Tällä sivustolla käytetään evästeitä käyttö­kokemuksen parantamiseksi. Lisätietoja.
Etusivu Uutiset KS-digi Tapahtumat Boksi Kuvat Blogit Ajankohtaista
Lounaalle KangasallaLounaalle Kangasalla

Päämäärätöntä viihdettä vai pätevä johtamiskoulu?

Millainen äiti tai isä jättää lapsensa harrastamaan jalkapalloa tai balettia omin nokkinensa, jos itse ei piittaa lajista pätkääkään?

Uutiset - 8.1.2019 kello 8.00
Kangasalan Sanomat
Päämäärätöntä viihdettä vai pätevä johtamiskoulu?
Pelikasvatusillan ideoineet peliaktiivi Iikka Nikkinen ja johtava erityisopettaja Jaana Ronkainen-Salminen haluavat edistää pelimaailman tuntemusta.

Moniko etsisi vain ikäluokkaan sopivan ryhmän, jos sitäkään, maksaisi kulut, työntäisi lapsen ovesta ulos ja ilmoittaisi, että harkkojen jälkeen heti kotiin?

Ei katsoisi pelin peliä, eikä tanssin tanssia. Väsymyksen tai pettymyksen kohdatessa lapsen vanhempi ilmoittaisi, että koko harrastus pitää laittaa tauolle.

Ei kai kukaan – ellei lapsi harrasta pelaamista tietokoneella, pelikonsolilla tai puhelimella. Silloin edellinen toimintamalli voi olla lähellä arkea.

Entinen aktiivipelaaja Iikka Nikkinen ja Kangasalan kaupungin johtava erityisopettaja Jaana Ronkainen-Salminen ideoivat pelikasvatusillan, jossa laajennetaan kokonaisvaltaista ymmärrystä pelaamisesta hyötyineen ja haittoineen.

– Kenenkään ei tarvitse perustella jalkapallon tai shakin pelaamista, mutta tietokonepelaaminen mielletään usein negatiiviseksi, päämäärättömäksi viihteeksi, Iikka Nikkinen sanoo.

– Pelaamisen voi ajatella harrastuksena, johon vanhempi lähtee jotenkin mukaan tai osoittaa samanlaista kiinnostusta kuin lapsen muihinkin tekemisiin. Tässäkin lapsi tarvitsee aikuisen ohjausta ja tukea, Ronkainen-Salminen toteaa.

Molempien mielestä arkeen kuuluu myös tylsyyttä, jota ei voi jatkuvasti paeta virtuaalimaailmaan. Elämään täytyy kuulua normaalisti syömistä, nukkumista, ulkoilua ja kavereita.

Erityisopettajan mielestä peliaikaa ja rajoja pelaamiseen on syytä sopia sitä huolellisemmin, mitä pienemmästä lapsesta on kysymys. Lapsi tai nuori itse ei osaa asettaa rajoja.

 Nikkisen mielestä rajoituksiakin on helpompi asettaa, kun tuntee lapsen maailmaa.

– Pelimaailman yhteisöllisyydestä voisi puhua enemmän. Pelejä pelataan tai joukkueita seurataan myös yhdessä kavereiden kanssa sekä livenä että verkossa, ja harrastuksen kautta tutustuu uusiin ihmisiin, Nikkinen tietää.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Sanomalehtiviikko 28.1.–1.2.2019

Nikkisen mukaan käden ja silmien koordinaation lisäksi harrastus kehittää reaktiokykyä, josta on hyviä tutkimustuloksia kirurgien ja lentäjien parista.

Kiihkeärytmisyydestään huolimatta pelit voivat kestää viikkoja, kuukausia tai jopa vuoden.

– Kielitaito kehittyy, koska peleissä ja peliyhteisöissä käytetään englantia, Ronkainen-Salminen kertoo.

– Myös esimiestaidot kehittyvät huomaamatta. Itse pelasin pitkään noin 40 hengen verkkopeliä, jossa minulla oli johdettavana 10 hengen porukka, jolla oli tietty tavoite, Nikkinen kertoo.

Halutessaan yhteisö vaihtaa johtajaa äänestämällä, jos homma ei toimi. Tämä ja moni muu ilmiö käy tunteisiin.

Nikkisen mielestä pelaaminen tuottaakin onnistumisten lisäksi luontaisia pettymyksiä, pelasipa sitten yksin tai ryhmässä.

– Tavoitteet eivät aina toteudu. Lapsi voi menettää hermonsa, kuten vaikkapa palapelin kokoa-

misessa tai läksyjen teossa, eikä häntä silloinkaan jätetä yksin, Nikkinen huomauttaa.

– Jos asiat eivät asetu mittasuhteisiin, niistä saattaa tulla lapselle valtava möykky. Tunteiden purkamisessa aikuisella on tärkeä rooli, Ronkainen-Salminen sanoo.

Pelikasvatusillassa yhteisöpedagogi Minna Koirikivi alustaa ja paneelikeskustelun vetää Iikka Nikkinen.

Keskusteluun osallistuvat muun muassa rehtori Jyrki Taipale, koulupsykologi Inkeri Kivijärvi, Esa Perkiö Vanhempainyhdistyksestä, lehtori Nina Ukkola ja nuorisovaltuutettuja.

Pelikasvatus-ilta huoltajille ja opetushenkilöstölle tiistaina 8. tammikuuta kello 18 lukion auditoriossa, Finnentie 42.

Kommentoi / Keskustele aiheesta

Kangasalan Sanomat edellyttää, että verkkokeskustelu käydään asiallisesti ja hyvässä hengessä. Poistamme kommentit, joissa loukataan ihmisarvoa, yllytetään rikokseen, rasismiin tai jotka ovat muutoin sopimattomia tai hyvien journalististen tapojen vastaisia.

Sanomalehtiviikko 28.1.–1.2.2019
~
Takaisin ylös