja tyyppejä. Murtosen työskentelyssä oli ihailtavaa äänenkäyttö. Puhetulvasta huolimatta jokainen lausuttu sana oli selkeä ja ymmärrettävä. Jopa tanskankieli kuulosti siltä, miltä sen pitääkin kuulua.

    Tanja Vuorisen esittämät pätkätyöläisen ja Akakin lapsen roolit olivat tulkinnaltaan kuin suoraan Hollywoodista. Ne tukivat mainiosti Akakin kehitystarinaa. Satu Puntala, Anne Ahola, Timo Humalisto, Arppa Korkka, Kusti Vuorinen ja Heli Toivola onnistuivat monissa sivurooleissa myös tuomaan lavalle tarinaa tukevia hahmoja.

    Yleisesti voidaan huomioida Vehkajärven teatterin kokonais­valtainen kehittyminen muun muassa siinä, että äänenkäyttö oli pääsääntöisesti hallinnassa. Huutaminen jäi vähemmälle.Päällystakki oli Vehkajärven Teatterin parhaita tulkintoja miesmuistiin.

    Esko Puntala palkittiinkin Moliere-tuplapalkinnolla. Tuplapalkinnon on aiemmin saanut Vehkajärvellä vain Esko Lahtinen. Molier-palkinto on Suomen Kylätaidetoimikuntien Liiton antama kannustus haja-asutusalueiden näyttämötaiteen kehittämisestä.

    Vehkajärvi Teatteri on Vehkajärven Nuorisoseuran ja Valkeakoski-Opiston yhteisesti ylläpitämä harrasteteatteri. Sen taiteellinen taso yltää jo monin osin monen ammattiteatterin tasolle. Hyvä niin.

    Eino Vehkajärvi

    Kommentoi

    Kirjoita kommenttisi
    Kirjoita nimesi tähän